Knutselen: kroon verwijderen uit (Seiko) uurwerk buiten de kast

Als ik iets aan de wijzers van een horloge wil doen moet het uit de kast. Geen probleem: kroon induwen, palletje induwen, kroon eruit trekken. En dan het uurwerk eruit plukken.

Daarna wil ik eigenlijk de kroon er weer in, buiten de kast, om de wijzers te kunnen verzetten en (bij een 4R of 6R uurwerk) stil te zetten. Ook dat is geen probleem.

Maar dan, als dat gebeurd is, moet de kroon er weer uit. Alleen zit dat palletje aan de onderkant en je wilt het uurwerk niet op de wijzers neerleggen. En rommelen met een spiegeltje is ook niet echt handig. Bovendien heb je dan (naar mijn gevoel) tenminste 3 handen nodig.

Hoe doen jullie dat, mede-modders? Tips en trucs?

Daar heb je dan een uurwerkhouder voor nodig. Daar klem je het in, zodat de wijzerkant vrij is en je aan de achterkant kan werken.

Ik gebruik daar zelf meestal een kunststof kast/uurwerkhouder voor:

Ik leg namelijk liever niet een uurwerk met dial met de mooie kant naar beneden in een metalen uurwerkhouder, mij teveel risico op beschadigingen. Het ligt weliswaar op een heel klein randje, maar ook daar wil ik geen krassen zien.

Een uurwerk houder gebruik je doorgaans voor het vasthouden van het. .inderdaad. .uurwerk. .zonder wijzerplaat dus.

Beter gebruik je in zo’n geval een uurwerk ring van hout of kunststof.

Een beetje handige jongen houdt het uurwerk met wijzerplaat gewoon aan de rand van de wijzerplaat vast. .maar dan wel met latex handschoenen of vinger condooms

Zo doe ik het ook wel eens, met een schroeftirette gaat dat prima. Met een druktirette is het wel een beetje gepiel, je komt dan eigenlijk een hand tekort. :sweat_smile:

1 like

Ja, dat doe ik dus ook, met de ene hand uurwerk vasthouden, met de andere hand de kroon eruit trekken. En welke hand duwt dan het palletje in?

Omgekeerd in een uurwerkhouder lekken vind ik ook niet zo’n fijn idee, teveel kans op krassen op de wijzerplaat. Of risico dat je een wijzer ergens tegenaan stoot.

Maar dank voor de tips.

Met de ene hand het uurwerk vasthouden en met de ander met een pincet het palletje indrukken.
Als je het uurwerk vast hebt kun je met je duim en wijsvinger de kroon omhoog duwen.

3 likes