Klokken van slag door afwijkende wisselSTROOM

ja lol maar daar ging 't nou net over

Ik lees een draad meestal goed voor ik post maar nu even niet. Wisselspanning is misschien correcter, echter:

De stroom wisselt met de de spanning mee. Wisselspanning op een weerstand geeft: wisselstroom :male_detective:

google hits voor wisselspanning: 137.000
google hits voor gelijkspanning: 129.000
google hits voor wisselstroom: 382.000
google hits voor gelijkstroom: 388.000

wikipedia heeft een artikel over wisselspanning én over wisselstroom:

“Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve waarden”.

“Met wisselstroom wordt doorgaans de vorm van elektriciteit (elektrische energie) bedoeld, zoals die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan huishoudens en industrie. Meer specifiek is een wisselstroom een elektrische stroom met periodiek wisselende stroomrichting. Wisselstroom is wat dat betreft de tegenhanger van gelijkstroom. Wisselspanning in een gesloten circuit veroorzaakt wisselstroom, de tegenhanger van gelijkstroom.

Het circuitje in een lichtnetklok zal bij het meten (tellen) van de frequentie altijd wat stroom verbruiken. Deze stroom mag je wisselstroom noemen.
Je zou als je het sec, taalkundig, bekijkt kunnen zeggen dat wisselspanning misschien meer een term voor de producenten kant van het net is (ze genereren een wisselspanning), en wisselstroom meer een term voor de verbruikerskant (dezen verbruiken wisselstroom door een verbruiker, dus een weerstand, op het circuit te zetten).

Het stikt overigens van de boeken (ook heel oude al) over gelijkstroom en wisselstroom.

1 like

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenneuken

2 likes

Stroom moet je hierin lezen als de overkoepelende benaming.

Alles wat er uit een stopcontact komt is stroom voor het merendeel van de bevolking.
Als je aan die mensen moet uitleggen wat ámpere’s’ ,watt’s en volt’s zijn snappen ze het toch niet.

Waarom begin je er over dan? :joy:

Ik vermoed dat het probleem rond 1 april wel opgelost zal zijn :wink:.

Ik wacht in ieder geval in spanning af (of in stroom?) :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

2 likes

Mooie discussie over stroom en spanning ontstaat hier, maar het verkeerd lopen van die klokjes komt door de frequentie. :sunglasses:

Viel mij juist vanmorgen op. Apart inderdaad.

1 like

Het viel me dit weekend op…
De klokken op het koffiezetapparaat en de combimagnetron hadden beiden dezelfde afwijking t.o.v. de smartphones in huis…
hoefde gelukkig niet lang op een oorzaak te wachten… :wink:

En ik maar afvragen waarom mijn Fortis Vlieger chronograaf plotseling afwijkt :joy:

Onze oven heeft blijkbaar een kwartskristal, die loopt nog perfect. Weet ik dat gelijk ook weer. :sunglasses:

De wekker in de slaapkamer daarentegen…:laughing:

De memo is hier nog niet aangekomen, de magnetron loopt nog steeds 5 min. voor.

De tranen stromen me over de wangen van de reacties hierboven, ik wacht in spanning af tot het probleem is opgelost…

Iemand nog interesse in een dieselgedreven generatorset, 50 Hz? Ik kan tot ca. 4375 kVA gaan, dat moet genoeg zijn voor het gemiddelde rijtjeshuis :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Anders zou hij dan 11 minuten voorgelopen hebben

1 like

En wat doet die dieselgedreven generatorset ?

Cosinus Phi?

Vermogen leveren?

Da’s bij 0,8.

Ik zie wel dat ik een foutje heb gemaakt, 4375 kVA is bij 60 Hz, bij 50 Hz komt’ie maar tot 3750 kVA. Nog steeds genoeg voor een beetje koelkast en kleuren-tv.

Dat hebben we al, we willen 50, ̷0̷ Hz

Geen idee, dat soort lettertjes en cijfertjes zijn te moeilijk voor mij…