Kleinste polshorloge

Tijdens mijn voorjaarsvakantie bezocht ik ongeveer een week geleden het klokkenmuseum in La Chaux-de-fonds in Zwitserland. Daar lag wat volgens het museum het kleinste polshorloge ter wereld was, een Jeager Le Coultre uit 1950 met een uurwerk met een diameter van ongeveer 5 mm.

Niet bruikbaar voor mensen boven de 40 of je moet een vergrootglas bij je dragen dat veel groter is dan het horloge …

27 likes

JLC 101 uurwerk…

Op een of andere duister site heeft ooit een leuk stukje daarover gestaan…

https://horloge.info/jaeger-lecoultre-kaliber-101-bestaat-80-jaar/

4 likes

Datum loupe erop plakken :rofl:

4 likes

Ik heb wel wat kleintjes liggen thuis, maar 5mm… Ik zou er niet willen aan werken. :sweat_smile:

2 likes

Moest even flink inzoomen, voordat ik zag wat het nu eigenlijk was (ja, ben alweer een tijdje 40+er, zeg maar). :older_adult: :eyeglasses: :mag::sweat_smile:
Maar, knap gemaakt!

1 like

Daar moet dan een minuscuul veertonnetje in zitten met een even minuscule gangreserve…

1 like

Grappig. Sommige Haute Horlogerie modellen zijn niet om aan te zien, maar deze zijn niet te zien.
Als techniekfreak vind ik dit wel geweldig hoor.

@Forrestx bedankt, leuk artikel

4 likes

Hoe is het mogelijk, zo’n klein uurwerkje.

1 like

Daar ben ik ook geweest.
Zeker overheen gekeken.:blush:

2 likes

Elizabeth droeg hem tijdens haar kroning. Je kan hem trouwens nog steeds bestellen geloof ik.

2 likes

Absurd zo klein, zou hem best graag willen doen. Om P. Langkous te parafraseren, ik heb het nooit gedaan, maar denk dat ik het wel kan.
Mijn motto: onder de microscoop wordt alles groot en met een pincet nummer 4 kom je denk ik een heel eind.

1 like