Knutselen met een Unitas 6498 uurwerkje

de 16 lijns Unitas 6497/98 uurwerkjes hebben me altijd aangesproken (ben geen fan van automaten!); mooi groot formaat, lekker simpel, en bieden uitgelezen mogelijkheden om te “veredelen”.
De vorm van de bruggen vind ik echter niet zo fraai, de voorlopers van deze uurwerkjes hadden nog wel bruggen en kloven met mooi gebogen, vloeiende vormen, waarom ze op de rechte lijnen zijn overgestapt is mij een raadsel.
Bij kunstenaars als Dornblüth en Benzinger kun je supermooie, op deze Unitas uurwerkjes gebaseerde horloges kopen, maar een beetje knutselaar gaat natuurlijk zelf wat proberen:

Eerst maar eens een idee voor de basisvorm bepalen, eerste schets in cad:

We behouden dus de brug over de veerton, we passen alleen de vorm aan, de brug over de tandwieltrein maken we nieuw.
Uit een plaatje messing, 2mm dik, spanningsvrij gegloeid en gevlakt, maken we de nieuwe brug; we beginnen met de 2 schroefgaten:

De twee 1mm pennetjes aftekenen en aanbrengen, deze fixeren de brug in positie:

Positie van alle assen (inklusief veerton en balans) aftekenen met een antieke planteur (geen idee of dit de officiele Nederlandse benaming is):

Gaatjes voorboren en kamers voor tandwielen aftekenen:

Kamers in de brug uitdraaien, zodat tandwielen de juiste ruimte hebben:

Als alles goed gaat en het plaatje schiet niet uit de klauwplaat, dan ziet het resultaat er ongeveer zo uit:

Lagersteentjes plaatsen, en dan kunnen we de tandwielen voor het eerst monteren, als je een foutje gemaakt hebt en ze niet lekker draaien, dan kun je het spul weggooien en helemaal opnieuw beginnen:

Dan kunnen we de brug ruw in vorm brengen:

De vorm van de bruggen frezen op een (zelfgemaakt) spanplaatje:

Dat begint er al op te lijken, het idee om de kloof voor het ankerrad optisch los te frezen (rechts) pakt goed uit:

Hoe het uurwerk versierd moest worden daar bestond wat twijfel over, Côtes de Genève (Geneva stripes) is mooi, maar wordt al erg vaak gedaan, dus voor deze is gekozen voor “Perlage”, geschuurde rondjes in een cirkelpatroon:

Het resultaat valt niks tegen, enn verhip: samengebouwd loopt het uurwerk ook nog eens best wel OK:

Best wel een geinig resultaat, het uurwerk moet natuurlijk nog wel voorzien worden van een laagje goud, rodium of koper, ook moet nog even bekeken worden hoe we een ander kompas erop kunnen prutsen, zodat we zo’n mooie zwanenhals fijnafstelling kunnen toepassen…
Wordt vervolgt!

Ter aanvulling: Een eerder gemaakt exemplaar naast een standaard 6498 uurwerkje:

En ingebouwd in een 42mm kast:

Groet,
Paul

2 likes

Mooie reportage. Het zou mooi zijn om een eigen logo erin te graveren. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.

Dat ziet er goed uit zeg!

Vetjes, wat is de tolerantie die je gebruikt hebt bij de assen?

Onze meester uurwerk knutselaar ten top heeft weer toegeslagen!!
Heel mooi gedaan, het is natuurlijk ook wel makkelijk om de juiste gereedschappen te hebben maar of menig een er de werking van begrijpt ,zoals jij overduidelijk wel, is natuurlijk een tweede.

Heb je die perlage met hout opgebracht?

Mooi project!

Prachtig gedaan, mijn complimenten.

Groeten,

Martin

Dit zou zo maar een nieuw tv programma kunnen worden: MTV’s Pimp my watch… :D.

Knap gedaan hoor.

Michel

Dat ziet er wel goed uit zeg (tu)

Ik vind het heel knap dat je dat kan, ben jaloers. Maar wat ik niet snap is dat je met een vierkant plaatje begint? Ik als leek denk dan dat dat makkelijker gaat met een rond plaatje ? Of is dat dan moeilijker te centreren in de draaibank ??

Het resultaat ziet er perfect uit, nu nog een wijzerplaat ontwerpen en je kunt je eigen merk beginnen… PK horloges ??

Prachtig uurwerk geworden Paul, en dat ie ook nog loopt.
Dit moet je aardig wat tijd gekost hebben.
Ik vind het basis ontwerp ook best mooi.
Groet. Chris

Je ben waarlijk een meester Paul!

Ik moest wel lachen om deze opmerking:

Als alles goed gaat en het plaatje schiet niet uit de klauwplaat, dan ziet het resultaat er ongeveer zo uit:

en:

Lagersteentjes plaatsen, en dan kunnen we de tandwielen voor het eerst monteren, als je een foutje gemaakt hebt en ze niet lekker draaien, dan kun je het spul weggooien en helemaal opnieuw beginnen:

Hoe vaak moest je opnieuw beginnen? :smiley:

Ik vind overigens een Limited 2009 die bestaat uit onderdelen gemaakt door forumleden een erg goed idee…? Mocht je te porren zijn om het uurwerk te maken hoeven we alleen Kees Engelbarts voor de plaat te vragen en iemand die kasten kan draaien…

Knutselen ?!? Nu doe je jezelf ernstig tekort.
Bedankt voor het posten van de plaatjes - erg leuk !

Groet
Mark

De vakman knutselt op niveau! Chapeau!!

Hoi Mario,

ja, die perlage werd idd vroeger met een pennetje hout (of zelfs ivoor) en slijppasta aangebracht, is behoorlijk lastig om dan een gelijkmatig effekt te krijgen; ik gebruik er van deze siliconen slijpstiftjes voor:

zijn eigenlijk voor edelsmeedwerk, polijsten en zo, ze zijn wat harder als het spul voor bv een dremel; op lage toeren geven ze een mooi gelijkmatig patroon.
Ik doe dit wel met een tafelboormachientje met een kruistafel zo’n draai-verdeel-klem (alles van Proxxon) uit de hand is dit erg lastig… zal binnenkort eens wat plaatjes maken van het aanbrengen van perlage en Geneva stripes!

Groet,
Paul

Je bedoelt de tolerantie op positie van de astap-lagertjes?
Weet ik eigenlijk niet, ik meet er eigenlijk ook helemaal niks aan, met de planteur neem je de exacte plaats over van de originele platine waar het plaatje opgeschroefd zit; het nieuwe gat zit precies recht tegenover het bestaande lager, moet je nog wel uitkijken dat je goed in de markering boort natuurlijk (doe ik met de hand, met een 0,5mm boortje)

Groet,
Paul

Hoi Hent,
ja, rond kan ook, de vorm maakt niet zoveel uit, je hebt alleen altijd extra materiaal nodig voor het inspannen op de draaibank; in dit geval heb ik de stukjes gewoon geknipt uit een grote plaat messing, en dan is rechthoekig gewoon wat praktischer.

Aan een eigen merk denk ik nog lang niet hoor, dit alles is puur voor de lol…

Groet,
Paul

Hoi Chris,
uhhmmm ja, de allereerste uitvoering was deze:

precies zoals het basisontwerp, ik vond het wel jammer dat er precies een gat zat in de platine waar de uitsparing gemaakt is, de huidige versies zien er toch wat klassieker uit, net als een 30-er jaren Alpina - Unitas blijkt nu! :smiley:

Groet,
Paul

Wel Paul, ik kan hier maar één ding op zeggen : CHAPEAU !! of met andere woorden, hier doe ik m’n hoed voor af !!

Dit is geen “knutselwerk” meer, eerder een talent waar menig “juwelier” jaloers op zou zijn.

Maar nu ben ik echt, echt benieuwd: is dit vakmanschap louter een hobby of ben je hier ook beroepsmatig mee bezig ?

In elk geval: een dikke proficiat met dit resultaat ! (tu)

Weer een bewijs dat dit forum echt waardevolle dingen toont die je elders (bijna) nooit vindt !!

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

PS: toen je de vraag naar het werk in een ander topic stelde (denk woensdag-topic) leek het mij bijna 99% unitas-evident, maar kon het “originele” werk niet vinden. Prachtig !

Ik houdt me aanbevolen dat een keer te zien Paul zeer interessant!

LOL, jij kan heel goed lezen Henrik :smiley: :smiley:
Ja, er zijn idd een paar (ongeveer 4 stuks) wat minder gelukte exemplaren aan deze uurwerkjes vooraf gegaan, als je een verkeerd beiteltje gebruikt hapt dat behoorlijk in messing, dan houd de spanplaat ook niks en tsja: krak…schroot…
Als je alle steentjes geplaatst hebt (hierbij moet je ook nog het probleempje oplossen dat het centrumrad-lager een niet-standaard gatmaat heeft), en de tandwieltrein wil niet lopen, dan weet je dus dat je met die planteur heel nauwkeurig moet werken (dit was dus het geval met het eerste komplete model, zie de post hierboven) diepe zucht: je hebt dus al het werk al gedaan, en dan merk je pas dat het niet helemaal OK is…

Een limited met zo’n uurwerk zal het ongetwijfeld het historisch dieptepunt van dit forum worden, ik vraag me ten eerste af of dat Kees Engelbarts zijn graveerkunst op zulke simpele uurwerkjes wil terugzien; ten tweede zal het met mijn werktempo wel de limited van 2019 worden :smiley: :smiley:

Groet,
Paul