Knutselproject Inca

Wie niet waagt, wie niet wint.

Dit is mijn allereerste reparatie aan een mechanisch uurwerk. Zeer gedurfd al zeg ik het zelf. Het gaat hier om een Inca. Dit merk ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Misschien dat iemand van jullie het iets zegt. In eerste instantie liet het uurwerk zich helemaal niet opwinden, maar met een beetje subtiel gerommel heeft hij er toch weer zin in gekregen. De sporen van vochtindringing zijn overduidelijk! Dit alles ga ik maar eens op mijn gemak proberen schoon te maken.

Het enige wat ontbreekt aan dit uurwerk is de minutenwijzer. De secondewijzer staat niet op de foto maar ligt wel veilig in een bakje.:slight_smile: Is er misschien iemand die mij aan een minutenwijzer kan helpen of weet waar ik dat het beste vandaan kan halen? Daar zou ik erg blij mee zijn. De lengte van deze wijzer zou zo’n 12 mm moeten zijn. Hoe veel mm de diameter van het gaatje van de minutenpijp moet zijn weet ik niet. Is zo iets standaard? Overigens mijn excuses voor de benamingen van de onderdelen want ik weet daar nog niet zoveel van.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.

Gr., Mark

Veel succes, maar ben voorzichtig…(:D(:smiley:

Ik ben benieuwd, ik smul van dit soort topics:D
Veel succes en sterkte zodra het mis gaat;) wat ik dus niet hoop.

Gedurfd, op een oude fiets moet je het leren. Respect hoor.

Misschien de volgende Freddy/Paul in wording? Ben benieuwd!

Lijkt me bijna onbegonnen werk als eerste project.
Maar toch succes gewenst:)

Hieronder nog even wat fotootjes. Bedankt voor al jullie gewenste successen en belangstelling:D, maar weet nu iemand hoe ik aan een goed passende minutenwijzer kom? Zie ik me eigen al bij de eerst volgende rikketik tussen de slopers struinen of zijn er nog andere wegen?

O ja…‘een Freddy/Paul in wording’ is iets te veel eer hoor. Dat zijn echte pro’s!

Gr., Mark

Ah,het “Freddy virus” maakt weer een nieuw slachtoffer! :slight_smile:
Goeie aanpak Mark, gewoon wat beginnen te sleutelen aan een oud horloge; gaat het uurwerk helemaal uit elkaar, of probeer je 'm gewoon aan de gang te krijgen? een beetje olie op de lagertjes doet vaak al wonderen.
Als je 'm helemaal uit elkaar wil halen (en je wilt met deze hobby doorgaan), dan zou een goed leerboek aan te raden zijn!

Wijzertjes kun je gewoon nog kopen, ik zou wel een setje uren en minutenwijzertje aanschaffen, je kunt het proberen bij een fourniturenhandel, zie:
http://www.bkwatch.nl/fourniturenhandel_ned.html
of bestellen bij een buitenlandse leverancier, zoals O.Frei, Jules Borel of Cousins (allemaal online)
je moet wel even de maten bepalen, hiervoor kun je het minutenpijpje opmeten (schuifmaat) waarschijnlijk 0,80 of zoiets) of even proberen te achterhalen wat voor kaliber het is (ik kan 'm zo niet vinden, staat er een merk en nummer onder de balans??) dan kunnen meestal de maten nagezocht worden.

Heel veel succes, ben heel benieuwd naar 't eindresultaat!
(check ook even je PM!)

Groet,

nou, het was even wat zoekwerk, maar toch nog gevonden: het is een Frans uurwerkje, fabrikaat Cupillard, kaliber 233; de wijzer gatmaten zijn 70/140 (dus 0,7 en 1,4mm)

Ik denk niet dat het makkelijk zal zijn om hier onderdelen voor te vinden, dus wees extra voorzichtig bij de montage!

Dit vind ik nou GEWELDIG, Paul! Ik heb inmiddels onder de balans gekeken en zie daar inderdaad 233-60 staan. Vlak erboven staat ook het logootje van Cupillard met de contouren van ‘la France’.

De urenpijp heb ik opgemeten en is 1,4 mm; dit klopt dus ook, maar de minutenpijp is volgens mijn schuifmaat (Mitutoyo) 0,9 mm. Dus daar zit nog een raadsel. Ik zal maandag eens een digitale schuifmaat van mijn werk meenemen, maar ik betwijfel of die anders zal aangeven.

Verder geloof ik ook dat ik het uurwerk niet zomaar uit elkaar moet halen want daar heb ik echt nog geen kaas van gegeten. Wat jij al zei Paul, ‘een beetje olie op de lagertjes doet vaak al wonderen’, moet ik eerst maar eens proberen.

Wordt vervolgt…

Gr., Mark

Erg leuk klusje hoor…

Ik heb hier nog wel een stukje aluminium liggen, kan je daar geen wijzer uit fabrieken???

Suc6 Mark

Ps. cu later this week

Hoi Paul,

Je hebt een PM.

Gr., Mark

Tja…ik heb werkelijk zoiets nog nooit gedaan. Steeksleutel 13 t/m 19 komen bij mij meer door de vingers.:smiley:
Ik ben me verder goed bewust van de gevaren van radium en promethium! Ik lees hier trouwens weinig over op het forum, maar ik neem aan dat iedereen dit wel weet.

Radium is vooral veel gebruikt bij oude militaire horloges. Promethium wordt o.a. gebruikt in de Seiko Monsters.

Toch bedankt voor de tip, Jolink. Een gewaarschuwd man telt voor twee!

Gr., Mark

Wordt het nog wat met de Inca?

Omdat ik nog niet alle benodigde gereedschapjes in huis heb moest ik ook tussendoor nog het e.e.a. aanschaffen om de klus op een goede manier te klaren. Met de tips van Paul K. kom je dan een heel eind in horlogeland. :slight_smile:

Wel hier de stand van zaken tot nu toe.

De roestvlek is van het uurwerk verwijderd.

En het olieën is ook gedaan. Erg leuk om dat voor het eerst te doen. Met het blote oog is er niets te zien totdat je weer boven de loep hangt en de druppel in een lager ziet verdwijnen.

Links de 2 nieuwe wijzers. Met dank aan Paul K.(tu) Het zijn wel andere modelletjes, maar dat mag de pret niet drukken(rechts is de originele). Eerst maar eens zien of alles weer correct gaat werken.

En dan nog een probleempje; het tirette schroefje bleek gebroken. Het schroefje wat je hier ziet past op zich wel, maar is een paar 10e van een mm. tekort. Dat moet dus nog even opgelost worden.

In de volgende update hoop ik jullie de Inca weer compleet te kunnen tonen.

Wordt vervolgt…

Gr., Mark