Klok had ik al, nu een horloge: radio room

Tja, dan doe je een morse-cursus en je instructeur is een oud-radio-officier. Dan komt het al snel over stilteperioden. Er zijn speciale klokken voor gemaakt en uiteindelijk loop je tegen een exemplaar op. Een van VDO.

Dan ga je zoeken naar een dergelijk horloge. En daar zijn er niet zoveel van en veelal aan de prijs. Maar dan zie je er een uit Rusland. Nu is mijn Vostok Amphibia 420750 onderweg uit Moskou. Ben erg benieuwd. Ook een gladde bezel is onderweg met een nato-strap. Ja, leuk een nato-strap uit Rusland :grin:
Ik hoop dat hij een beetje gelijk loopt. Ik heb ergens een instructie gezien, maar wat zijn jullie ervaringen.

Heb nu nog dagelijks mijn Mondaine evo quartz om en deze loopt wel goed, maar de horlogemaker zuchtte toen ik langs kwam. Even stoten en je wijzers lopen tegen elkaar aan of zitten tegen het glas.

Robert

4 likes

Gefeliciteerd!

Ik heb goede ervaringen met de Amphibia.
Heb zelf een Amphibia 100, loopt goed op tijd
met 2a3 sec in de plus per dag.
Ze zijn goed waterdicht en praktisch bom proef.

Bij dit exemplaar heb ik het chroom van de bezel verwijderd.
Die zijn van messing, de kast is RVS.

Grt.

De Nederlandse variant

3 likes

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er precies niks van snap, kan je misschien uitleggen wat de functionaliteit van het horloge is? Kan natuurlijk ook Google’n maar hoor het liever van iemand die er enthousiast van is!

Een Russische set:

Een oorspronkelijke kajuit klok:

En een polsvariaant van dezelfde fabriek:

En 73!

3 likes

Als de minutenwijzer zich in de rode vlakken bevindt
mag er geen radiosignaal worden verzonden.
Men luistert dan slechts naar de ontvangst en evt. noodsignalen.

Grt.

2 likes

Hier staat het kort uitgelegd

Natuurlijk heeft het nu geen grote waarde meer. De marconisten zijn al lang uit dienst door de mogelijkheden per satelliet. Het is dus meer nostalgie. Volgens mij waren er vroeger ook alleen maar klokken met stilteperioden in de radiohut. Horloges met de stilteperioden waren er destijds niet, voor zover ik weet.
DE rode vlakken waren voor 500 kHz met morse en de groene voor 2182 kHz voor spraak (ssb, zoals de modulatie heet).
Elke marconist (radio-officier) was verplicht om tijdens de stilteperiode niet te seinen en te luisteren naar de genoemde frequenties. Zo was het mogelijk dat zwakke noodoproepen te horen waren.

Robert

2 likes

Maar wordt nu (al een tijdje) niet meer gebruikt dankzij de komst van de DSC.

2 likes

http://www.frequentieland.nl/maritiem/dsc.htm

1 like

Dagelijkse kost voor mij :wink:

Wat leuk! Leerzame bijdrage van je

Leuke aanwinst! Ik heb er zelf ook, oud en nieuw.

3 likes

Ik plemp hier gewoon een foto van een horloge wat mijn voorkeur zou hebben maar wat ik niet mag kopen van mezelf:

http://i6.photobucket.com/albums/y239/Redmonaco/SMITHSRADIOROOMWATCH-PRS-28.jpg

Is mooi en uitverkocht. Slechts 100 stuks. Erg mooi, kostte 245 Britse ponden.
Ervaring koper
Info producent even scrollen
Robert

Helemaal correct. Op ebay en op de verschillende sites lees ik echter vaak dat het Radio Room pols horloge voor de radio-officieren werd geproduceerd. Onzin, natuurlijk. Wel een mooi aandenken :relaxed:

Goh…leuk mannen, heel leerzaam !

Om het compleet te maken de Vostok Europe radio room-versie, die er is in allerlei varianten.
M.i. hebben we dan alle merken en soorten van horloges met stilteperioden in deze thread gezien.

Groet,
Robert