Kleinste horloge met lampje?

Ooit een “sport/smart” horloge geleend voor een sportieve prestatie. Zat GPS op, thermometer, koffiezetapparaat, fietspomp, dierentuin, dat soort dingen. Een enorm ding. Geen kans dat ik daar ooit in het dagelijks leven mee ga lopen. Zelf ben ik meer van de 35-39mm horloges. Als sport/klus, niet nadenk horloge heb ik een “kleine” solar g shock. Het enige wat ik mis aan dat enorme ding, zeker in dit seizoen is het “zaklampje” dat er ook op zat. Was geenszins een bouwlamp, maar een klein ledje om nét even in een donker hoekje iets te belichten, zonder de telefoon erbij te hoeven pakken.
Zijn er horloges in ongeveer de afmeting van mijn voorkeur die wél een zaklampje hebben?
Voorkeur voor solar. Liefst niet sport/smart. :sweat_smile:
Goed weekend!

Timex heeft een boel modellen met Indiglo. Dat verlicht de wijzerplaat. Niet echt een zaklamp, maar 't is iets

Maglite Solitaire, compact, licht, spatwaterdicht 1 X AAA

17,95 bij BOL

1 like

Dat zijn gekke horloges. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Ik neem bij gebrek aan (inhoudelijke) reacties in ons anderszins zo actieve forum aan dat een betreffend horloge (nog) niet bestaat?
Misschien tijd om zelf iets te bedenken? Weet iemand waar ik me zou kunnen melden om zelf/samen iets te ontwerpen?

Ken alleen de Victorinox Night Vision. Is alleen niet klein, met 42mm.

1 like

Dit iets?
Zoiets lijkt mij veel praktischer.

2 likes

Niet gek! Thanks!

1 like

@basvg en @MeNToR laat eens zien wat jullie hebben :grin:

1 like

Haha, nou daar ga je niemand mee verblinden…
De Tourist Everlight ( en de zeldzamere Borel Flash) waren eind jaren 50 en beginjaren 60 het antwoord op de schadelijke radium wijzers.
Met een accu- batterij ( die vaak lekte) werd een miniem lampje van stroom voorzien zodat je de tijd kon aflezen.
Rik(@MeNToR ) en ik hebben er een verzamelinkje van opgebouwd. Op Fratello staat er vanalles over te lezen.

11 likes

Zou een enthousiasteling dat lampje kunnen vervangen voor een ledje dat meer licht geeft en minder stroom pakt, zodat het batterijtje langer meegaat bij regelmatig gebruik?

1 like

We( Rik en ik) zijn bezig met het restaureren van deze iconen. Sommige krijgen nieuwe , moderne lampjes en ook knoopcelbatterijtjes. Maar de mooiste houden we zo origineel mogelijk. Met de hulp van @Maurits heeft Rik zelfs een originele oplader kunnen bemachtigen. Uiterst zeldzaam. Museaal bijna.
Maar voor echt praktische gebruiksmogelijkheden kun je beter wat moderne varianten opsnorren natuurlijk🙄

6 likes

Nou en dan heeft Bas nog een Maty Flash, ik nog de Sicura Instalite (de eerste mechanische Jump Hour met lampje) Een Etna Light-Jet (batterijen in de band ipv kast) en de Mortima Light Electric, een destijds budget horloge dat ieder kind wilde hebben (en nu ook dit grote kind).

De Borel Flash is het enige horloge dat nog ontbreekt bij Bas en mij en gaat er zeker ooit komen.

Repareren met een LED lampje vind echt een dikke NO en dat hoeft ook niet meer, uit de modeltreinwereld hebben we een echt gloeilampje gesourced dat precies past qua specificaties. :wink:

4 likes

Ik snap dat voor de purist een origineel gloeilampje mooier is. Maar ik ben op zoek naar iets waarmee ik in het donker iets kan verlichten, niet op 100 meter, maar wel een meter of twee, net genoeg zodat ik in het pikkedonker nergens tegenaan loop. Een ledje kan dat over t algemeen beter, met ook nog een lager stroomgebruik. Of de betreffende horloges daar uberhaupt geschikt voor zijn, led of anderszins, kunt u beter inschatten dan ik natuurlijk.

Ik heb deze gevonden, kan op zich prima aan mijn gshock. Ik heb alleen mijn twijfels of dit goed blijft zitten.
https://www.etsy.com/nl/listing/1424394547/lixy-kleinste-micro-nano-zaklamp-ter

1 like

Voor dat geld kun je een gokje wagen, toch?

Nou, op zich wel, hoewel er nog een tientje verzenden bij komt. Ik probeer de laatste tijd wel wat terughoudend te zijn met die redenering. Want als ik dat zeg voor elk leuk horlogebandje, kistje, gereedschapje, etc van een paar tientjes geef ik al met al honderden euro’s uit aan “rubbish” waarvan verreweg het meeste ongebruikt in de la ligt.
Maar goed, hij is onderweg. :sweat_smile: Ik hou jullie op de hoogte.

1 like

Ik heb zoiets nog ergens liggen. In het pikkedonker wellicht nuttig.
https://www.ebay.com/itm/405463032200

Haha, die laatste zin had ik niet meer verwacht. :grinning:

1 like

James Bond heeft ook v die slechte oogjes in t donker :wink:

Jack Bauer gebruikte ook wel eens n lampje in t donker :sunglasses:

1764592864691378509602066318176
Dit ding heeft n oranje licht modus voor meer stealth and blauwe leds voor fellere verlichting. Kan via inductie opgeladen worden voor betere waterdichtheid.
17645929711626836545298541507204

En zelf weet ik dat sommige Garmin smartwatches zo n lampje hebben. Ook soms met Solar en op te laden, maar dus wel beetje smart. En ook niet heel klein.

https://www.garmin.com/en-US/blog/outdoor/which-garmin-watches-have-a-built-in-flashlight/

En verder vond ik op AliExpress wat smartwatches met n flashlight, maar die dingen moet je vermoedelijk praktisch dagelijks opladen.

Of Amazon

Of deze luminox

En verder op Googleet flashlight en watch zoeken voor bv zo iets

17645946085788642086075566111744

Als je t zaklampje regelmatig gebruikt, zou ik wel iets kiezen wat je kunt opladen. Anders moet je regelmatig batterijtjes wisselen.

1 like