klep van Tissot 516 terugplaatsen

Hallo,

Ik heb van een Tissot 516 de batterij vervangen; om het achterklepje open te krijgen, was al een crime. uiteindelijk gelukt met gewoon een groot en scherp mes. Maar terugplaatsen blijkt nu een nog veel grotere opgave te zijn.

Hier een foto van de achterkant van het horloge met het deksel er los op en de pakking er naast.
Hier een foto van het horloge met het klepje er naast.
Hier een foto van het apparaat van BOL.com waarmee het mij eigenlijk lukt om alle klemklepjes terug te plaatsen en om glaasjes terug te plaatsen.

Met dit ding kun je dus behoorlijk kracht zetten, maar welke klemvormen ik ook probeer; het lukt niet om het achterklepje weer vast te krijgen. Ik weet dat de pakking om het klepje moet, maar zelfs zonder pakking (alleen om te proberen) lukt het niet. Als je het klepje goed bekijkt, lijkt het ook dat hij een beetje conisch loopt, dus je zit eigenlijk tegen de bierkaai te vechten.

Wie weet hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?

Je moet een pers hebben die recht duwt en je schroeft ipv deze denk ik.

Geen enkele ervaring met horloges, maar met lagers doe je de 1 in de vriezer en maak je de andere warm.

Leg een vlakke schijf aan de onderzijde en een met rand aan de bovenzijde.
Leg het horloge met de glaskant op de vlakke schijf.
De schijf die boven komt moet met de rand net binnen het deksel blijven.

Dan moet het lukken.

2 likes

Dat is eigenlijk precies de werkwijze die ik volgde. De klep aan de buitenrand persen om de conische flens naar binnen te buigen. Maar het lukt simpelweg niet.

Het is meer een afdichtingsring van hard plastic.

???

Je wil de deksel er toch in, die een beetje te groot is?
Rubber ring op de deksel, deksel en ring in de vriezer.
Horloge zo warm al normaal mogelijk is maken (in het zonnetje of zo).
Als de deksel de zelfde temperatuur als de vriezer heeft, deze uit de vriezer zo snel mogelijk plaatsen.

Als het horloge te groot is, de deksel warm maken en het horloge zo koud mogelijk.

2 likes

Dank je wel. Heb ik gedaan en het werkte!!!

2 likes

Deze deksels zijn juist makkelijk te sluiten zeker bij een gebruikte pakking.
Wel de pakking om het deksel doen en opletten op het het schuine randje van de pakking die aan 1 kant zit anders gaat het inderdaad niet of je perst de pakking plat

1 like