de 16 lijns Unitas 6497/98 uurwerkjes hebben me altijd aangesproken (ben geen fan van automaten!); mooi groot formaat, lekker simpel, en bieden uitgelezen mogelijkheden om te “veredelen”.
De vorm van de bruggen vind ik echter niet zo fraai, de voorlopers van deze uurwerkjes hadden nog wel bruggen en kloven met mooi gebogen, vloeiende vormen, waarom ze op de rechte lijnen zijn overgestapt is mij een raadsel.
Bij kunstenaars als Dornblüth en Benzinger kun je supermooie, op deze Unitas uurwerkjes gebaseerde horloges kopen, maar een beetje knutselaar gaat natuurlijk zelf wat proberen:
Eerst maar eens een idee voor de basisvorm bepalen, eerste schets in cad:
We behouden dus de brug over de veerton, we passen alleen de vorm aan, de brug over de tandwieltrein maken we nieuw.
Uit een plaatje messing, 2mm dik, spanningsvrij gegloeid en gevlakt, maken we de nieuwe brug; we beginnen met de 2 schroefgaten:
De twee 1mm pennetjes aftekenen en aanbrengen, deze fixeren de brug in positie:
Positie van alle assen (inklusief veerton en balans) aftekenen met een antieke planteur (geen idee of dit de officiele Nederlandse benaming is):
Gaatjes voorboren en kamers voor tandwielen aftekenen:
Kamers in de brug uitdraaien, zodat tandwielen de juiste ruimte hebben:
Als alles goed gaat en het plaatje schiet niet uit de klauwplaat, dan ziet het resultaat er ongeveer zo uit:
Lagersteentjes plaatsen, en dan kunnen we de tandwielen voor het eerst monteren, als je een foutje gemaakt hebt en ze niet lekker draaien, dan kun je het spul weggooien en helemaal opnieuw beginnen:
Dan kunnen we de brug ruw in vorm brengen:
De vorm van de bruggen frezen op een (zelfgemaakt) spanplaatje:
Dat begint er al op te lijken, het idee om de kloof voor het ankerrad optisch los te frezen (rechts) pakt goed uit:
Hoe het uurwerk versierd moest worden daar bestond wat twijfel over, Côtes de Genève (Geneva stripes) is mooi, maar wordt al erg vaak gedaan, dus voor deze is gekozen voor “Perlage”, geschuurde rondjes in een cirkelpatroon:
Het resultaat valt niks tegen, enn verhip: samengebouwd loopt het uurwerk ook nog eens best wel OK:
Best wel een geinig resultaat, het uurwerk moet natuurlijk nog wel voorzien worden van een laagje goud, rodium of koper, ook moet nog even bekeken worden hoe we een ander kompas erop kunnen prutsen, zodat we zo’n mooie zwanenhals fijnafstelling kunnen toepassen…
Wordt vervolgt!
Ter aanvulling: Een eerder gemaakt exemplaar naast een standaard 6498 uurwerkje:
En ingebouwd in een 42mm kast:
Groet,
Paul