Klokkie heeft opeens haast?

Hallo mede horloge gekken

Gister nacht heb ik mijn Alpha sub mariner uitgedaan en op mn nachtkastje gelegd , de volgende dag word ik wakker en zie dat mijn klokkie 1 uur en 10 min voor staat. Ik dacht nog ach ja kan gebeuren dus ik zet hem goed op tijd maar een uur later toen ik op mn stage was aangekomen liep tie weer 20 min voor ?

Ik heb hem niet laten vallen of iets , hoe kan dit opeens ?

Ik weet dat ik niet zo heel veel mag verwachten van een Alpha maar het gaat er mij om hoe het komt dat hij zomaar haast heeft :D?

Het is mij ook al eens overkomen en kreeg hier toen de tip om het horloge even te laten schrikken door er een tikje mee of op te geven met een hard voorwerp. Pas daarbij wel op dat je niets beschadigd dus niet knalhard. Het schijnt te komen door een verkleving van de opwindveer. Bij mij heeft het toen geholpen.

mvg, Frans

Ik heb het net even geprobeerd kijken wat de reactie zal zijn :stuck_out_tongue:

Niet met een hard voorwerp, maar met je knokkel op de onderkant.

Beste Büz4,

In vrijwel alle gevallen is er sprake van een verkleving van de spiraal. Dit kan een tweetal oorzaken hebben: magnetisme (zeldzaam bij moderne, antimagnetische legeringen als nivarox) of ‘verdwaalde’ olie of vet. Het echappement (spiraal plus balans) heeft dus een reinigingsbeurtje nodig.

Hartelijke groet,
Robbert

Die beurt gaat de waarde van het horloge minstens verdrievoudigen.

Ik heb hem eens laten schrikken BOEI ! en hij tikt weer zoals normaal :stuck_out_tongue: ik heb hem eve laten vallen op mn bureau vanaf een cm of 10 en nu tikt hij op tijd.

Bedankt mensen ;)(Y)

b0z4 Schreef:

Ik heb hem eens laten schrikken BOEI ! en hij tikt
weer zoals normaal :stuck_out_tongue: ik heb hem eve laten vallen
op mn bureau vanaf een cm of 10 en nu tikt hij op
tijd.

Bedankt mensen ;)(Y)

Wow! Weer wat geleerd. Zoiets zou ik niet hebben durven doen, maar wie weet… als zoiets ooit bij m’n Parnis mocht voorkomen, dan weet ik wat me te doen staat :slight_smile:

marnix_moed Schreef:

b0z4 Schreef:

Ik heb hem eens laten schrikken BOEI ! en hij
tikt
weer zoals normaal :stuck_out_tongue: ik heb hem eve laten
vallen
op mn bureau vanaf een cm of 10 en nu tikt hij
op
tijd.

Bedankt mensen ;)(Y)

Wow! Weer wat geleerd. Zoiets zou ik niet hebben
durven doen, maar wie weet… als zoiets ooit bij
m’n Parnis mocht voorkomen, dan weet ik wat me te
doen staat :slight_smile:

Dikke kans dat die dan helemaal niet meer loopt.

Demagnetiseren of de spiraalveer laten reinigen. De hier gebruikte methode is niet de goede…

Bernard Schreef:

marnix_moed Schreef:

b0z4 Schreef:

Ik heb hem eens laten schrikken BOEI ! en hij
tikt
vallen
op mn bureau vanaf een cm of 10 en nu tikt
hij
op

tijd.

Bedankt mensen ;)(Y)

Wow! Weer wat geleerd. Zoiets zou ik niet
hebben
durven doen, maar wie weet… als zoiets ooit
bij
m’n Parnis mocht voorkomen, dan weet ik wat me
te

Dikke kans dat die dan helemaal niet meer loopt.

Demagnetiseren of de spiraalveer laten reinigen.
De hier gebruikte methode is niet de goede…

Misschien niet maar het werkt wel :wink:
De nieuwe Seiko die ik had heeft daarna probleemloos gelopen en om een nieuw horloge te laten reinigen daar zag ik het nut niet van in.

mvg, Frans

Frans53 Schreef:

Bernard Schreef:

marnix_moed Schreef:

b0z4 Schreef:

Ik heb hem eens laten schrikken BOEI ! en
hij

tikt

vallen
op mn bureau vanaf een cm of 10 en nu tikt
hij
op

tijd.

Bedankt mensen ;)(Y)

Wow! Weer wat geleerd. Zoiets zou ik niet
hebben
durven doen, maar wie weet… als zoiets ooit
bij
m’n Parnis mocht voorkomen, dan weet ik wat
me
te

Dikke kans dat die dan helemaal niet meer
loopt.

Demagnetiseren of de spiraalveer laten
reinigen.
De hier gebruikte methode is niet de goede…

Misschien niet maar het werkt wel :wink:
De nieuwe Seiko die ik had heeft daarna
probleemloos gelopen en om een nieuw horloge te
laten reinigen daar zag ik het nut niet van in.

mvg, Frans

Kan ik me goed voorstellen. Ik had het ook over m’n Parnis. Die mag best een paar tikken op z’n achterste krijgen als ie niet luistert. Als een Omega of Rolex niet wilt meewerken ga ik ermee naar de psychia… horlogemaker! :stuck_out_tongue:
A la Bernard manier.
Voor het geld om namelijk een Parnis te fixen, koop je bijna net zo makkelijk een nieuwe.

Ik zou de hierboven beschreven methode nooit aanraden! Natuurlijk kan het zo zijn dat niet de balansveer “verkleefd” door inderdaad magnetisme of olie, maar de enige juiste manier is dan het respectievelijk het horloge (laten) gemagnetiseren of de veer in een ultrasoonbad te reinigen. Hiervoor dient het horloge een flink stuk gedemonteerd te worden.

Het verkopen van een tik met een hard voorwerp kan andere (enstiger) schade tot gevolg hebben.

Hoe dan ook ben ik blij voor je dat het gelukt is, en is een alpha horloge ook weer niet zo kostbaar als bv een rolex.

In het geval van Alpha zou het heel goed een rommeltje in de kast kunnen zijn, stof, vijlsel, rijstkorrel :wink:
Als die tussen de spiraal komt, wordt hij effectif korter. FF rammelen en hij valt er weer uit. Misschien slim om hem even open te maken en schoonblazen/schudden.

Groeten,

Martin