Een knik in de opwindveer…grrrr… is dat nog te herstellen?
Hoi Petra,
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en een nieuwe veer bestellen.
De kans dat dit op lange termijn goed blijft gaan (is toch een zwakke plek) is mij te klein om dit te buigen en terug te steken.
Tip; Bestel er meteen twee. Mocht je dan nog een foutje maken met de winder hoef je niet weer te wachten…mocht het goed gaan hou je die extra veer gewoon in de voorraad . Dit doe ik tegenwoordig bij alle veren, reguliere glaasjes, pakkingen etc. Scheelt een hoop verzendkosten bij onderdelen die niet de wereld kosten.
wat Nash zegt! Die veer ziet er behoorlijk uitgeleefd uit, lekker een nieuwe inzetten.
Hmmm, tja, nieuwe veer… Het gaat hier om een goedkoop Chinees zakhorloge, opgepikt van de rikketik. Ik heb geen kalibernummer en ook geen merknaam. Hoe vind ik dan de juiste veer?
Oh ja Ik heb geen winder. Ik doe het met de hand. Gaat meestal wel goed, maar nu dus niet.
In het kort;
- Dikte van de veer
- Hoogte van de veer
- Lengte van de hele veer
- Binnen diameter van de veertrommel
Dan kun je gewoon op èèn van de vele sites bestellen. Je kunt ook de maten naar FAQ | SpareParts-Watches sturen en vragen of ze die op voorraad hebben.
Zitten in Capelle aan de IJssel.
Als je het kaliber van het uurwerk weet, kun je bij Ranfft de maten vinden.
Ik zou voor een goedkoop chinees zakhorloge deze veer gewoon gebruiken. Ik verwacht dat je met een nieuwe veer in de juiste maat echt niet heel veel beter lopen zult bereiken, daar is de basis kwaliteit van het uurwerk zelf te beperkt voor. Voorzichtig een beetje terug buigen, niet meer dan dat.
Ik vind de knik daar echt te scherp voor. Trouble waiting to happen. Maar ik ben het meestal oneens met je dus geen verrassingen hier.
Zou ik ook vinden bij een “echt” uurwerk of een seiko, maar bij een chinees uurwerk….
Ik zou daar sowieso al niet aan beginnen, elk zijn keuzes. Maar dit is een scherpe knik nabij de arber. Ik zou deze veer zeker niet terugplaatsen. De hoeveelheid werk blijft gelijk, uiteindelijk…
Het is een rikketik oefenhorloge. Niet veel waard, dus als het niet meer goedkomt, is het niet zo erg. Maar zo’n oefening wil ik natuurlijk het liefst succesvol afronden.
Hoi Petra, ik heb nog wel een boel veren in mijn laatjes, stuur wat foto’s naar mij, kan ook op de clinic app. veer krijg je van mij.
dixi
Dank! Ik zal de foto’s sturen en de maten doorgeven.