Knuppel in het hoenderhok?

Wellicht werp ik met deze topic de knuppel in het hoenderhok (hanenhok :)), maar ik ben toch erg benieuwd naar jullie reacties…

Degenen die zo ‘winkelen’ met verschillende horlogebandjes aan één en hetzelfde horloge doen mij denken aan kleine meisjes die hun poppen steeds nieuwe kleertjes aandoen. Lief en schattig!

Voor mijn gevoel hoort een bepaald soort bandje bij een bepaald horloge. Ooit bepaald door degene die de collectie samenstelde. Naar mijn idee moet je daar niet vanaf wijken, want dan doe je het oorspronkelijke ontwerp geweld aan. Het kan dus best dat er meerdere bandjes bij passen (zowel kleur als materiaal) maar ik denk niet dat ik zou afwijken van kleur en materiaal die het merk erbij levert.
Sterker nog, ik zou, hoe onvoordelig ook, altijd proberen een bandje van het merk zelf er aan te zetten. Ik zet ook geen andere mouwen in mijn nieuwe jas omdat ik die van een andere mooier vind. En nee, het pimpen van een auto is aan mij ook niet besteed. Nou ja, zolang het bijvoorbeeld nieuwe velgen van het automerk zelf zijn, dat kan dan weer wel. Anders vind ik het echt goedkoop (in niet-financiele zin).

Soms is maakt het ontwerp van het bandje echt deel uit van het horloge en is het in mijn ogen helemaal niet mogelijk om bandjes te verwisselen (tenzij voor exact hetzelfde). Ik heb nog anderhalve set ongebruikte effen Swatch bandjes liggen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de oorspronkelijke druk bewerkte horlogebandjes te verwisselen voor effen exemplaren. Dus bandje kapot, nieuwe Swatch gekocht (en een keer een gesp vervangen).

Ondertussen stel ik het wel steeds uit om een nieuwe band aan mijn Tissot te zetten. Want die € 65,- is toch niet niks :slight_smile:

Bwa, niet helmaal mee eens.

Een stalen band staat meestal erg sportief en “casual”, maar sommige horloge laten zich ook probleemloos een mooie croco aanmeten, waardoor hetzelfde horloge plots heel wat minder “bling” krijgt en hele sjieke “dressy” look krijgt.

Sprekend voorbeeld is bv. de Breitling Headwind: imho véél mooier op leder dan op staal.

Ander voorbeeld: leder is in de winter prettiger / staal kan erg “verfrissend” zijn in de zomer :smiley:

En ja “bandjewissel” spelen is toch leuk, niet ? :smiley:

1 like

Lastig onderwerp. Maar ik denk dat op sommige horlogers echt het originele bandje moet, met logo enzo.

Maar er zijn er velen,die,nadat het originele bandje versleten is, een nieuw leven in geblazen worden door een totaal ander bandje. Het krijgt gewoon weer een andere smoel. Meestal zet ik op een aankoop een andere band. Zo vind ik zwart niet echt mooi, al heb ik wel enkele zwarte horlogebanden. Maar dat zijn vaak vintage aankopen. Nieuwe horloges, met natuurlijk stalen, gouden of ander edelmetalen, blijven origineel. Ik wissel eeen band dan ook niet echt vaak. Een keuze is gemaakt en die zit dan op het horloge.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een bandje met een sluiting waarop het logo staat meer doet. Ik heb ook wel eens horloges gekocht met een origineel bandje van het merk…maar niet origineel bij het horloge. De kleurstelling is dan bijvoorbeeld net niet af. Dan wissel ik wel het bandje. En als het kan moet de sluiting dan ook gewisseld worden.

tot zo ver.

Als je een shirt koopt, wil je toch ook een bijpassende broek? Ik neem toch ook niet aan dat je outfit van alleen maar hetzelfde merk is?

Elk merk, elke kleur, elk type, elk horloge, elke band heeft zijn eigen charme en het is maar net aan jou of jij DAT mooi vind of DIE. Mijn mening is dat ieder zijn eigen smaak heeft en over smaak valt niet te twisten.

Persoonlijk vind ik dat je hier je eigen emotie iets te ver in het forum door drukt. Er was laatst ook iemand die zei dat hij geen “goedkoop” horloge wou omdat het een Chinees uurwerk bevatte wat slecht was voor het milieu, kinderarbeid, etc etc. Echter was het bericht getypt op een computer die vrijwel geheel in China gemaakt is.

Mijn mening is dat sommige mensen iets te enthousiast zijn op sommige gebieden en dat iets te ver door drukken, laat iedereen in zijn of haar waarde. Persoonlijk vind ik dat een nieuw bandje een horloge nieuw leven in kan blazen, en wie op dit forum juicht dat nou niet toe (H)?

1 like

Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe zwarte jas koop is de mouwen eraf halen en er een paar mooie bruine mouwen opzetten. Zo heb ik ook de garage bij mijn huis neergehaald omdat de zwarte steentjes mij niet bevielen.
Ons nieuwe paard wordt morgen overgespoten (hij lijkt nu op black-beauty) naar een mooie bruine koloniale kleur.
Onder mijn auto liggen mooie bruine Michelin banden en het zou aldus een beetje raar zijn als ik zwarte bandjes op mijn horloges zou hebben.
Jur
ps, Mijn goede vriend M. Jackson is ook met bleken begonnen. Het resultaat mag er zijn!
:stuck_out_tongue:

4 likes

Jur Schreef:

Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe zwarte jas
koop is de mouwen eraf halen en er een paar mooie
bruine mouwen opzetten. Zo heb ik ook de garage
bij mijn huis neergehaald omdat de zwarte
steentjes mij niet bevielen.
Ons nieuwe paard wordt morgen overgespoten (hij
lijkt nu op black-beauty) naar een mooie bruine
koloniale kleur.
Onder mijn auto liggen mooie bruine Michelin
banden en het zou aldus een beetje raar zijn als
ik zwarte bandjes op mijn horloges zou hebben.
Jur
ps, Mijn goede vriend M. Jackson is ook met bleken
begonnen. Het resultaat mag er zijn!

ROTFL ! ! !
Waar haal je het, Jur ! :smiley:

PS: Sinds dat paard bij jou in de gang staat, ben je veel humoristischer geworden :wink: (tu)

Haha, ik verveel me dan ook 16 slagen in de rondte. Gelukkig begint om 18u het “gedoe” weer tussen 22 van die overbetaalde kereltjes met twee ADHD-opa’s langs de lijn…
Jur

Iedereen mag op dit forum zijn mening kenbaar maken en zo het maar met horloges te maken heeft is het wat mij betreft OK. Laury mag dus ook vertellen hoe ze over het bandjes wisselen denkt. En ergens is het niet eens zo’n gek idee om het karakter van een horloge zo origineel mogelijk te houden. Maar als men graag een ander bandje aan het horloge wil doen? Vind ik ook prima. Zelf heb ik aan mijn Fortis DayDate met blauwe wijzerplaat een wat donkerder blauw bandje gedaan en dat vind ik toch mooier.
Verder komt het ook voor (dat heb ik tenminste ergens gelezen ivm met oudere Russische horloges) dat horloges ook wel zonder band worden verkocht en dan kan je jezelf weer helemaal uitleven:).

Nou Laury of je de knuppel in het hoenderhok gooit weet ik niet. De meningen zullen altijd verdeeld blijven op dit gebied. Sommige zullen voor het origineel gaan en anderen kiezen datgene erbij dat ze zelf het mooist vinden.
Maar ik ben het met je eens dat een band een horloge kan maken of breken.

Er zijn ook mensen die niet altijd de standaard willen en daardoor toch net weer iets anders hebben dan anderen.

Je ziet het bij motoren ook veel, Harley’s die compleet verbouwd worden etc.

Persoonlijk kies ik ook voor wat ik zelf mooi vind, als ik ergens een mooie band tegenkom (en die zijn er genoeg) dan maakt het mij niet uit of deze van een merk is of niet. Ik kijk toch ook een beetje naar de prijs/kwaliteit en dan zie dat merkbanden vaal erg duur zijn. Eventuele gespen kan je overzetten, dus …

En hoe doe je dat dan bij vintages horloges?
Daar zitten meestal niet meer de originele bandjes op…

Daarnaast leveren veel merken een horloge met diverse banden opties.

Vroeger was het heel makkelijk: aan een goudkleurig horloge kwam een bruine en aan een staalkleurig horloge een zwarte band.
Eerst had je “gewoon” (kalfs, varkens) leer, toen kwamen kroko en hagedis en toen was de beer los.
Dus, doe wat je wil, gekletst wordt er toch en alleen je eigen smaak is belangrijk, het is jouw horloge.
Dat het meer naar mijn smaak is aan een horloge uit de jaren 40 geen band van pimpelpaars struisvogel leer te doen, en dat ik een Omega gekocht heb om aan een originele stalen band te komen, betekent niet, dat ik vind dat alle horlogeliefhebbers zo moeten denken/handelen.
Dus Laury ik zie geen knuppel en ook geen hoenderhok, ik zie gewoon jouw opvatting wat estethisch is, die iedereen hoort te accepteren.
En uiteraard verwacht ik ook, dat iedereen mijn mening op dat gebied aan mij overlaat.

Ik dacht, dat een swatch een gekleurd armbandje was, waarop je toevallig ook nog kon zien hoe laat het was.:stuck_out_tongue:

Maurits Schreef:

Eerst had je “gewoon” (kalfs, varkens) leer, toen
kwamen kroko en hagedis en toen was de beer los.

Dat laatste heb ik nog nooit gezien :slight_smile:

Mijn Glycine heeft een orignele lederen band plus een bijgekochte rubberen van hetzelfde merk voor het geval hij mag gaan zwemmen. Maar op de oudjes zet ik in den regel gewoon een band die a) ik mooi vind en die b) in de tijdgeest van het klokje past. Alleen die flexoflex-dingen: die haal ik er direct af vanwege het epileereffect.

Hoi Laury,

Ik ben zelf eigenlijk pas sinds kort aan de ‘banden-wissel’. Net bij de rikketik een 4tal nieuwe banden gehaald. Een mooi kroko-lederen 18mm voor een mooie vintage, waar een zwart plastikkerig bandje bij meekwam. Een knal-oranje voor een ‘zomer-horloge’ en nog een bruine krokotype voor een ander goudkleurige, waar een zwart bandje bij meekwam. Ook nog een zwarte Nato, om eens aan een Alpha-sub te proberen.

Ik zou je zelf ook voor je pryngeps een nieuw bandje adviseren, want degene die er u aanzit is te smal.

Groeten,

Martin

Mijn beste,

Ach: “zoveel mensen, zoveel wensen“. en dat is maar goed ook.

Voor wat mijn persoonlijke keuze in deze kwestie is laat ik mij eerst vergewissen wat de originele mogelijkheden qua bandkeuze zijn als ik een (nieuw) horloge koop. En meestal is de keuze dan al groot genoeg.
Bij de aankoop van mijn ’Breitling’ Colt kon ik kiezen tussen diverse horlogebanden en allemaal origineel.
En tja, voor wat een nieuwe horlogeband betreft voor een horloge van enkele decennia oud de zogenaamde vintage horloges, dan ben ik toch echt aangewezen op wat de markt mij nu presenteert. En gelukkig laat die markt mij een ruime keus.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Zelf zou ik er niet zo wakker van liggen, sterker nog: ik ben een fervent wisselaar/designer-intentie-verpester :wink:

Er zit ook geen dresscode geleverd bij een klok, dus waarom de band niet aanpassen/verwisselen?

Maar… elk wat wils :slight_smile:

For what it’s worth zal ik mijn mening toevoegen hoewel de strekking ervan eigenlijk aansluit bij de voorgangers.
Wat mij betreft is iedereen vrij in zijn keuze van bandjes. De een zijn smaak is horror voor een ander.
Ik heb horloges zien opknappen door een ander (niet origineel) bandje en ik zie ook modellen die ik minder mooi vind worden. De Nato strap is iets waar ik bijv niets mee heb.

Om in te haken op je voorbeeld van velgen op een nieuwe auto dat vind ik bij uitstek weer een voorbeeld waar je de fabrikant kunt verbeteren en tegelijk je eigen smaak aan je auto kunt meegeven. Ik snap niet hoe het de autofabrikanten steeds lukt in een markt waarin zoveel keus is standaard de lelijkste velgen op de auto te zetten. Ik vermoed dat er een idee achter zit om zo te verdienen aan de meerprijs voor andere velgen maar dat weet ik niet zeker.

Ik ben zelf heel makkelijk met bandjes. Ik draag enkel originele stalen bracelets. Maar als iemand anders liever een generiek bandje draagt vind ik dat geen enkel probleem. Men moet dragen wat men mooi vind.

Degenen die zo ‘winkelen’ met verschillende horlogebandjes aan één en hetzelfde horloge doen mij denken aan kleine meisjes die hun poppen steeds nieuwe kleertjes aandoen. Lief en schattig!

Hierin heeft Laury wel gelijk. Een hobby maakt het kind in ons los. We zijn in de zevende hemel om een reepje leer, terwijl de wereld om ons heen in brand staat. Maar dat moet af en toe ook, zolang we het grote geheel niet helemaal uit het oog verliezen.