Klokjes, klokjes, klokjes...

Bij een aantal zal nu het haar recht overeind staan :laughing:, al denk ik dat de vlag nu wel de lading dekt.
Ik was weer eens op toer voor werk en gezien er een weekend tussen zat hadden we 1 vrije dag die we in Kopenhagen mochten doorbrengen, wat een mooie stad is dit zeg.
Al lopend door het centrum hadden we het idee om het kasteel van Kopenhagen te gaan bezoeken, wederom erg mooi.
Wat me opviel is dat er een enorme hoeveelheid klokken tentoon stonden, dus foto’s maken maar.
Er waren er zoveel dat ik ze niet allemaal op de gevoelige plaat heb gezet, ook een legio zakhorloges zijn niet vastgelegd, het zijn er simpel te veel.
Om te beginnen met een kalender klokkie die begint met tellen van 1787 tot 1846, zo knap dat ze dit toen al konden maken, impressive:

In de ronde toren was er ook nog een planetarium

Elders ook nog een maandzonnemeter gezien

Wel mogen ze hem goed zetten want hij liep een maand voor
Tevens hadden ze een soort van dieptemeter, elke streep was tot hoever het onderwater had gestaan (met jaartal erbij)

Dan hebben ze het tegenwoordig aardig onder controle :sweat_smile:

Het is echt genieten als je bekijkt wat men vroeger maakte, veel respect voor de vroegere vakmanschap.
Dat wilde ik met jullie delen, aanvullen mag altijd.

49 likes

Mijn beste,

Interessant om te zien!!
Leuk hoor!!
Dank voor het delen.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Wat een prachtige klokken! Bedankt voor het delen.

1 like

Bedankt ,leuk om te zien :ok_hand:

1 like

Daar heb je een hele interessante dag beleeft,…wat een bijzondere klokken. Dank voor het delen.

1 like

Die vogelkooi! Zoiets heb ik nog nooit gezien. Ik vraag me af of de vogel dan ook elk uur gaat “zingen”.

1 like

Gaaf :star_struck: en die vogelkooi idd :joy:

2 likes

Kijk, dat zijn klokken!
Die vogelkooi, zoals @jan13 ook al opmerkte, is bijzonder en mooi.

1 like

Elders als in Venetië? Ik dacht eerst elders in Kopenhagen maar het deed wel erg Italiaans aan :joy:

1 like

Erg leuk verslag van creatieve tijdmeting in vroeger dagen ,dank ervoor !:smiley::+1:

1 like

Over de vogelkooi klok las ik dat de vogeltjes inderdaad gaan zingen en bewegen op de juiste tijd. Klok is rond 1780 in Parijs gemaakt. :star_struck: :crazy_face:

2 likes

Mooie klokken!
Dank voor het delen! :hugs::pray:t3:

1 like

Dank voor de reacties, als je ooit in Kopenhagen bent is het echt een aanrader ook als je niet van klokjes houdt.

In de kelder liggen de kroonjuwelen van dk, de vrouw kan ook aan haar trekken komen met allerlei smaragden, diamanten en alles wat glinstert.

:joy:
Als er ook zo’n gong in zit heb je kans

Het was Bologna, het is ook veelste zonnig voor dk, was een weggevertje :stuck_out_tongue_winking_eye:

Valt mee dat niemand de tweede klok benoemd heeft, daar zitten meer blote vrouwen op dan vroeger bij japjum :relaxed: heb ik van horen zeggen…
De opdrachtgever had hier wel kijk op, dit thema kwam veelvuldig terug.