Knutselen aan een versleten Stowa

Om een lang verhaal kort te maken:

Het begon met een impulsaankoop enkele maanden geleden op marktplaats. Op dit forum heb ik hier ook over gepost. Het begon zo:

Door mijn eerdere post raakte ik in gesprek met Paul K, hij zei dat hij nog wel wat onderdeeltjes voor mij had om het horloge weer mooi te maken! Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Voor mijn verjaardag heb ik eind januari een set horlogemakersgereedschap gekregen van mijn ouders, Paul K stuurde mij de onderdeeltjes.

Het pakketje bestond uit twee kastjes, een setje wijzers en een opwindas-verlengstukje, dit alles om mij op weg te helpen met mijn nieuwe hobbie.

Vanmiddag kwamen de onderdeeltjes dus aan en ik moest vanavond natuurlijk meteen beginnen:

Als eerste het uurwerk in het nieuwe kastje gestopt, de ring die erbij zat paste perfect! Daarna proberen het verlengstukje voor de opwindas passend te maken. Het originele kastje was iets smaller waardoor het opwindasje te kort is geworden. Paul K had helaas geen vervangend opwindasje voor me, wel een verlengstukje wat op een standaard opwindasje past.
Hiervoor moest ik de originele as korter maken omdat anders het schroefdraad van het verlengstukje niet op de goede plek komt. Hierna heb ik het verlengstukje tot vier keer toe korter moeten knippen en slijpen met mijn dremel voordat het goed paste. (Ik was doodsbang hem te kort te maken en helemaal niets meer te hebben…)

De wijzers heb ik toch maar origineel gelaten.

Zie hier het resultaat!

Hier nog even een foto met het oude kastje erbij:

Wat denken jullie ervan?

De oude kast bewaar ik natuurlijk, al is daar niets meer mee te beginnen. De volgende keer als ik ga knutselen maak ik ook foto’s van hoe het ‘onderweg’ gaat. :lol:

Hallo Quinny,
super dat je er aan begonnen bent en een prachtig resultaat!
Gr Ron

Complimenten (tu)

Hulde! Als ik ooit zover kom heb ik al een lange weg achter mij…

Gerwin

Dat is een leuk resultaat, Quinny(tu) Wat een nieuw kastje al niet kan doen. Loopt het uurwerkje ook?

Groet, Mark

Nu, na ongeveer 5 uur loopt hij ongeveer een halve minuut voor op mijn computer, waarmee ik heb gelijk heb gezet nadat ik het horloge in elkaar had gezet.

Heel knap! Het lijkt haast wel alsof je zelfs de 9 hebt omgedraaid… maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn :smiley:

Heel mooi gedaan, weeral een concurent bij voor een “voor en na.” :smiley: :wink: Ik vind het fijn dat je de durf en het genoegen hebt het te doen.
Aan die oude kast was niet veel meer aan te verhelpen en zo heb je nu dan weer een mooi horloge.
De wijzers zouden gerust mogen opgeknapt worden, polijsten en luminova, het verschil met de nieuwe kast en de oude wijzers is groot, maar ieder houd van zijn uurwerk op zijn manier natuurlijk en heb ik dan ook respect voor.

WOW, dat ziet er weer een heel stuk beter uit, om voor je eerste projekt zonder kleerscheuren (en in deze korte tijd) tot dit resultaat te komen is zeker knap werk (tu)

Op maat maken van zo’n opwindasje is idd priegelwerk, met een Dremel gaat het (voor mij) wat te snel, voor je het weet is het asje te kort; ik pak het asje in een pennentangetje, knip 'm dan ietsje te lang af met een zijkniptangetje en vijl 'm dan op maat in 1 of 2 stappen.
Met het asje in de pennentang heeft als voordeel dat je meer kontrole hebt bij het inkorten, en dat je het asje ook makkelijker direkt recht in het kroontje draait.

Persoonlijk zou ik misschien toch even kijken hoe de andere wijzertjes staan (de gatmaat zou OK moeten zijn), in ieder geval zou ik de sekondewijzer monteren (ik neem aan dat de tap er nog wel zit?)

Nog een kleine tip: als je een oud verchroomd kastje wilt opknappen, moet je niet de oude laag eraf schuren of vijlen; breng het kastje eerst naar een galvanisch bedrijf en laat de oude chroomlaag elektrolitisch verwijderen, (dan draaien ze het “verchroomproces” om, en gaat het chroom ervanaf ipv erop) dan kun je beginnen met het blanke messing te polijsten.

Veel plezier met je “nieuwe” aanwinst, ben heel benieuwd naar je volgende “voor en na” :smiley:

Groet,
Paul

De Dremel heb ik voor dit klusje op het laagste toerental gezet en heb het kleinste slijpsteentje erin gedaan. Het asje heb ik iedere keer expres iets te lang geknipt en heb het toen recht geslepen met het slijpsteentje in de Dremel.

Naar die wijzers heb ik net even gekeken, een secondewijzer is niet mogelijk, er zit geen “asje” om die op te monteren.

De andere wijzers zijn opzich mooier, maar de minutenwijzer is te lang, die komt helemaal tot de rand van de wijzerplaat en die zal dan klem komen te zitten tussen de wijzerplaat en de kast als ik het uurwerkje terug stop in de kast.
Vanmiddag toch even met een ander horloge naar een “echte” horlogemaker, meteen even vragen of hij wijzertjes heeft…