Klok erfstuk... waarde?

Hoi allemaal,

Van horloges weet ik nog wel iets maar van klokken heb ik echt geen kaas gegeten.
Een goede vriendin heeft deze vanuit een erfenis met een complete inboedel erbij. Zou al lang in de familie zijn. Heeft zo’n klok nog waarde naast de persoonlijke waarde?

Dank!!

Reken je niet rijk. Soortgelijke klokkken zijn voor een appel en een ei (paar tientjes) te krijgen bij een beetje kringloopcentrum. Of dit moet een heel bijzonder exemplaar zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Er is maar een beperkte markt voor.

4 likes

De markt voor dit soort klokken, de generatie die er nog mee opgegroeid is, sterft langzaam uit. Denk maar aan de Rikketik; hoe weinig mensen al het klokkenspul een blik waardig gunnen - en hoe enorm het aanbod is!

1 like

Dank voor de feedback. Ik heb werkelijk geen idee van de waarde dus ik ga dit doorgeven.

1 like

Je beste hoop is op iemand die precies een zelfde klok had, maar die bijvoorbeeld verloren is gegaan - of bij een scheiding aan de “andere kant” terecht kwam. :slight_smile:

Klopt, in de kringloop struikel je over dit soort klokken.
Er is geen helaas geen markt voor, net als de friese staartkkokken, stoeltjesklokken en comtoises.
Enkel de “haan” comtoises zijn nog enigzins van waarde door hun strakkere uiterlijk.

Ik heb praktisch een zelfde model aan de muur hangen. In 1996 nieuw gekocht voor omgerekend € 380.
En idd: niemand koopt nog zoiets.

Als ik ff kijk op marktplaats dan zijn de prijzen niet super hoog, op enkele (hoopvolle?) uitschieters na.
https://www.marktplaats.nl/z.html?query=bakregulateur&categoryId=0

Ik kom vaak op antiek veilingen; klokken zijn erg in waarde gedaald en (althans op dit moment) niet gewild of populair.

Ben ook geen klokken vriend maar zon ouderwets ogende standaard bruine klok scoor je tegenwoordig op een veiling voor 5 tientjes.

Samengevat: don’t quit your day job :smirk:

Men noemt de regelateur in de ts, een bakregelateur.

Echter de stijlvolle snaarregelateur is echt nog wel van waarde.

3 likes