Knopjes Bernard Piot vervangen

Hallo,

Allereerst mijn complimenten voor dit forum. Ik ben een leek op horloge gebied en heb in de afgelopen dagen veel gelezen in jullie berichten. Erg interessant.

Graag wil ik jullie mening vragen over het volgende.

Ik heb een aantal jaren geleden een zilveren Bernard Piot horloge aangeschaft waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Van de juwelier heb ik begrepen dat dit merk voornamelijk bekend is met gouden horloges en dat het uitbrengen van een reeks zilveren horloges een niet zo succesvol uitstapje was. (iets wat ik niet begrijp overigens want ik vind het een heel mooi horloge)

Ik draag het elke dag en helaas zijn inmiddels de knopjes, busjes waar de knopjes in zitten en de kroon van dit horloge versleten (aangetast, zie foto), blijkbaar is alleen de kast van zilver. Het is onvermijdelijk dat er op termijn vuil of vocht in het uurwerk komt omdat de knopjes niet goed meer aansluiten. Ook doen de versleten knopjes afbreuk aan het horloge.

Ik heb het horloge ter reparatie aangeboden bij de juwelier waar ik het horloge destijds heb gekocht. Na lange tijd kreeg ik uiteindelijk de mededeling dat reparatie niet mogelijk is omdat de onderdelen niet verkrijgbaar zijn. Volgens de juwelier is het speciaal maken van de onderdelen te duur t.o.v. de waarde van het horloge. De onderdelen van een ander horloge passen niet volgens de juwelier.

Ik kwam nog op het idee om Bernard Piot te benaderen maar ik kan geen website vinden. (vreemd eigenlijk omdat vrijwel alle merken wel een website hebben, of is Bernard Piot daar te klein voor?)

Hebben jullie ideeën of suggesties? Alvast bedankt!

Kan niemand mij helpen?

Sorry ik zou je graag willen helpen, maar weet er te weinig vanaf. Wat je juwelier zegt is goed mogelijk, de pushers (knopjes) hebben een bepaalde maat die je niet zomaar ergens vindt. Een optie is om ze op maat te laten maken, maar daar weet ik verder ook niets vanaf. Ik weet niet hoe het zit met contact zoeken met het merk, je schrijft dat het moeilijk is, probeer eens een telefoonnummer te achterhalen? Misschien dat dat lukt?

Klik eens op :

http://www.bkwatch.nl/horl_merken_nederland/horl_merk_ned.a.html

als je daar bij de ‘B’ kijkt zie je de importeur voor NL :

Bernard Piot Horloges J.Houtman B.V. 070-3012111

kan een hulp zijn

greetz

Coen, bedankt voor je reactie!

Ik heb vanalles geprobeerd, zelfs de importeur gebeld (J. Houtman B.V. te Den Haag) waarbij een bijzonder onsympathieke dame mij vertelde dat de zilveren horloges door BP niet meer worden gemaakt en er dus geen onderdelen voor zijn. Ik heb haar gevraagd naar contactgegevens van de fabrikant (wie weet hebben ze nog ergens een paar onderdelen liggen) maar die weigerde ze mij te geven omdat ze ‘geen zaken doen met particulieren’. Ze verwees mij naar een juwelier, maar daar ben ik al geweest en die kan mij dus ook niet helpen.

Op internet is geen enkele info over Bernard Piot te vinden, geen website, geen email adres, geen ‘gewoon’ adres, geen telefoonnummer (buiten die van de importeur, maar dat is dus een doodlopende weg) zelfs niets in wikipedia ofzo. Erg raar voor een merk dat toch door redelijk veel juweliers verkocht wordt.

Op maat maken van onderdelen schijnt erg duur te zijn dus ik denk dat ik dat geld dan beter aan een nieuw horloge kan besteden. Uiteraard geen Bernard Piot meer. Ik denk dat voor het kiezen van een nieuw horloge op dit forum wel wat inspiratie kan opdoen! :slight_smile:

grote kans dat bernard piot geen fabriek heeft, maar dat de horloges elders worden gemaakt. En dat Bernard piot zijn naam erop zet. Bij veel gouden horloges ( van niet nader te noemen merken ) is dat het geval. Aangezien Bernard piot ook zo’n soort merk is, zal het bij hun ook wel het geval zijn. Er is dus geen fabriek te achter halen. De importeur doet waarschijnlijk zaken met de buitenlandse handelsonderneming Bernard Piot. En die zullen misschien geen openheid willen geven over waar de horloges vandaan komen.

Koop je een Tissot of Certina oid in het lagere segment dan weet je eigelijk dat ze bijna altijd wel gerepareerd kunnen worden.

Ik zou gerust eens rondkijken op dit forum en kijken wat je aanstaat, je kunt dan prima wat opties van nieuwe aanwinsten aandragen en vragen wat men er hier van vind, vormgeving is natuurlijk smaak, maar de meesten hier zijn wel op de hoogte van de kwaliteiten van de verschillende merken en modellen.

Ik zou hem eens openmaken om te kijken wat voor uurwerk erin zit. Is het een Quartz of een automaat/handopwinder ?

Ik geloof niet dat de kast van zilver is, eerder VERzilverD. Aangezien er al een flink deel van je tubes is weggesleten en de slijtplekken lijken eerder messing of een ander zacht materiaal…

Wellicht kun je op ebay nog ergens een kastje vinden als je weet welk uurwerk erin zit.

Verder heb ik nog noooooit van dat merk gehoord.

Is er geen hoop… lijkt het me een klusje voor Paul K. Die maakt er weer een beauty van (tu)

Het is een quartz. Bernard Piot is wel verkrijgbaar bij een flink aantal juweliers, maar het gaat dan meer om gouden horloges enzo.

Wie is Paul K.? Kan ik deze persoon via het forum bereiken?