Knoopcelbatterijen - bewaartijd?

Daar ik pas tot het besef ben gekomen dat ik ontzettend veel “batterij-vretende” horloges heb ( niet alleen quartz, maar ook stemvork, en vintage LEDs ) zou het misschien nuttig zijn voor de niet-al-te-dure horloges, een blister batterijtjes te kopen.

Natuurlijk gebruiken niet alle horloges hetzelfde type, dus per blister zou ik er wel een aantal over hebben.

Mijn vraag is nu, " hoe lang houden die hun volle capaciteit nog ? "
( bij benadering natuurlijk )

Kan je die 1 jaar wegleggen, 5 jaar, 10 jaar ???

Voor zilver-oxide batterijen is de houdbaarheid (shelf-life) +/- 5 jaar (te rekenen vanaf de productiedatum).

Vooropgesteld uiteraard dat ze bewaard worden in goede omstandigheden (dus vochtvrij en niet bij extreme temperaturen).

MVG,

Chris.

THX, daar ben ik wat mee. (tu)

Ik denk eraan om een rotatie-systeem voor mijn quartzen te maken; dus elke 3 jaar 1/3 van mijn collectie van een batterij te voorzien.

Dat is beter voor mijn ecologische voet-afdruk én voor mijn centjes ! :wink:

Voor de goedkopere klokjes kan ik dan een blister op Ebay kopen.
De duurdere die (laat) ik dan sowiezo voorzien van Energizer cellen.

Graag gedaan Marc :wink:

Enneh, op een hoop staat een exp. datum op, zodat je van te voren 't al weet. Opslag is zoals morse al zei wel een beïnvloedende factor.

Als een knoopcel ‘bol’ gaat staan is die slecht aan het worden.

koel bewaren van batterijen komt de ‘bewaartijd’ ten goede. De zelfontlading verloopt langzamer bij lagere temperaturen, oftewel de batterij loopt dan langzamer (vanzelf) leeg en behoudt dus langer z’n capaciteit.
Ik bewaar veel van mijn batterijen (vooral voor radio apparatuur) dan ook vooral in de koelkast.
Let wel, invriezen is géén goed idee (td)

In de deur van de koelkast of in de kelder bewaren bijvoorbeeld weer wel (tu)

Let daarbij wel ook op een vochtvrije verpakking!

Belangrijk is ook de batterijen vol te bewaren. Een eenmaal ‘aangebroken’ batterij is nog maar beperkt houdbaar… (met uitzondering van oplaadbare Lithium batterijen, die kun je beter op zo’n 60% van hun capaciteit geladen (koel) bewaren, maar dat is voor knoopcelletjes voor horloges niet echt aan de orde).

Sam

Weer een hele hoop nuttige info ! Bedankt allemaal !

EDIT: ik vind hier net nog een verkapping van een CR 2032; dat is wel een LITHIUM batterij ( dus géén zilver-oxide )

Gekocht in 2009; op de verpakking staat " BEST BEFORE 2018 "

Dat is dus ongeveer 8 jaar ( als je ze VOOR 2018 gebruikt )

De CR 2032 (32mm diameter, 2,0mm dik) is een veel toegepaste batterij. Deze zit ook bv. op veel moederborden van computers. Daar kun je rustig een voorraadje van inslaan. :wink:

@ Marc,
Zou sowieso Energizer nemen, goedkope batterijen hebben nog wel eens de neiging om leeg te lopen. Zonde, want dan tast het ook het uurwerk aan!
groet, Frank.