Vergeef me voor mijn stomme vraag maar hier komt hij dan toch. Verleden week is mijn Seiko SNKM47 binnen gekomen en het is echt een top klokje. Mega bang for buck!
Hij was nieuw incl. tags en folietjes en is met de post gekomen. Nu is de gekke omstandigheid dat hij 12 uur achterloopt! Om midderdag in plaats van middernacht, zo gezegd, veranderen de dag en datum indicators. Hoe kan ik dit oplossen? Hij moet dus 12 uur achteruit gezet worden. Volstaat het om de tijd gewoon 12 uur terug te draaien? Of moet ik de spring āleegā laten lopen en hem ongeveer 12 uur later weer opwinden?
Wellicht eerst de datum instellen, op 19 januari.
Dan de tijd-wijzers doordraaien tot voorbij 0.00 uur.
Dan springt de datum naar 20 januari.
Voorts de juiste tijd weer instellen.
Succes!!
Eerst vaststellen wanneer dag/datum verspringen. Dat is middernacht tijd.
Dan door draaien, altijd rechtsom, naar de juiste heersende tijd.
Dan de dag en datum via snelverstel goed zetten.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Hij staat inmiddels goed
Ik stelde mijn vraag omdat ik niet wist in hoeverre de tijd in uren gerelateerd is aan de verspringing van de dag/datum. Nu ik deze antwoorden gelezen heb is het op zich wel logisch dat er om middernacht een klikje gebeurt waardoor de dag verspringt natuurlijk, en dit aan elkaar gelinkt is. Dus dat er niet een apart deel van het uurwerk loopt om de tijd bij te houden voor de dag/datum.
Yep, met als kantekening dat als de āheersende tijdā tussen , āpakām beetā 20:00 en 03:00 is, de datum verstelling in die gevallen voor 20:00 uur ingesteld wordt en daarna verder draaien tot aan de "heersende tijd.
.
.
.Elf.
Ja, zoiets was mij op voorhand al duidelijk. Tussen 20:00 en 03:00 is het mechanisme voor de dag/datum al geƫngageerd en daardoor zou je hem dus kapotdraaien?
Ah, ik kan ook nog wat fijnslijpen:
Met "Nooit terugdraaien" zit je met kalibers met een datum natuurlijk altijd goed. Maar over het algemeen geldt dat alleen tijdens de uren dat je van de datumverstelling moet afblijven.
Er zijn ook kalibers waarbij terugdraaien integraal onderdeel is van het semiquickset systeem!
Omdat het dus verschilt per kaliber:
Ken uw kaliber: RTFM!
Voorbeeldje Breitling manual:
"mechanical watches endowed with a date, day, month or moonphase indicator are equipped with a complex mechanism that is set into motion between 8 pm and 3 am. It is therefore vital to avoid adjusting the calendar or moving the time backwards during this period"