klepje gaat niet dicht achterzijde horloge, wat nu?

Op internet lijkt het zo simpel. Klik klak en het dekseltje zit er weer op mbv een klepje-inzetter. Nou, ik kreeg 'm zonder zo’n apparaat niet meer dicht, maar met het apparaat heb ik het dekseltje naar de gort gedrukt. Nog niet dicht dus. Ik ben bang dat ik het horloge verder kapot maak, dus wil mijn vingers er niet aan branden. Schoenmaker…
Kan de juwelier dit nog goedmaken of iemand hier raad mee? Het is een led-horloge. Ik woon in Tilburg.

Die zijn voor gefrunnik met steentjes, spiegeltjes en kraaltjes. Een horlogemaker houdt zich daar niet mee bezig, maar met horloges. Zoek dus een horlogemaker!

Laatst zelf ook zoiets gehad, een Casio Sheen dameshorloge. Had mijn Horotec klemdeksel-opener nodig, en een vintage Seiko glazen/dekselpers voor het sluiten. Zag er ook zo simpel uit, maar was met een keukenmesje echt niet gelukt, laat staan het weer dicht krijgen.

3 likes

Dankjewel voor de adressen voor horlogemakers!

Het dekseltje openen ging vlot en simpel, batterijtje erin en weer dicht - zoals altijd bij andere horloges - maar deze wilde niet, met geen mogelijkheid. Dus een dekselpers aangeschaft. Tja, zie het resultaat, dekseltje is nu vervormd.

Is het uiteindelijk wel weer gelukt met jouw Casio?

Ik had een paar maanden terug zoiets met een Jacob Jensen: oplossing ___> plnkje, handdoek op het horloge en eronder, dan kun je kracht zetten. Maar eerst even kijken of het dekseltje goed ligt. Daar ging ik van de week nog bijna de mist mee in.

1 like

Vaak is er een kleine uitsparing of lipje dat weer op precies de zelfde plaats moet zitten als je de deksel dicht drukt. Maar dit is niet altijd het geval. Misschien heb je dit over het hoofd gezien.

1 like

Klopt, er zit een kleine inkeping op de ring van het deksel. Maar deze kon ik niet “matchen” met de kast, tenzij ik het dus over het hoofd heb gezien.

2 likes

De voorkant van de kast kan ik niet op drukken, omdat er twee x plastic glas uitsteekt om de tijd via led aan te duiden. Als ik er op druk, dan druk ik het plastic glas in. (Wat ik denk dus al heb gedaan)

1 like

Ai! Lastig!

1 like

Dan is waarschijnlijk het hele uurwerk naar achter geschoven waardoor je de deksel niet meer dicht kan drukken. Je kunt het uurwerl evt. opnieuw positioneren zoals het hoort te zitten. Maar als de randen van de deksel echt vernacheld zijn wordt het moeilijk denk ik.

1 like

Ja, ben bang dat exact het geval is. Hoop dat een maker het kan herstellen.

1 like

Ik zie dat er in Tilburg ook een Handyman is, die hebben voor mij ook eens een G-Shock weer in elkaar gezet met nieuwe batterij omdat ik het zelf niet meer voor elkaar kreeg het ding weer in elkaar te zetten haha! Dus probeer het daar eens. Goede kans dat ze je kunnen helpen.

1 like

Bedankt voor de tip! Ga ik morgen heen!

1 like

Succes! :+1:

1 like

Waarom niet naar een horlogemaker gaan, die heeft er verstand van?
Als de handyman dit nog verder vernacheld kan hij zeker de prullenmand in.
Bij zo een apart gevormd horloge moet je eigenlijk niet zelf mee aan de gang gaan, goedkoop wordt al snel duurkoop.

De gouden truc als je het perse zelf wilt proberen is de deksel volledig vlak terug te persen in de kast. Met de hand lukt dat bijna nooit, bijna altijd wel iets scheef en dan gaat hij er niet, of alleen als je vreselijk kracht in je handen hebt, vingers hebt weer terug. Het uitsparingkje in de dekselrand zit altijd over het asje van de kroon, de wijzerverzetstif bij een batterij horloge of opwindstift van een mechanisch horloge.

2 likes

Nou nou, maar dat doen ze niet want als ze zien dat het niet gaat lukken bellen ze op en kun je het horloge weer kosteloos ophalen. Of ze laten dit meteen weten, dat doen ze keurig.

Een beetje vertrouwen in de handyman, de man die alles ken :stuck_out_tongue:

2 likes

Correct! Echter bij dit horloge is er geen stem/stift.

O ja, laat maar even weten hoe dit avontuur gaat aflopen, daar ben ik stiekem eigenlijk wel benieuwd naar :grin:

Je hebt gelijk. Ik was gisterenavond al aan het zoeken naar horlogemakers in de buurt. In Chaam, niet al te ver van Tilburg, zie ik dat er een horlogemaker is. Ga ik strakjes naar toe.

Ik laat het je weten!

1 like

Als het horloge stuk is, leg ‘m dan in een glas water.