Klokje van oma restaureren voor een meisje, wie helpt?

Besten,

Mijn gebrekkige kennis schiet tekort dus ik hoop dat iemand kan helpen.

Een vriend van mij wil onderstaande horloge wat van zijn oma is geweest laten restaureren voor de aanstaande moeder van hun zoon, zijn meisje :wink: Hij vroeg mij het volgende:


-Wie weet een kundig en betaalbare horlogemaker (bij voorkeur omgeving Rotterdam)?
-Wat is grofweg, de waarde?

Het horloge loopt maar stopt als de wijzerplaat naar beneden gericht is, nakijken en schoonmaken is dus het minste wat moet gebeuren.
Hij zou de wijzerplaat schoon willen laten maken.
Er ontbreekt een wijzer, dus nieuwe/oude/nos wijzersetje moet erop.

Ik doe al mijn horloges naar Ferrie en ben erg tevreden, maar wellicht weet een van jullie een goede horlogemaker.

Ik sta bij hem in het krijt dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alle hulp is welkom,
Groet
Ger

Hallo,

Vervelend om te zeggen maar reparatie en opknappen wegen niet op tegen waarde,ik zie dat het een gouden kastje is, 18krt geloof ik , de waarde van dit goud is tevens waarde van het horloge en gezien het formaat 1.5-2 gr dus €35-50 euro max . Schoonmaken van uurwerk en wijzerplaat kost gewoon meer dan dat.

Neemt niet weg dat de emotionele waarde van zo’n horloge velen malen hoger kan zijn dat de economische waarde dus dat is even de afweging in deze.

succes

Dank voor je reactie.

Goudprijs had ik al bedacht, het ging mij meer om de waarde van het horloge. Ik helemaal niet in de dameshorloges dus ik dacht ik vraag het maar even. Voor hetzelfde geld is het een uniek kaliber ofzo :wink:

Keep them coming
Groet
Ger

tuurlijk is het voor je vriend een uniek caliber. ik heb ooit een sigma van o euro laten repareren voor e80.De reperateur heeft het heel schappelijk gehouden want het was eigenlijk vele malen meer. Het idee dat mn opa zn horloge om mijn polsje weer zou lopen,…dat maakte het uniek. Dus de redenering van gekkehuus begrijp ik wel maar onderschrijf ik niet. Ik denk nl, dat als je het horloge kan laten repareren, dat die vriend er absoluut mee in zn schik zal zijn, ook al zal de reperatie kosten de dagwaarderuim overstijgen!

ps: waarom deze niet naar ferry?

Precies, dat is ook het idee. Ik had ook niet verwacht dat het enorm veel waard zou zijn en dat had ik hem al verteld maar ik heb te weinig kennis om het met zekerheid te durven zeggen.

Hij kan ook naar Ferrie maar ik dacht ik vraag het hier ook even. Wellicht weet iemand een horlogemaker die er wat mee kan tegen een scherpe prijs. Ferrie’s werk is wat mij betreft perfect maar ik heb niet het idee dat het heel goedkoop is :wink:

Keep them coming :wink:

Iemand anders nog iets zinnigs te zeggen ? :slight_smile:

Groet
Ger

Heb je ook een merk

Het gaat hier om her FHF caliber 59
echter zonder schock systeem.
dat het horloge maar op 1 kant loopt geeft te kennen dat voor 99% zekerheid de balansas is gebroken.

de emotionele waarde is hoger dan de geldelijke waarde begrijp ik.
Maar wat ik niet snap is dat wanneer je tevreden bent over Ferrie, je beknibbelt op de reparatie kosten.
Er zullen inderdaad spoelboeren zijn die het voor veel minder geld doen, maar in veel gevallen de slijtage over het hoofd zien.

Let er wel op dat een dergelijk horloge niet stofdicht is en zeker niet waterdicht.
Ook behoeft dit uurwerk enig respect tot het dragen / stoten en vallen omdat het geen schocksysteem heeft.
Verder prima te repareren.

Gr Jan Ubels

@ Huub: Ik dacht dat ik het vermeld had maar ben het vergeten. Het gaat om een Festina.

@ Jan: Dank voor je reactie en de leerzame informatie!
Het is ook niet de bedoeling om voor een dubbie op de eerste rang te zitten maar ik wil wel alle mogelijkheden nagaan om een goed advies te kunnen geven. Ik ben meer dan tevreden over het werk van Ferrie en raad hem iedereen aan. Dat neemt niet weg dat ik mij afvraag of er andere horlogemakers of oplossingen zijn die forumleden aanraden.

Dank voor de hulp tot dusverre en keep it coming :slight_smile:

Hier nog een foto met band

ik zou het geheel maar eens wegen, globale sloopwaarde 27 euro per gram
(18 karaat)en het lijkt mij een redelijk simpel uurwerk waar je niet veel kosten voor hoeft te worden gemaakt om het schoon te maken, tenzij je de wijzerplaat wilt laten opmaken.
Horloge komt uit de 50er jaren

als je meisje het klokje waardeert, zou ik het oplaten knappen,
is er weer iets gered voor de sloop, en dat mag iets kosten want het wordt altijd meer waard

@ Huub: Het is niet mijn meisje maar het meisje van een vriend :wink:
De gramswaarde doet niet ter zake. Als het nu niet gerestaureerd wordt dan kan dat altijd later nog. De emotionele waarde voorkomt dat het omgesmolten gaat worden en dat is ook de reden dat ik voor hem op onderzoek uit ben. Stel dat het 250 euro zou kosten dan is dat als aankomend vader een groot bedrag maar over een paar jaar wellicht niet meer. Het horloge van je oma kado doen aan de moeder van je kind is natuurlijk fantastisch en dat is het streven :slight_smile:

Iedereen veel dank voor de reactie en mocht je nog iets zinnigs te melden hebben dan hoor ik het graag! Mocht je bijvoorbeeld nog een balansasje van dit kaliber hebben liggen :wink:

Groet en dank
Ger

stuur mij eens een groot formaat foto van de achterzijde uurwerk, zal ik even neuzen of ik een balansje heb!(of wellicht een vervang uurwerkje) zet de afmetingen er bij voor me. gr Jaap

Frans de Groot in Gouda kan mogelijk het horloge servicen en restaureren. Hij is heel kundig en bovendien scherp qua prijs. Vooraf geeft hij vooraf een indicatie van de prijs. Ik heb mijn oude Omega van mijn opa aan hem toevertrouwd en heb daar geen moment spijt van gehad.

Groet Ron

Prima ervaring met Dirk Oskam aan de Slinge in Rotterdam. Goeie vakman die alle merken doet, hij kan hier zeker iets mee.

Heren,
Dank voor de reacties. Ik druk geweest en ontvang geen meldingen van reacties dus helaas zie ik ze nu pas.

Ik ga jullie adviezen doorgeven en zal even kijken of ik aan een grote foto kan komen om die op te sturen.

Iig veel dank voor alle hulp tot nu toe!!
Groet
Ger

vdschaaf Schreef:

Iedereen veel dank voor de reactie en mocht je nog
iets zinnigs te melden hebben dan hoor ik het
graag! Mocht je bijvoorbeeld nog een balansasje
van dit kaliber hebben liggen :wink:

Groet en dank
Ger

Zoiets misschien zinnig :wink:

Of miscchien zoiets :smiley:

Wauw… Ik denk het wel ja :wink:

Ik heb alles inmiddels doorgespeeld maar wellicht is dit wel een grote stap vooruit>

Zou je mij willen pben of je hem verkoopt en wat dat dan zou moeten kosten?

Groet
ger