Knutselprojekt: een AS1130 bouwpakket met kapot balansasje

Van de week heb ik op Ebay een leuk kastje op de kop kunnen tikken voor een kaliber AS-1130, daar had ik nog wel een uurwerkje in de luxe uitvoering met 21-jewels voor liggen, dit had echter wel een gebroken balansas; geen al te moeilijke reparatie, maar wellicht eens aardig om de aspirant knutselaars op dit forum (en dat zijn er nogal wat, begrijp ik ) te laten zien hoeveel en wat voor gereedschappen hiervoor nodig zijn; Freddy heeft al eens zoiets gepost op de oude prikpagina, maar dat is inmiddels niet meer te vinden:

De onderdelen voor ons nieuwe projekt:

Een passende balansas werd nog gevonden in een oud Bestfit assortiment in de voorraad (voor diegene met scherpe ogen: flesje nr.40), een mazzeltje, maar anders was het natuurlijk nog makkelijk te bestellen geweest:

Voor het verwijderen van de kapotte balansas (na verwijderen van spiraal en plateau), gebruik ik een Bergeon Platax, deze zorgt ervoor dat het balanswiel niet verbuigt bij het “uitslaan” van de oude as; ook voor het demonteren van het plateau kan deze Platax gebruikt worden,maar ik gebruik er een Bergeon 2810 Bradux (knijpertje) voor, is wat makkelijker :

De nieuwe as klinken we vast in het balanswiel met behulp van een ponsendoos (of Treibniet), 3 verschillende ponsen en een mini-hamertje:

Na het vastklinken moeten we de rondloop van het wiel kontroleren met dit apparaatje en eventueel verbeteren met dat wringijzertje rechts, als je het uitslaan en opklinken netjes hebt gedaan, dan is de onrondheid meestal erg gering en zijn er maar weinig aanpassingen nodig:

Hierna druk je het plateau weer op de balansas in dezelfde positie tov het wiel als dat het oorspronkelijk zat, even vooraf aantekenen waar de elips (impulssteentje) zat, is dus verstandig, helaas is het plaatje van het monteren van het plateau op de treibniet helemaal onscherp geworden, dus die laat ik maar even achterwege :smiley:

Dan checken we of het wiel netjes is uitgebalanceerd op zo’n “poising tool”; als er een zwaar punt in zit kan er wat materiaal van het balanswielschroefje “weggefreesd” worden met het freesje links, hiermee haal je materiaal (= gewicht) weg uit het midden van het schroefje, dat ziet er dan toch weer netter uit als wegvijlen of zo:

Is dit in orde, dan monteren we de spiraal weer in de oorspronkelijke positie, de exacte goede positie van de spiraal tov het plateau controleren we later met het afregelen.

De balans is nu gereed voor montage; alle delen van het uurwerk worden gedemonteerd en gereinigd, een nieuwe opwindveer geplaatst (eigenlijk standaard, een veer in een “vintage” horloge is vrijwel altijd vermoeid, gewoon vervangen door een nieuwe onbreekbare veer is aan te raden)
De montage van het uurwerk in stappen:

  • De grondplatine met veerton:

  • Centrumrad, 3e rad, 4e rad (sekondenrad) en het ankerrad in de platine:

De bruggen/kloven worden geplaatst (in dit geval heb ik de lagertjes al geolied met een Bergeon automatische oliegever, omdat ik te lui ben om alle deksteentjes te verwijdern :smiley:
Na het reinigen mag je niks meer aanraken met je vingers, dus enkel pincet gebruiken, en voor het aandrukken van de bruggen een penhoutje :

De brug over de veerton wordt geplaatst met de tandwielen, op dit punt kun je de veer even een beetje opwinden; als je alles goed hebt gemonteerd, dan zoeven de tandwieltjes wrijvingsloos rond, en aan 't einde draaien ze ook nog even terug in tegengestelde richting!

Het anker wordt gemonteerd, de tappen worden nooit geolied, de ankersteentjes wel!
Even een slagje opwinden en voorzichtig proberen of het anker netjes heen en weer “tikt”.

De balans wordt met de kloof gemonteerd, als het goed is, dan begint 'ie gelijk te tikken, altijd een leuk moment als zo’n uurwerk weer tot leven komt:

Helaas was het fotootje van de “opwindkant” montage nogal wazig (knakencamera), dus die heb ik voor 't gemak maar even weggelaten :smiley:

Hierna kan het uurwerk afgeregeld worden, het bleek wel nodig om de balans nog “in beat” afgesteld te krijgen, waarvoor de balans met kloof nog een paar keer verwijderd moest worden, maar dat is ook zo gepiept!

Het uurwerk kan in de kast gemonteerd worden; wel met een andere wijzerplaat als in ons oorspronkelijke bouwpakket, want die bleek het gat voor de sekondenwijzer-as op de verkeerde plek te hebben :frowning:
Een kroontje (een ouderwetse stofdichte uitvoering, met zo’n verende afdichting) uit de voorraad gezocht, en een opwindasje op lengte gemaakt:

En het komplete eindresultaat met blauwe wijzertjes en een sjiek alligator bandje:

Een kleine “snag” kwam alsnog aan het licht, na 3 kwartier stopte het uurwerkje :S
na enig zoekwerk bleek de minutenwijzer te ver op de minutenpijp gedrukt te zijn, waardoor hij op een punt aanliep op het uurrad! Na dat verholpen te hebben loopt het horloge als een zonnetje!

Groet,

mooie reportage , en het is een mooi klokje geworden (tu)

Ziet er moeilijk uit lijkt me echt iets voor een prof,succes ermee,

Heldere en leerzame reportage. Ik heb nu tenminste een idee waarvoor een Triebniet dient. Kun je iets meer vertellen over hoe de as d.m.v. de Triebniet vast komt te zitten? Wat doet de pons in feite?

Hoi Lunesa,

De Treibniet is zo’n beetje een Zwitsers zakmes voor horlogereparatie, een beetje goeie set heeft al meer als 120 verschillende ponsen (bol, hol of vlak; ongeboord, of voorzien van boringen in oplopende diameter) en aambeelden, de mogelijkheden zijn echt legio, is niet zo 1-2-3 uit te leggen, er is wel een boekje over uitgebracht: “the staking tool and how to use them” waarin omschreven staat welke pons je moet gebruiken voor klinken, spreiden, boringen verkleinen enz. enz.

Voor het vernieuwen van een balansas gebruik je de treibniet onder meer voor het vastklinken van het wiel op de balansas:
Als eerste druk je met een vlakke geboorde pons het balanswiel netjes vlak tegen de “schotel” op de as (11b)
Dan spreid je de naaf een beetje met een geboorde bolle pons, zodat er een “kraagje” gespreid wordt boven de naaf van het balanswiel (12)
Als laatste tik je het uitstekende “kraagje” vlak met een vlakke geboorde pons, hiermee wordt het wiel definitief vast geklonken (13)

** Plaatjes uit “Die Armband- und Taschenuhr in die Reparatur”

Dit is heel in 't kort (in de woorden van een niet-horlogemaker) wat je doet, dat je in de praktijk heel lichtjes moet tikken, en dat je regelmatig het balanswiel moet verdraaien, dat merk je pas als je zelf hiermee aan de gang gaat, is ook lastig uit te leggen; de post is ook meer bedoeld om de reparatie een beetje aanschouwelijk te maken, niet echt als handleiding.

Groet,

Paul K Schreef:

de post is ook meer
bedoeld om de reparatie een beetje aanschouwelijk

Het is zeer helder. Precies een antwoord op mijn vraag. Veel dank! Ik zie nu ook dat het “treibniet” is en niet “Triebniet” zoals ik schreef.

te maken, niet echt als handleiding.

Groet,

Heb ik ook eens lekker genoten Paul.
Nu mag je 10 horlogemakers tegenkomen, en de meesten hebben een andere manier van werken of maken gebruik van een ander gereedschap enz.
Een treibniet wordt bij ons niet gezegt, wij spreken van een ponsendoos.
Van de platax zijn ze sinds vorig jaar afgestapt en gebruiken nu een ander toestelletje dat bijna niets kost en makkelijk werkt. Ik gebruik het al 30 jaar. Zal er ook eens foto’s van maken. Is zeer simpel.
De schijf van de platax is te dik voor kleinere balansen. Bij Bergeon hebben we er al jaren terug over gesproken en hebben we samen rond de tafel de technische plannen bekeken bij Bergeon. Men ging de verbeterde maten doorgeven, maar het is nog niet veranderd enzodoende hebben wij de leerlingen afgeraden om nog zo een dure platax van 230 euro te kopen. Kan natuurlijk nog wel voor andere zaken gebruikt worden.

Is nog een zeer mooi horloge geworden. Jij hebt vermoedelijk ook nog veel schatjes op zolder liggen ???:smiley:

Zo´n “poising tool” zag ik laatst aangeboden op Marktplaats, “balanswaag”. Ik weet nu dus ook waarvoor dat is. :wink: Ik neem aan dat dat hulpmiddel d.m.v. de stelschroeven waterpas gezet moet worden, zodat het balanswiel mooi kan lopen. Zoiets als uitbalanceren van een autowiel stel ik me zo voor.

De schroefjes worden bij een zwaartefout afgefreesd ofwel worden er ringskes met verschillende gewichten achter de schroef geplaatst aan de tegenoverliggende kant… Vb. wanneer er een fout is van 20sec, kan men een ringske nemen van 20 sec. Zijn zo geklasseerd.

Prachtig om dit soort dingen te lezen van de vakmensen hier.

Interessant , mooie leerzame reportage.
Eens hoop ik dit ook een beetje te kunnen , eerst maar een paar oude horloges op de kop tikken.

Super leerzaam. Bedankt voor het uitgebreide verslag.

gr,
Hans Mennink

Uitermate leerzaam. Het blijft toch een boeiend ambacht horlogemaker.

groet,

Alexis

Goe gedaan jochie!!!

Arjay

Een mooie reportage, Paul! (tu) Al die gereedschapjes he, pffffff…

Heb je nog iets meer info over de opwindveer die je nieuw hebt geplaatst? Je hebt het over een onbreekbaar type.
Is dat een standaard veer die je daar voor gebruikt?

Groet, Mark

Heel vernuftig dat klasseren van de gewichtjes, anders blijf je aan de gang indien je de “trial and error” methode gebruikt.

Heel mooi horloge en leuke foto reportage. :smiley:

Weer een knap staaltje vakwerk van de certified Master Watchmaker (tu)
en die BWC wijzerplaat in combinatie met die kast vind ik wel heel geslaagd, maar goed dat die andere
wijzerplaat niet paste :slight_smile:
bandje past er ook nog TOP bij,
wat is 't toch eigenlijk simpel, met 't juiste gereedschap,de juiste vakboeken, een beetje veel kennis en talent,
en klaar is het nieuwe klokje,
tijd voor een Paul K collectie ? :slight_smile:

Oudere opwindveren waren van geblauwd staal, deze verliezen na jaren hun kracht en dan heeft het uurwerk nog maar weinig gangreserve, of de balans beweegt niet meer krachtig genoeg.

Tegenwoordig vervang je die oude veren door onbreekbare veren, die ook een speciale “S-vorm” hebben; op zich zijn dit standaard veren (hoewel er ook “specials” zijn voor automaten en zo), maar elk kaliber heeft zijn eigen maat (hoogte, dikte en lengte) nodig, dus je besteld een opwindveer voor een specifiek kaliber, of je zoekt de afmeting op in een kaliberboek en besteld die dan uit de standaard lijst. (tsja, naast een hele zooi gereedschap heb je eigenlijk ook nog een hoop naslagwerken nodig als horlogeknutselaar…)

Op bijgaand plaatje linksboven de oude veer uit het AS-1130 uurwerkje, die is dus helemaal gaar; eronder een moderne onbreekbare “white-alloy” veer hier zie je de S-vorm; rechtsboven zie je hoe de veer geleverd wordt, al voorgewonden in een metalen houdertje, je kunt de nieuwe veer dan zo in de veertrommel drukken, zonder dat je een speciaalgereedschap nodig hebt! (wel opletten dat je de goeie kant boven hebt, anders heb je alsnog een veerwinder nodig :smiley: :smiley: )

Groet,

Hoi Freddy,
je bedoelt zo’n balansasverwijderapparaatje (da’s een goeie voor scrabble :smiley: ) welke je met de ponsendoos kunt gebruiken? Ik weet dat ze bestaan, maar ik zou hier heel graag eens wat fotootjes van zien, ook hoe ze te gebruiken! (hoewel de platax voor 't uitslaan gewoon best OK werkt)
Met benamingen (Treibniet) zit ik (zoals bekend) altijd te hannesen, de “balanswaag” zoals Lunesa al aangaf daar kon ik ook ff niet opkomen; heeft zo’n rondloop-kontrole apparaatje voor het balanswiel (“truing-caliper”) een Nederlandse benaming??