Klokje van opa

Ineens kwam het doosje te voorschijn. “Jur, jij bent handig met horloges, jij kan er wellicht nog wel iets van maken”.
Volgens mij is opa met zijn klokje in de oorlog onder een tank gekomen:

Maar hoe vlieg je zoiets aan? Voor mij belangrijk is dat wijzerplaat en kast hetzelfde blijven. Op ebay een willekeurig zakhorloge kopen en de boel overzetten? Tips?
Jur

1 like

Aan het uurwerk te zien is dit een zakhorloge met repetitie functie.

Volgens mij geen makkelijke/goedkope restauratie.

Opsturen naar Koen, dit lijkt me een spillegang uurwerk (met repeater?) en dus oud, en hij weet precies wat er nog mogelijk is…

Heel interessante horloge ! Laat ons weten wat ermee gebeurt :wink:
BD

Waarschijnlijk zit er een cylinder uurwerkje in want het uurwerk is vrij plat, een spillegang is vaak wat dikker, ik hoop dat bij de onderdelen het uurrad zit. Het rad wat rechtsonder ligt is het voorslagrad van een pendule. Deze horloges heb ik wel vaker gerepareerd, het is een behoorlijke klus maar wel te doen.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

Is een mooi zakhorloge als het volledig is.
Wat is hier mee gebeurt ? Waarom is het gedeeltelijk uit elkaar gehaald ? Zijn alle onderdelen nog aanwezig ?

Moeilijk zo op te antwoorden. Het is een zakhorloge met slagwerkrepetitie, kwart- of minuutrepetitie, zo moeilijk waar te nemen.

Is van +1800 en misschien veel gedragen met sleet tot gevolg. Zo iets restaureren herstellen is een dure uitgave.