Even wat vooraf ging…Een tijdje geleden zag ik voor een vriendelijk prijsje een oude Ruhla te koop staan op ebay. Ik vind de wijzerplaat wel een mooi design hebben en dus besluit ik een poging te wagen. De Bulgaarse verkoper gaat op mijn voorstel in en het wachten kan beginnen.
Nu heb ik wel meer dingen uit Bulgarije gekocht en de post daar is echt erg snel. Dat was deze keer ook weer, alleen…de post in Nederland is zo vlug als dikke str*nt.
En weer dezelfde smoes dat mijn adres niet leesbaar zou zijn. Dat heb ik vaker gehoord. Maar vandaag is ie, na ruim 3 weken bij de Nederlandse post gebivakkeerd te hebben, eindelijk afgeleverd.
Er is nog wat werk aan de winkel.
Een gebroken veertje ligt op het uurwerk
Maar de wijzerplaat is gelukkig nog in prima staat. Het horloge is overigens gemaakt in week 48 van 1966.
We gaan vlug beginnen aan het uurwerk en binnen no time ligt zo’n simpele Ruhla in onderdelen.
Als alles in de schoonmaakmachine is geweest kan het monteren beginnen en dat is natuurlijk het leukste werk.
Het tandwieltje links op de foto doe ik altijd als eerste. Het dient om het horloge straks op te kunnen draaien. Ik moet toegeven dat ik dit tandwieltje wel eens ooit vergeten ben en dan kan alles weer uit elkaar. Dus daarom eerst dit tandwieltje op zijn plek. Met een klein beetje Molykote DX wordt het gemonteerd.
Een nieuw veertje is hier ook gemonteerd.
Dan gaan we de tandwielentrein monteren en hier zitten ze gemonteerd in de platine.
De bovenplatine er losjes op en met een pincet heel voorzichtig de asjes op hun plek zien te krijgen. Soms kan dat even duren omdat een Ruhla geen robijnen lagertjes heeft, maar gewoon geboorde gaatjes. Als alles zit kun je de platine vastschroeven.
De veerton kan bij dit uurwerk via de zijkant gemonteerd worden en dat werkt gewoon erg prettig.
Dit is een zgn penanker uurwerk en het penanker of stiftanker ziet er zo uit.
Als dat zit kan de balans er in en we hebben zowaar beweging in het uurwerk.
Aan de andere kant kan de minuutpijp er op en het begint al ergens op te lijken.
De wijzerplaat en wijzers kunnen nu gemonteerd worden.
Dan gaan we verder met de kast en de plexi. De kast is van messing en is in de ultrasoonreiniger geweest. De plexi schuur ik eerst want de diepe krassen moeten er uit.
En dan komt mijn polijstpasta er bij. Ik polijst met Peek polish. Ik heb geen aandelen bij deze firma maar ik vind dit top spul. Daar kan geen polywatch tegenop.
De kast en plexi zijn even kort tegen de polijstschijf gehouden en en dan ziet het er even allemaal wat mooier uit.
Een bandje er aan en om de pols. Morgen eens kijken of ie nog een beetje de tijd wil houden, naar volgens mij gaat dat wel lukken.
De vóór en na nog even onder elkaar.
Er zijn geen onderdelen vervangen op het veertje na.
Weer een avond nuttig besteed.
Bedankt voor het kijken