Waardevastheid kan ook een factor zijn. Een Rolex is duurder, maar veel meer gewild in de tweedehandsmarkt. Als je doorverkoop meerekent, vermoed ik dat een Rolex zelfs goedkoper is dan een Tudor. Voor mij was dit een belangrijke reden om een Submariner te kopen in plaats van een Tudor of een ander horloge.
Zo heb ik het eens in mijn blog geformuleerd:
Als je aan mij vraagt of de Submariner te duur is voor wat hij is, zal ik dit onmiddellijk bevestigen, maar anderzijds is er bijna geen enkel ander horloge ter wereld zo waardevast als de Submariner terwijl dit van de Tudors niet gezegd kan worden. Je betaalt dus meer, maar als je besluit om de Submariner te verkopen is de kans groot dat je amper of zelfs geen geld verliest en dat is misschien wel belangrijker dan een paar duizend euro verschil in aankoopprijs.
Stel je koopt bij de dealer een nieuwe Seiko voor 300,- euro. Je draagt hem 2 jaar en verkoopt hem voor 150,- euro. Doe hetzelfde voor een Rolex Submariner 116610LN van 7850,- euro en verkoop deze na 2 jaar voor 6000,- euro. Welk horloge is het meest waardevast maar belangrijker: op welk horloge verlies je het meeste geld?
Heel verschillende horloges qua looks. Ik begrijp best de drive om een Rolex te hebben (het is toch âthe shield protects the crownâ) maar deze Tudor spreekt mij qua ontwerp en stijl veel meer aan.
Stiekem hoop ik op wen announcement dat ze er een in-house uurwerk in mikken.
Ik vind dat je de Tudor beter kan vergelijken met een Rolex Explorer 1 36mm. Ik zou dan kiezen voor de Explorer, maar qua prijs-kwaliteit is de Tudor waarschijnlijk de beste keuze.
Als je niet zo op zoek bent naar de âtoolâ look zou ik gaan voor de 116000.
Ik heb ze allebei omgehad. Kwaliteitsbeleving was voor mij precies hetzelfde. Merkbeleving is wel anders, en qua uitstraling zijn het ook totaal verschillende horloges. De BB is beter te vergelijken met de oude Explorer.
Mijn voorkeur heeft de Tudor. Ik heb wel iets met het merk (hoewel ik ook iets met Rolex heb), en ik vind dit horloge heel geslaagd. Perfect formaat, mooie wijzerplaat en goede afwerking, en ik ben fan van snowflake wijzers.
Ik vind Tudor een mooi merk maar ik zou hier persoonlijk voor de Rolex gaan.
Ben niet zoân liefhebber van die dobbelsteenwijzer. Beetje nutteloze verdikking zeg maar.
Het prijsverschil zal slechts ten dele te rationaliseren zijn. Ik heb meerdere tudors, en heb de 36mm gepast, maar vond deze tegenvallen. Licht dingetje, terwijl het op de fotoâs, zeker met de lederen strak, supermooi oogt. De Rolex doet mij evenmin wat, maar het is jouw smaak. Ik zou mezelf de vragen stellen: kan ik het verschil mij financieel permitteren? Haal ik meer vreugde uit sec de Rolex, of zou de bb met een tweedehands black bay (circa 2000 euro) mij gelukkiger maken,
De Rolex heeft een chiquere uitstraling dan iets wat meer sportiever ogende Tudor. Je kunt wel zien, vind ik, dat de Rolex duurder is. Ik denk dat dat ligt aan het uiterlijk van de wijzerplaat en de wijzers. De banden zien er van beide vergelijkbaar uit. Over de afwerking van de klokjes kan ik geen oordeel vellen.
Wellicht het prijsverschil gebruiken voor een ander horloge. Heb je er twee en kun je tweemaal genieten.
Ik vind ze beide prachtig en als de Tudor in 38 mm kwam, zou ik m wel begeren. Nu vind ik de 36 mm echt te klein.
Ik heb een Seiko sarb en dat is qua formaat voor mij de ondergrens.
Helemaal eens met de posters boven mij: de rolex heeft een totaal andere uitstraling dan de tudor. Mijn associatie bij zoân Oyster is dat hij mooier staat als hij uit de mouw van een net maatpak steekt terwijl de BB op casual Friday eerder mijn keus zou zijn. Je komt waarschijnlijk met beiden in beide situaties wel weg, maar ik zou mijn voorkeur eerder daarop baseren dan op het uurwerk of de âwaardeâ van de naam. Ik geloof eerlijk gezegd dat beiden heel keurig afgewerkt zijn, al is dat gebaseerd op korte bestudering bij de juwelier of kennisen en niet omdat ik een van beiden bezit.
De Rolex is inderdaad veel verfijnder. De Tudor niet verkeerd, maar kanook niet in de schaduw staan van de oude Explorer wat mij betreft. Dat zou dan ook mijn keuze zijn, dan maar niet nieuw. Die kan bij bijna elke outfit.