Knutselen met een Unitas 6498 uurwerkje

Bedankt Chris (iedereen trouwens bedankt voor de leuke reakties!), maar het is echt geen geheim dat ik helemaal geen horlogemaker ben (heb hier ook nog nooit een opleiding of cursus voor gevolgd), ik knutsel puur voor de hobby af en toe een beetje met horloges, mijn interesse ligt voornamelijk bij de techniek en vintage gekompliceerde horloges.
Beroepsmatig bedenk ik installaties, toestellen en apparaten met hoge druk stoom en water en zo, bijvoorbeeld deze warmtewisselaar die nou ergens in Rusland draait:

Heel soms maken we ook nog eens iets voor een hobbyist, de ketel voor deze stoommachine hebben we nieuw ontworpen en gemaakt voor de aandrijving van een antieke draaimolen in Essen Wildert (Belgie)

Groet,
Paul

Wat is dat toch mooi als je dat allemaal zelf kan. Super gedaan Paul (tu)

Het is knap als je met zo weinig middelen zo iets kan produceren. en de moed hebt om als het fout gaat opnieuw te beginnen.
Fabrieks horloges zijn ook mooi maar zij werken met zo’n productielijn dat het feitelijk alleen knap is op de tekentafel en de machines afstellen.

als je er meer wil maken kan je natuurlijk verschillende dingen verzinnen om uitschieten en andere foutjes te voorkomen. maar voor een enkel exemplaar doe je dat niet. Ik zou ook voor een enkel exemplaar kiezen.

Ik zou ook niet durven vragen om een Limitid. als Paul er meerdere moet gaan maken denk ik inderdaad dat hij hulpmiddelen gaat ontwerpen om sneller te kunnen produceren.

Paul kennende vind hij het veel leuker om na dit exemplaar weer aan een volledig nieuwe uitdaging te beginnen. Als ik zie wat Paul zijn beroep is lijkt hij mij meer een type voor het verzinnen en uitproberen. Lopende bandwerk lijkt mij niet iets voor hem. Dat zou alleen maar ten koste gaan van zijn onderwerpen die hij inbrengt op dit forum.

Prachtige repportage Paul

Ik ben echt benieuwd naar het vervolg over het aanbrengen van de parlage en stripes.

Vakwerk Paul,vakwerk !

Groet,
Werner

Mooi werk, Paul en het procedé is goed inzichtelijk gemaakt, dank je wel daarvoor!

Een lekenvraag ook van mij: wat is de een reden om de perlage aan te brengen pas nadat de lagers er al in zitten? Het leek me dat je de kans loopt dat er messingdeeltjes tussen lagersteentje en plaat komt te zitten, of gaat alles eerst in een trilbad?

Ja Paul, zeer fraai hoor!

Op foto zien die dingen er altijd zo groot uit maar ondertussen weet ik wel beter! Echt knap werk!

de versiering breng je pas als allerlaatste aan, als je zeker weet dat alles OK is; bij het aanbrengen van de perlage komt enkel wat messing “stof” vrij, deze kan eigenlijk niet “tussen” de lagersteen en de brug komen (is een perspassing); de brug wordt hierna natuurlijk wel gereinigd.

Groet,
Paul

Dat het cilindrisch gedeelte geperst zit nam ik al aan, maar het ging mij meer om het lagerkraagje dat tegen de konische messingrand rust.
Maar je hebt het (wederom) perfect uitgelegd, dank!

Ook ik vind trouwens de term ‘knutselen’ te bescheiden voor deze toch niet zonder voldoende kennis succesvol uit te voeren fijnmeschanische bewerkingen (tu)

Paul heeft verleden jaar dit horloge voor me gemaakt,

een Angelus met een 240 caliber, diezelfde 240 calibers die Panerai gebruikte in hun 1950 duikers, mijn horloge heeft als bonus dat het wekker gedeelte ook nog functioneert.
knap staaltje vakwerk,

Panerai heeft in 2005 nog een heritage verkocht met originele Angelus 240 calibers, die ze nog ergens in het magazijn hadden liggen :slight_smile:


dit model(PAM 203) werd alleen verkocht aan geselecteerde ““trouwe”” Panerai klanten,oplage 150 stuks, prijs (2005) $ 18.000,-

In een woord:

Geweldig !!!

ik heb met mijn mond open van verbazing zitten te scrollen van foto naar foto.
Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat.

Jorrit

leuk weer posten van je te lezen andre, het angelus gehalte begon al aardig te zakken op het forum !

Trouwens de enige pam die ik redelijk vind…

Dag Hent, Sinds 2005 zijn er een paar PAM’s 203 van eigenaar verwisseld,
tegen een veelvoud van de oorspronkelijke prijs, ik zou er zelf ook wel één
willen hebben :slight_smile:

Ben het laatste half jaar meer bezig om mijn verzamelingen oude bankbiljetten en munten verder uit te breiden,en ben zodoende op dat soort forums veel bezig,
blijft zo weinig tijd over voor 't horlogeforum.

groet André

Wow Paul, prachtig werk.
Dit is een werkje waar ik nog niet aan toegekomen ben, nooit tijd hé.

Ik zou de tijd nog moeten kunnen stil zetten, een horloge kan ik al zo laten stoppen :wink:

Freddy Schreef:

Ik zou de tijd nog moeten kunnen stil zetten, een
horloge kan ik al zo laten stoppen :wink:

Jij kunt een horloge weer laten lopen, dat laten stoppen lukt mij ook :wink:

Zo zeg, dat ziet er goed uit.

hoe zorg je ervoor dat je de platina producten opbrengt?

Erik

Het was hier even komkommertijd, maar die is nu totaal voorbij !
Prachtwerk, Paul !

Henrik moet hier toch eens een “Gallery of Fame” forum inrichten !
Daar kom jij beslist in ! (tu)

(Breitling)petje af hiervoor !

Marc? http://www.horlogeforum.nl/list.php?8

Beste Paul,

heb je de oude steentjes gebruikt? of heb je nieuwe stenen gebruikt.

Hoe ziet een steen gat eruit voordat je de steen erin perst? zijn er dwars doorsneden van waarop je kan zien hoe jet gat eruit moet zien?

Groet Erik

alle lagersteentjes zijn de originele, behalve die voor het centrumrad, die heeft een diameter van 2,1mm en dat is geen standaard diameter voor de Seitz stenenpers.
Hiervoor gebruik ik dus een Seitz lagersteentje… (is eigenlijk top-secret, nou kan iedereen zo’n Unitas special maken :smiley: )
Een voorbeeldje hoe je zo’n lagersteentje plaatst kun je hier zien:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,36232,36451#msg-36451

staan dus ook plaatjes bij met de doorsneden, is gewoon een recht gat, de diameter is 0,01mm kleiner als de buitendiameter van de steen.
Bij oude zakhorloges gebruikte men geen friktiepers-steentjes, maar een ouder systeem met een vatting, daar heb je ander gereedschap voor nodig, en de steentjes zijn niet meer normaal verkrijgbaar.
Al deze info staat trouwens ook in het boek “die Taschen- und Armbanduhr in die Reparatur”

Ik begrijp je eerdere vraag uit de post hierboven even niet, wat bedoel je met platina?

Groet,
Paul

Het opbrengen van een laagje zoals de zakhorloges dat op het uurwerk hadden.

erik