Kleurgebruik in horloges

Waarom worden bepaalde kleuren gebruikt? Leesbaar/onleesbaar? Lees het in mijn kort artikel over kleurgebruik, met kleurrijke cartoon:

http://www.fratellowatches.com/watches-pencils-12-use-of-color-in-watches/

Fijne maandag iedereen!

3 likes

Leuk artikel.

Ik vind het altijd best lastig om online te bepalen of een kleur “klopt” zeker is er een verschil tussen kleur bij zonlicht en bijvoorbeeld het licht tijdens schemer. en ook de kleur vd lume kan de afleesbaarheid verpesten.( of de keuze van de polsband te beïnvloeden )
wat me i.i.g. is opgevallen is dat een mosgroene dial met witte wijzers beter afleesbaar is dan een zwarte dial met witte wijzers, mogelijk dat zwart toch teveel reflecties geeft ( kijk maar eens naar een zwarte auto ) daar zie je bijna alles op, incl. kleine deukjes, en bij een witte auto vallen deze deukjes toch wat minder op.
ook mosgroen lijkt minder gevoelig voor reflecties.

ook schijnt het dat bij tritium boven water groen beter opvalt
en onder water valt blauwe tritium weer wat beter op.

1 like

Thanks en klopt. Ik ga nooit op beeldschermkleuren af. Zeker niet bij horloges. Bij beeldschermen heb je te veel factoren waardoor de kleur anders over kan komen:

• RGB kleuren ipv CMYK
  • Dynamisch contrast
  • Compleet krankzinnige ‘custom’ beeldscherminstellingen
  • etc.

Basis op scherm beoordelen kan best, “The real thing” gewoon om de pols.

Jij hebt vast een grafische achtergrond :wink:
Is inderdaad een leuk artikel.

1 like

Wat ik als truuk gebruik om de juiste band ergens bij te zoeken is door een foto van de combinatie om te zetten naar een Z/W foto dan vallen de “schreeuwerige” of afleidende elementen veel beter op,
bijvoorbeeld je wilt meer “nadruk” op de horlogekast/dial en je hebt je oog op 3 verschillende groene bandjes en je twijfelt over welke groene kleur het beste is.
je zet dan die foto om naar een Z/W foto,
als het eerste dat opvalt de horlogeband is,
dan klopt de match vaak niet, dan is de warmtekleur van dat bandje blijkbaar niet in lijn met de wijzerplaat.

Hehe, ja heb Bachelor in Design. Ook een tijd bij een drukkerij gewerkt. Nu werk ik bij een reclamebureau als frontend developer (webkleuren). Een oog voor kleur komt overal van pas :slight_smile:

2 likes

Interessante aanpak!