Een tijdje geleden van Erik (ehwatch) een niet lopende Seiko Arctura overgenomen, het leek me een leuk projectje om er voor de zorgen dat deze week zou gaan lopen.
Het uurwerk (5m42) is een mooie tussenstap tussen Quartz en mechanisch (voornamelijk meer quartz ;)) en leek me dus goed voor de beginnende knutselaar.
Ik heb me even verdiept in de uurwerkjes van Seiko en het kinetische verhaal, het bleek vaak de capacitator te zijn die het leven gaf en de reparatie leek me goed te behappen.
Ik heb gelijk een condensator bestelt op Ebay en binnen een paar dagen was deze vanuit Frankrijk gearriveerd
Vervolgens tutorials gaan kijken en lezen en toen aan de slag. Ik heb wat basis gereedschap dus dat was geen probleem.
De kast van Arctura open maken was lekker makkelijk, gewoon de 4 schroefjes losmaken en je haalt de hele bovenkant er gemakkelijk af (zo zou het altijd moeten zijn :)). Vervolgens kan je naast de wijzerplaat met een kleine schroevendraaier de stem losmaken en kan het uurwerkje er uit.
Dit ziet er alsvolgt uit (plaatje van google):
Vervolgens kan je de rotor verwijderen (wat een vervelende schroef is dat:X, die inkeping hadden ze wel wat dieper kunnen maken)
Al met al wel gelukt en vervolgens kan je met 2 kleine schroefjes de capacitator loshalen en vervangen.
Na het terug plaatsen van de onderdelen en de stem liep hij weer als een zonnetje :). Ik heb vervolgens de secondenwijzer nog even netjes op de markers gezet en de boel weer dicht geschroefd.
Al met al missie geslaagd en weer wat bij geleerd. Hier nog wat plaatjes van het eind resultaat, ik heb de kast nog schoon gemaakt en de markeringen op de bezel bijgewerkt.
Het is een leuk klokje en ik heb me laten vertellen dat het ook nog een vrij zeldzaam model is in deze Arctura serie, vooral door de draaibare bezel en het doorkijk raampje op de achterkant. Ik draag hem nu een paar dagen en hij loopt prima op tijd en ook de lume is nog steeds dik in orde.
Het is echter niet echt mijn soort horloge en ik denk dus dat het geen blijvertje wordt, gewoon leuk om aan te sleutelen. Mocht een liefhebber hem graag overnemen dan hoor ik hem graag anders gaat hij waarschijnlijk de verkoop in.
Tot het volgende project