Nauwkeurigheid 50hz lichtnet-klok

Sinds ik ben overgestapt van een lattenbodem op een boxspring is mijn bed veel hoger geworden en zou ik naar de rand van het bed moeten rollen om op de wekker te kijken op het nu veel te lage nachtkastje. Ik heb zo’n projectiewekker gekocht:

Dat projecteren is prima, precies fel genoeg, goede vergroting en scherpe cijfers. Maar het ding loopt elke paar weken 2 minuten achter. Quartz kan het haast niet zijn denk je dan. Maar hij heeft wel een backup batterij, die er voor zorgt dat hij bij stroomuitval (waarbij wel de display uit gaat) toch de tijd houdt. Hoe kan hij dan de tijd meten zonder “sinusteller”?

1 like

Ik heb ook zo’n projectie-ding. Kostte een scheet en een knikker, en haalt zelf de atoomtijd op.
Die van jou haalt toch niet elke paar weken de atoomtijd op, terwijl al je overige klokken gewoon twee minuten vóór lopen? :grin:

:nerd:

Er zijn ook hele slechte quartzuurwerkjes. Ik heb cheapo chinese led watches die flinke afwijkingen hebben.

Als hij op stroom werkt haalt hij toch zo’n tijdmeting uit de frequentie van het lichtnet?
Vandaar 50Hz klok… Komt toch geen quartz bij kijken…

1 like

Edit: dit is @dreski, eens met @theuke

Die digitale lichtnetwekkers zijn er al vanaf de jaren 70. Eerst met klapcijfers:

en met cijfers op rol:

en eind jaren 70 met leds, vaak al met radio:

Dit was allemaal met lichtnetfrequentietellers. Géén quartz. Ik vraag me af of ze wel gemaakt zijn met quartz. Ik denk niet of nauwelijks, en in ik denk dat er dan iig op de verpakking of behuizing wel quartz had gestaan, zoals op elk kijkshop horloge, ongeacht prijsniveau.

Ik denk dat mijn projectieklok ook geen quartz is.

Ik vraag mij dus af:
Kan een frequentieteller zich wel “vergissen”, en is mijn netwerkbeheerder slecht in het leveren van gemiddeld 50hz?

Hoe kan hij de tijd houden op noodbatterij?

Precies, wij waren tegelijk…

Ik heb sinds 2012 een Philips AJ7000. Voornamelijk voor deze gekozen voor het goed kunnen dimmen van de tijdweergave.

En ook deze loopt op lichtnet. Stel ik hem goed in, en na enkele weken loopt hij 2 minuten achter. Okay, opnieuw instellen, enz, enz. Maar het gekke is, na een keer of 5 was ik dat zat en liet hem maar achterlopen…het gekke is, nu blijft hij nauwkeurig 2 minuten achter lopen, wordt niet meer.
Schiet mij maar lek.
Mss moet ik eens proberen om hem 2 minuten vóór te zetten, wellicht komt het dan wel goed.

3 likes

Hier iets mee van doen?

2 likes

Die was leuk idd!

Dat bericht had ik in oktober al eens gelezen. Dat is wel van een andere orde, uren te vroeg op haha!

Maar de mijne loopt achter.

Op dit cuircuitsonline (electronicaforum) is wel het eea te lezen over de lichtnetfrequentie. Het komt er op neer dat ze op de langere termijn de frequentie uitmiddelen. Dus over bv een maand moet het kloppen. Bij mij dus niet. De oorzaak kunnen zgn “stoorpulsen” zijn. Waardoor die dan ook ontstaan…
link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/44716

Edit: ik dacht er even over na en stoorpulsen zouden de klok juist sneller moeten laten lopen.

1 like

En iemand (student?) van de Universtiteit Twente heeft jaren terug metingen verricht en contact gehad met Essent over dit issue.

http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.html
Een paar kernzinnen:

Since my measurements did not conclusively answer the main question, namely whether or not the long-term average frequency is regulated to precisely 50 Hz, I submitted a question to my power company’s (Essent) customer service.

  • On short term (seconds to hours), several mechanisms are employed that continuously try to keep the frequency as close as possible to 50.0000 Hz, but that do not consider the phase (i.e., clock error).

  • As long as the deviation between the true time and the time indicated by a mains-driven clock is less than 20 seconds, observed at 8 o’clock in the morning, no further measures are taken.

  • When that deviation exceeds 20 seconds, a correction is scheduled: during the next day (from midnight to midnight) frequency regulators in the entire zone will be set to 10 mHz higher or lower than the normal 50.0000 Hz. Ideally, this results in a correction of 17.28 seconds.

  • The above should normally keep the deviation within about 30 seconds. Only if the deviation exceeds 60 seconds are larger corrections than 10 mHz allowed.

De mijne heb ik sinds oktober 2016 en ik heb hem wel 6 keer een minuut of 2 (à 3) moeten verzetten. Hij loopt altijd achter.

Draai de stekker eens om.
Misschien helpt dat.
Ik heb daar wel eens onverklaarbare storingen
mee verholpen.

1 like

Heb net precies genoteerd hoe hij loopt tov atoomtijd en ga dat even een weekje of langer (bijna) dagelijks meten. Daarna met omgedraaide stekker. Netsteker in goed Nederlandse gebruiksaanwijzingen. Goeie tip!

1 like

Los van de nauwkeurigheid, een lichtnetklok 40cm naast je bed meet 100 V/m aan laagfrequent elektrische straling, waar de richtlijn 1 Volt per meter is. Er wordt steeds meer bekend over de gezondheidsrisico’s (van zowel laag- als hoogfrequente straling) hiervan.

Op mijn slaapkamer in ieder geval geen apparaten op lichtnet of mobiele telefoons…

Door de internationale koppeling van elektriciteits netwerken wordt er een beetje gesmokkeld met de netfrequentie.
dat is meer dan je zou verwachten maar in de praktijk heb je daar geen last van.

De combimagnetron hier hetzelfde, loopt ook niet gelijk. :+1:

Waarschijnlijk een RTC chip in combinatie met een batterij.

check

check

Op de een of andere manier ervaar ik het gelijk zetten van dit ding vervelend, itt een mechanisch uurwerk. Misschien komt het omdat ik na maanden nog steeds even de scan van de gebruiksaanwijzing moet openen omdat die goedkope dingen vaak een geheel contra-intuïtive menustructuur hebben. Dubbele functies per toets, wazige symbolen, soms kort drukken, soms lang drukken en loslaten, soms vasthouden. En het menu is dan ook nog eens “diep”.

Dat is inderdaad één van de meest bizarre dingen die je overkomt.
Hoe is godsnaam kunnen ze zoiets verzinnen vraag je je wel eens af.

alhoewel sommige horloge’s…