Ieder Creme laagje verdwijnt (tenzij je nespresso neemt waar die Creme laag onbehoorlijk lang in stand blijf)
De Creme laag uit een espressomachine is ook afhankelijk van veel factoren.
Kijk maar de volgende keer bij een horeca espresso (bonnen maatgraad machine en kundigheid van degene die hem zet)
Alles in verhouding en je krijgt een mooie crema
Maar dat is wel het resultaat van de zet methode.
Zover ik het inschat is met een mokkapot de druk veel lager en zal het veel minder blijven staan en bovendien schenk je het daarna nog in je kopje.
Dan is ieder schuim wel verdwenen. Roeren door de crema bij een espresso of er daarna nog water bij of overgieten in een ander glas is ook niet verwonderlijk
Dus uit een mokka potje is zeker een gelijkwaardig kopje koffie te maken maar de crema is niet iets wat daarbij komt.
De eerlijkheid is natuurlijk ook dat onder koffiesnobs die crema laag teveel een holy grail is.
Een gemiddelde Italiaan roert zijn cafè en dan is ie ook weg. Hoewel het voor de looks goed staat en in ideale omstandigheden wel een natuurlijk gevolg is van een goed gezette espresso heb ik in semi ultieme situaties ook wel zeer behoorlijke espresso gezet die qua crema onder de maat waren
Uiteindelijk gaat het over smaak en daar valt niet over te twisten.
Voor dat hier weer op gereageerd wordt. Als je niet van espresso houdt dan vindt je het niet lekker en ga dit allemaal als niet relevant zien
De “horloge en….” Topics worden verplaatst naar off topic. Zie de regels.
Dit is omdat het meer de andere zaken gaat dan over de horloges.
De oorsprong/reden hiervoor is wellicht nog wel bekend
Op het “in koud water zetten” na, zijn het goede stappen, althans zo doe ik het ook.
Voor mij is dit mijn standaard manier van koffie zetten en drinken. Een crema laagje heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Het gaat om de smaak van de koffie.
Mwah. 96 °C vind ik dan weer te koud voor echt lichte boontjes maar te warm voor medium boontjes. Het gebrek aan controle van de brouwtemperatuur vond ik een belangrijke reden om voor een filtertoestel met meer mogelijkheden te gaan. De extractie is best OK voor een automatische machine, maar valt vergeleken met een kundig opgegoten V60 toch echt wel wat lichter uit door de beperkingen van de sproeikop en de ongelijkmatige extractie die daaruit volgt. Als je een V60 echt goed uitgevoerd krijgt met de juiste maalgraad en brouwtemperatuur, kan je een heel volle tas maken die toch zo goed als geen bitterheid bevat.
Prima machine voor “klassieke” brandingen en een grote stap boven de goedkope filtermachines, maar ik zou er bijvoorbeeld geen Afrikaanse of gefermenteerde koffies mee proberen te zetten.
In mijn geval de Breville/Sage Precision Brewer. Kan desgewenst werken met 1 druk op de knop, maar je kan ook een eigen profiel opstellen met temperatuur, flow rate, … Het lukt mij er prima mee om goede resultaten te krijgen met zowat elk soort boontjes, maar het vraagt wel iets meer experimenteren natuurlijk. Lage temperatuur (+/- 85 °C!) en eerder grove maling met daarbij horende trage flow voor donkerder gebrande koffie, fijnere maling in combinatie met de hoogst mogelijke temperatuur voor lichtere boontjes. Je kan er daarnaast ook o.a. cold brew mee zetten als dat je ding is.
Nadelen: het is niet bepaald een mooi toestel in tegenstelling tot de Moccamaster én je kan er ook wat makkelijker “slechte” kopjes mee zetten als je een eigen profiel opzet. Als je hem gewoon altijd op de standaard setting zou gebruiken, dan zou ik gewoon een Moccamaster halen eerlijk gezegd want die profielen komen vrij goed overeen gezien ze gebaseerd zijn op de standaard zetmethode van het ECBC .
Het schuim/tijdelijke creme is wat donkerder en de smaak is ook pittiger.
Ook lekker, of het lekkerder is weet ik nog niet. Kan ook prima naast elkaar bestaan denk ik. Ene keer met, andere keer zonder.
Helaas zit Buisman tegenwoordig in een niets zeggend plastic potje zonder lepeltje…
Ik had op het glazen potje gerekend met goudkleurig lepeltje.