Kluis Brrrr koud!

Naar aanleiding van ons forumlid tourbillon-incabloc over kluizen zou ik graag iets weten wat betreft de temperatuur.
Menigmaal wordt zo een kluis vastgezet op een buitenmuur in een kelder, zolder of woonkamer daar die muur volgens mij het sterkst is om die met keilbouten of iets dergelijks te bevestigen.
Zo ook bij mij thuis ,beneden aan de betonnen wand.
Nu is mijn vraag, telkens als ik de houten kist met de horloges eruit haal, zijn de horloges toch erg koud, hoewel er toch een verwarming in de kamer is.
Is dat nu niet slecht voor de horloges ??
Gaarne jullie mening hierover.
Groeten
Jack

Is relatief natuurlijk, toch snel nog 10-15 graden?

Leg een thermometer in de kist, dan kun je de volgende keer zien hoe koud het precies is.

lekker warm aankleden in een wollen doekje, poppenmutsje op en dan in de kluis,
komt wel goed met dat horloge van je;)

Daar zullen ze echt niet ziek van worden.

Vergissing met de dikke deur van de koelkast of is het toch een koelkast?:+

Gewoon een paar Russen kopen die kunnen wel tegen een beetje kou :wink:

jantje.vlaam Schreef:

Leg een thermometer in de kist, dan kun je de
volgende keer zien hoe koud het precies is.

+1 Of leg je Casio Protrek erin. Alleen niet vergeten in de juiste modus te zetten :wink:

Ik zou me meer zorgen om vocht. Als het koud is in die kluis, dan gaat het condenseren.

idd, vocht lijkt me eerder een probleem als condensatie ontstaat. En als er eenmaal condens is dan kunnen je klokjes erosie gaan tonen. (td):frowning:

Vooral de wat oudere horloges waarvan het metaal al niet meer al te best is gaan er als eerste aan. Ik heb zo een goud uurwerk waar de dubblé laag opnieuw is aangebracht… deze kan ik eigenlijk wel weer opnieuw laten restoreren.

Het moet tenslotte geen humidor worden voor je heerlijk cubaanse cigaartjes :wink:

Leg er ook even een hygrometer bij voor de zekerheid. als de vocht boven de 70% is lijkt me dat al…een risico.

Of je legt er een vocht onttreker in…:~

Zwitserland is op sommige plekken ook koud hoor!!:)… ook hoog

Jack, ik heb hier nog wel een zak van 1 kg SILICA GEL liggen. Als je ooit nog es langs komt mag je die hebben hoor.
Dat zijn van die korrels die het vocht uit de lucht onttrekken. Je kan ze af en toe even in de oven leggen om terug te laten drogen.