Knutselprojekt: een AS1130 bouwpakket met kapot balansasje

Paul K Schreef:

al aangaf daar kon ik ook ff niet opkomen; heeft
zo’n rondloop-kontrole apparaatje voor het
balanswiel (“truing-caliper”) een Nederlandse
benaming??

Ik doe er een wilde gooi naar: “rondlooppasser” wellicht of “rondloopmaat”? Ik zag op de site van Bergeon in de factsheet over de “truing caliper”, dat zo´n ding in het Duits “Rundlaufzirkel” heet.

Helemaal goed, Lunesa.

Hier is een link naar een woordenboek
http://www.bkwatch.nl/woordenboek.html
met de meest voorkomende namen en kreten.

Groet, Mark

Bedankt voor de uitleg, Paul.

Groet, Mark

Beste Paul K

 In je fotosessie ben je iets vergeten. Zo kan deze Arnold Schild 1130 onmogelijk lopen. Je laat wel zien hoe je
de spiraalveer op de nieuw ingezette balansas plaatst. Daarbij geef je helaas niet aan hoe de spiraalveer  ten
opzichte  van de belanskloof op de balansas geplaatst dient te worden. Dat is nog zo erg niet, maar je vergeet
het plateau  met de plateausteen in je verhaal te betrekken, welke aan de onderkant van de balans op de
 balansas geplaatst moet worden. Je hebt de balans zo volgens de foto's  incompleet in het horloge gemon-
teerd. Nog een adviesje van mijn kant : '' Weeg de balans af met  het plateau op de as . Ik zag op de foto dat het
plateau niet op de balanas  was geplaatst bij het afwegen. Overigens een leuke reportage, maar jammer
genoeg niet helemaal compleet. 
Vgr. Willem
Sorry Paul ik zie en lees nu dat je het plateau wel in je verhaal hebt vermeld.  Mijn fout.
Sorry Paul ik zie en lees nu dat je het plateau wel in je verhaal hebt vermeld.  Mijn fout.

“Kekt vur ge kwekt” zeggen wij hier in Brabant Willem van E (geintje)
maar dit is echt heel leuk Paul K als we jouw foto’s mogen bebruiken kunnen we misschien een online cursus geven leuk om dit in combinatie te doen met andere horloge makers (Freddy, Willem van E enz.) en dan met vraag baak voor als iemand vragen heeft (lijkt me helemaal top)

The icing on the cake Paul!

Als je de plaatjes wilt gebruiken (voor niet commercieel gebruik en met bronvermelding) dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Geen idee hoe je zoiets als een online cursus wilt gaan opzetten, maar zo’n initiatief is alleen maar toe te juichen: succes!

Groet,