Klein model zakhorloges

Als verzamelaar van automatische divers ben ik in het bezit gekomen van een 3-tal (dames?) zakhorloges. Nadat mijn moeder een aantal van mijn horloges had bekeken, zei ze plotseling: “Als je horloges verzamelt, dan heb ik er nog wel een aantal.” Dat bleken 3 kleine zakhorloges te zijn.

Een daarvan had zelfs een bandje/kettinkje, waarmee het zakhorloge tot polshorloge omgetoverd kan worden. Ik moet zeggen dat ze wel charme hebben. De herkomst is niet helemaal bekend. Eén of twee zijn al lange tijd in de familie, de derde ooit eens in Frankrijk gekocht. Nu nog info verzamelen, want ik ben wel benieuwd naar bijzonderheden van deze kleine kunstwerkjes.

3 likes

Leuke collectie, familiestukken moet je altijd koesteren.
Success met info zoeken, daar kan ik je niet mee verder helpen.

1 like

Ik weet technisch niks van zakhorloges, maar deze vind ik wel heel erg mooi. Dames zakhorloges in deze mooie staat vind je niet vaak denk ik. Leeftijd zo rond 1910? Zo’n apparaatje om een horloge in te klemmen (goud?) heb ik nog niet eerder gezien. Heel apart. Lopen ze? Ik zou ze zeker door een expert laten nakijken en eventueel taxeren. Wees er zuinig op, mooi stukje familiebezit.

1 like

Wat een mooie klokjes zeg wees er zuinig op . :ok_hand:

1 like

De zakhorloges lijken me van zilver te zijn, bouwjaar rond 1900.
Het uurwerkje is van het merk FE, veel nieuwer en is uit de jaren zeventig.

1 like

Incabloc bestond niet voor 1934…

Het uurwerkje waar de link naar verwijst is inderdaad het uurwerk van het zakhorloge. Ik zal de uurwerkjes van die andere twee ook eens wat beter gaan bekijken. Bedankt voor de informatie. Misschien dat mijn moeder er mee over kan vertellen, nu ik weet dat er in de 70-tiger jaren een ander uurwerk is ingegaan.

Hallo, die taxatie kan ik je ook wel geven :wink: heb ze vaak gerestaureerd en verkocht dus heb wel een beetje gevoel bij de marktwaarde.

Dit zijn vrij standaard horloge uit de periode rond 1900. Zijn er miljoenen van gemaakt is massaproductie, de meeste in Franktijk. Zijn vrijwel zonder uitzondering voorzien van een vrij onnauwkeurig cylindergang uurwerk. Degene met het moderne uurwerk is door een juwelier onder handen geweest, zie het vaker dat ze het oude uurwerken is vervangen door bijv een FE233-60.

De linker en middelste zijn met origineel uurwerk rond de 20-30 euro waard als ze goed lopen, de rechter is ooit voorzien van een nieuw boogje en dus minder waard. Degene met het moderme uurwerk is een kleine 10-20 euro waard.

Het bandje is een typisch polsbandje voor degelijke horloges, erg leuk omdat dit de eerste polshorloges waren. De waarde in zilver is echter niet zo hoog, rond de 30-50 euro, in goud helaas niet meer dan de goudwaarde.

Zou ze een mooi plekje in de vitrine geven en koesteren als familiestukken.

1 like

Ik herkende dat FE uurwerkje inderdaad meteen… dat hoort er van oorsprong inderdaad niet in…
Hoe ik dat zo herkende?.. mijn eerste horloge had ook een FE uurwerkje… met dezelfde (in mijn ogen ) lelijke Guilloché… een wafelijzer is er niets bij… :smile:

1 like

Hallo Koen,

Alle drie de horloges lopen nog.
De linker en middelste zijn voorzien van hetzelfde “moderne” uurwerkje. De rechter is voorzien van een ander, koperkleurig uurwerkje (zie foto). Dat is het klokje met het aangezette boogje. Dit horloge is ook de enige met een dubbele achterdeksel.

Heel erg bedankt voor je info. Ik zal mijn moeder eens vragen wat het verhaal is achter deze horloges. Misschien kan zij nog herinneren wat de herkomst is of wie ze in gebruik heeft gehad. Verkopen is inderdaad geen optie. Ze krijgen een mooi plekje thuis.

Die zou wel eens ouder kunnen zijn, ik zie nog geen incabloc en hij past ook heel netjes in de kast.
Misschien is het nog de originele?

Lijkt er inderdaad wel op.

Hallo,

Dat uurwerk is inderdaad een standaard cylindergang uurwerk uit die tijd. Heb er al tientallen, zo niet honderden gezien.
Het zal inderdaad authentiek zijn bij dit horloge.

Jammer dat bij beide ander het uurwerk is vervangen en het binnendeksel is verwijderd. Hoewel een moderner uurwerk beter zal lopen, is het verre van origineel en heeft het wat mij een negatieve impact op het ‘karakter’ en authenticiteit van het horloge.

1 like

Maar er zijn zoveel van deze uurwerken dat het mogelijk zou zijn een te vinden om de horloge weer als origineel te maken. Vooral met de hoge waarde van zilver en goud de laatste maanden waren er nog tientallen uit edel kast genomen om te melten…

Was het maar zo makkelijk… Heb er zelf ook honderden liggen maar inbouwen lukt slechts zelfden, hoewel ze op elkaar lijken zijn er veel verschillende maten die moeten kloppen.