Klok…
…klepel
enz.
" de storing in Zuidoost-Europa "
dan weet je wel hoe laat het is…
Maar vooral die “stroom”.
Nou zullen de niet technici even staan te denken maar de blunder is gewoon dat het om spanning gaat en niet stroom.
ala Andre van Duin “Hij wist er alles van, elektriciteit en stroomiciteit”
Ik had het inderdaad gezien op m’n magnetron…die liep opeens zo’n 5 minuten achter en ik vroeg mij al af waar het door kwam. Apart fenomeen…
valt mee
dit soort klokken maar ook de oudere elektromechanische klokken (met een wisselspanningsmotortje) lopen gewoon op de netfrequentie van 50Hz.
Als die frequentie te laag is loopt je klok achter.
(in Jip en Janneke taal)
stel je iets voor dat de motor 50 duwtjes in de goede richting per seconde krijgt.
indien er dan minder duwtjes komen gaat ie dus langzamer draaien.
Bij elektronische klokken eigenlijk hetzelfde alleen krijgt de micorelektronica de duwtjes ipv een motor.
Erg leuk voor mensen die een jukebox bezitten.
Alle zangeressen halen opeens de hoge C niet meer
In het artikel staat:
“De problemen ontstonden half januari en sindsdien kan de wekkerradio of klok op de magnetron zo’n vijf minuten achterlopen”
Ik heb het probleem echter al veel eerder vastgesteld, heb een wisselstroomgestuurde klok sinds nov 2016.
zie ook hier, met ook een link naar een onderzoek van een UT’er naar het corrigeren van de lichtnetfrequentie:
Het artikel besluit met:
“Het netwerk van Europese netbeheerders laat weten dat er wordt gewerkt aan een oplossing. De verwachting is dat het probleem eind deze week is opgelost”.
Typisch zo’n geval van dat de juiste personen de wil moeten hebben om het even op te lossen, terwijl miljoenen mensen het verschijnsel al in een dik jaar zijn opgevallen moet zijn.
ook al ?
probeer eens wissel SPANNING gestuurde
Nee klopt ik had het inderdaad al gelezen. Maar ik vond het wel grappig…je verwacht het niet
Gewoon een paar druppies meer olie in de generatoren en klaar
Moet dat nou die hoofdletters, dat is voor het eerst dat ik een fout maak.
Na de lunch dan.
ja lol maar daar ging 't nou net over
Ik lees een draad meestal goed voor ik post maar nu even niet. Wisselspanning is misschien correcter, echter:
De stroom wisselt met de de spanning mee. Wisselspanning op een weerstand geeft: wisselstroom
google hits voor wisselspanning: 137.000
google hits voor gelijkspanning: 129.000
google hits voor wisselstroom: 382.000
google hits voor gelijkstroom: 388.000
wikipedia heeft een artikel over wisselspanning én over wisselstroom:
“Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve waarden”.
“Met wisselstroom wordt doorgaans de vorm van elektriciteit (elektrische energie) bedoeld, zoals die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan huishoudens en industrie. Meer specifiek is een wisselstroom een elektrische stroom met periodiek wisselende stroomrichting. Wisselstroom is wat dat betreft de tegenhanger van gelijkstroom. Wisselspanning in een gesloten circuit veroorzaakt wisselstroom, de tegenhanger van gelijkstroom.”
Het circuitje in een lichtnetklok zal bij het meten (tellen) van de frequentie altijd wat stroom verbruiken. Deze stroom mag je wisselstroom noemen.
Je zou als je het sec, taalkundig, bekijkt kunnen zeggen dat wisselspanning misschien meer een term voor de producenten kant van het net is (ze genereren een wisselspanning), en wisselstroom meer een term voor de verbruikerskant (dezen verbruiken wisselstroom door een verbruiker, dus een weerstand, op het circuit te zetten).
Het stikt overigens van de boeken (ook heel oude al) over gelijkstroom en wisselstroom.
Stroom moet je hierin lezen als de overkoepelende benaming.
Alles wat er uit een stopcontact komt is stroom voor het merendeel van de bevolking.
Als je aan die mensen moet uitleggen wat ámpere’s’ ,watt’s en volt’s zijn snappen ze het toch niet.
Waarom begin je er over dan?
Ik vermoed dat het probleem rond 1 april wel opgelost zal zijn .
Ik wacht in ieder geval in spanning af (of in stroom?) .
Mooie discussie over stroom en spanning ontstaat hier, maar het verkeerd lopen van die klokjes komt door de frequentie.
Het viel me dit weekend op…
De klokken op het koffiezetapparaat en de combimagnetron hadden beiden dezelfde afwijking t.o.v. de smartphones in huis…
hoefde gelukkig niet lang op een oorzaak te wachten…
En ik maar afvragen waarom mijn Fortis Vlieger chronograaf plotseling afwijkt