Klein verschil, groot effect??

Met enige regelmaat zie ik YouTube-filmpjes voorbij komen met betrekking tot horloges, o.a. ook reviews. Nou valt het me op dat de reviewers van die dingen roepen in de geest van “ondanks de grootte van 40 mm draagt het horloge iets kleiner, meer iets van 39,5 mm” of “Ten opzichte van zijn voorganger hebben ze een halve millimeter van de dikte af weten te halen”. Persoonlijk snap ik opmerkingen over dergelijke kleine verschillen niet, en het zou ook goed interessantdoenerij kunnen zijn van een reviewer die een kwartier vol moet lullen.

Het lijkt mij niet dat een halve millimeter veel verschil maakt, maar misschien heb ik niet de juiste horloges (of polsen) om dat verschil te merken. Dus vraag ik me af, vanaf welk verschil in afmetingen vinden jullie het merkbaar?

3 likes

Is een vraag die ik mijn vriendin ook eens gesteld heb.

26 likes

Draagformaat heeft ook te maken met lugmaat en lugvorm. Daarnaast ook of de band aanzet vast of soepel is. Dit bepaald ook hoe de band om de pols valt.

4 likes

Ja dat snap ik, ik probeerde meer uit te vinden of het terecht is dat er ophef wordt gemaakt over minimale maatverschillen :slight_smile:

2 likes

Ik lees deze opmerking hier op HF ook nog weleens maar weet niet of dat een inside joke is hier, zo nee dan lach ik de vellen van mijn l*l, een 43mm die als 42mm (maw 1mm) draagt zie je niet laat staan dat je het merkt.

2 likes

Een verschil van 1mm is best te merken. Maar vaak het zijn het meerdere kleine factoren samen waardoor een horloge heel anders draagt.

6 likes

Precies dat. Als de kast vorm net een milimeter kleiner oogt en daarbij ook nog korte lugs en een soepele korte eerste schakel heeft, zal een horloge echt kleiner dragen dan wanneer de lugs langer/breder zijn en de eerste schakel fixed is.

2 likes

Ik heb nu eenmaal een vrij smalle pols. Maar het is opvallend hoe de verschillen zijn. Zo is een horloge met een lug to lug van 43,5 mm vrijwel perfect, eentje met een lug to lug van 45 mm lijkt net aan te kunnen en een gigantische plaat ookal is de diameter 1,5 mm verschil. Dan heb ik er nog een met een lug to lug van 49 mm en een diameter weer 4 mm meer maar daavan kan je met die van 4 mm kleiner het verschil niet zien.

Het ligt dus volledig aan het horloge en bij 0,5 mm ook erg aan de bovenkant polsmaat van de drager en de vorm van de pootjes en de kast.

1 like

Nee die indruk heb ik dus ook. Maar ik heb forse polsen, misschien dat daardoor de verschillen minder significant zijn.

Het maakt meer verschil dan je denkt, die ene of meerdere millimeters.
Over het algemeen valt te stellen: Hoe groter de wijzerplaat, hoe groter het horloge draagt.
Zo heb ik een Omega van 35mm (dacht ik, kan ook 34mm) en bijv mijn Datejust van 36mm. De datejust heeft een grotere bezel, en draagt iets kleiner.
Ter illustratie:

2 likes

Dit snap ik als je het over verschillende horloges hebt, mijn 41mm Carrera lijkt groter dan de 42mm Speedy maar dat iemand een horloge van 43mm heeft en zegt dat het draagt als een 42mm is natuurlijk onzin dat met het blote oog dat te zien is.

3 likes

Ja redelijk mee eens. Je kan zeggen ‘draagt kleiner dan 42mm’, want inderdaad sommige horloges dragen groter dan andere. Mijn BB58 draagt kleiner (gelukkig) dan wat ik in eerste instantie dacht hoe het om de pols zou zitten. Maar ik kan niet zeggen draagt 0.8mm kleiner, welnee, draagt gewoon kleiner

2 likes

Plaatje voor de sfeer

1 like

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: schaaf daar maar eens een halve millimeter vanaf… :scream_cat::scream_cat::scream_cat:

2 likes

Dan blijft niks meer over ben ik bang… :pensive:

2 likes

Het verschil is echt persoonlijk. Maar een klein verschil kan net de overgang zijn van de perfecte zit tot net niet comfortable en mogelijke verkoop op de lange termijn.

2 likes

Het gaat erom hoe je 'm gebruikt hoor ik altijd. Niet hoe het oogt.

3 likes

Zwarte ring erom met 60 schaalverdeling erop en je maakt er een mooie duiker van! Dan kun je ehhhh :innocent::innocent::innocent::innocent: dieper duiken :rofl::rofl::rofl::rofl:

2 likes

Denk eerder dit ja.
Vaak kijken ze alleen naar de diameter terwijl bij het dragen de Lug tot Lug afstand belangrijker is.

1 like