Knutselprojekt en nieuwe aanwinst: Omega 265 van 1947

Mijn voorkeur voor 3-wijzerhorloges is (zoals misschien wel bekend) met een grotere kastmaat, een kleine sekondewijzer en bijvoorkeur een lichte wijzerplaat.
Een vintage Omega stond allang op de wishlist, maar ja, die kom je niet zo gauw tegen voor een schappelijke prijs, totdat ik op Ebay deze tegenkwam: grote RVS kast (38mm); mooi rood verguld kaliber 265 uurwerk (een 30T2 met incabloc) volgens het serienummer van bouwjaar 1947; zo te zien zat er wel wat werk aan, maar lopend en nog behoorlijk origineel (op 't kroontje na)
Vorige week gekocht, en vanmorgen opgehaald van 't postkantoor!

De conditie was best wel redelijk, de kast was gewoon vuil, vergeeld en gekrast glaasje, wat verkleurde wijzerplaat en het uurwerk was nogal vettig (zie kroonwiel); het uurwerkje liep nog wel, maar niet echt enthousiast.

Vanmiddag toch nog eens even kijken, en hoewel niet de bedoeling, toen toch maar gelijk besloten om 't uurwerkje uit elkaar te gooien en kompleet te servicen; het resultaat na een ruim kwartiertje sloop en schoonmaak-werkzaamheden :slight_smile:

De opwindveer is natuurlijk gelijk vervangen, verder was het uurwerk nog in beste staat, ook de montage ging probleemloos, zo’n kwaliteitsuurwerk valt gewoon vanzelf in elkaar:

En weer afgeregeld in de schoongemaakte kast:

Het kroontje is een normale waterdichte uitvoering, misschien bestel ik nog een originele Omega kroon, deze is, zoals nog veel delen van deze oude modellen gewoon nog leverbaar.
De wijzerplaat is ook schoongemaakt en is weer wat witter, staat een stuk beter en is weer mooi zichtbaar onder het nieuwe glaasje:

Het klokje loopt weer als een zonnetje en zal de komende tijd nog wel flink wat “polstijd” krijgen denk ik zo!

Groet,

Het gaat zo hard bij jouw dat ‘voor en na’ typen nog langer duurt. :smiley: Een mooie klus, hoor (tu).

En zo nieuwsgierig als ik ben heb ik uiteraard gelijk nog wat vraagjes:

  • Je hebt zoals gebruikelijk de opwindveer vervangen, maar had je die voor dit type dan ‘gewoon’ in huis of gebruik je een soort standaard veer?

  • Heb je de wijzerplaat schoongemaakt met zilverdip?

  • De waterdichte kroon hoe werkt dat?

Meer heb ik even niet.:slight_smile:

Wederom een mooie reportage en mooie klok om te hebben.

Ik heb ook een paar vraagjes: Dat schoonmaken van het uurwerk doe je dat in een ultrasoon apparaat ?
En hoe werkt dat dan?
Ik ben ook aan het oefenen op een paar oude mechanische klokjes om ze te demonteren. En dan weer te remonteren.
Maar ik heb al moeite om zo`n piepklein schroevje wat je nauwlijks met het blote oog ziet weer op zijn plaats te krijgen. Ik heb ook moeite met door de loep kijken de diepte wordt dan heel anders.
Heb je in deze wat tips Paul, en wat voor gereedschap moet ik aanschaffen als beginneling ?
Alvast bedankt voor de tips.

@ Mark

  • De wijzerplaat is idd in de silverdip (juwelenreiniger) schoongemaakt, werkte in dit geval goed; maar zoals ik al eerder gemeld heb kan dat dus ook verkeerd uitpakken!
    -Ik heb nogal wat zooi aangeschaft, waaronder ook een oud assortiment veren, hierbij zaten “toevallig” ook een paar exemplaren die gemerkt waren met Omega 30T2SC, uit de boeken kan je dan zien dat die veren ook gebruikt kunnen worden in een kaliber 265; als ik 'm niet op voorraad had gehad, had ik de veer zo kunnen bestellen.
  • Waterdichte kroontjes kun je herkennen aan de O-ring die erin zit, deze passen op kasten met een “pijpje” waar de kroon op afdicht; andere types zijn stofdicht en “dress-type”; aangezien ik nogal wat knutsel heb ik van die kroontjes ook diverse oude assortimenten liggen :smiley:

@ Peter:

  • Basisgereedschap is een paar weken terug ook al eens besproken, we kwamen tot het volgende lijstje:
    Schroevedraaierset (setjes voor horlogemaker, koop niet te goedkoop!)
    Pincetten diverse soorten (setjes te koop voor horlogemakers)
    wijzertrekker
    diverse mesjes om standaard kasten te openen
    kastopeners voor deksels met schroefdraad + kasthouder
    Uurwerkhouder(s)
    olie + vet (speciaal, zie beschrijving fabrikant)
    loep 10x vergroting
    schoonmaakvloeistof
    schaaltje met vakverdeling om de onderdelen gescheiden in op te slaan
    oliegevertjes
    penhout
    rodico
    zo’n “luchtblazertje”

Het reinigen doe ik inderdaad in ultrasoon, blijkbaar verschillen de meningen nogal wat de beste manier van reinigen is (zie ook het boek van Jendritzki), maar ultrasoon werkt voor mij gewoon OK.
Het type wat ik gebruik is een Elma 0,6 liter; je moet wel speciale reinigingsvloeistof en spoelmiddel voor uurwerken kopen, hoe die hele goedkope “ultrasoon-juwelenreinigers” 't doen weet ik zo niet.
Goeie tip is dat je de onderdelen reinigt en spoelt in een glazen potje (met deksel) die je dan in de ultrasoon zet welke gevuld is met water; dan hoef je dus niet elke keer de vloeistof in en uit het apparaat te kieperen.
Het spoelen is essentieel, je kunt bv ook kiezen om 2 spoelbaden te gebruiken, spoel je niet goed, dan verkleurt het reinigingsmiddel blauwig op de gereinigde delen.
Oh ja: het reinigingsmiddel mag ook niet in de spoelvloeistof komen, anders vormt zich een melkachtige vloeistof, niet OK dus…

Het sleutelen aan horloges is een kwestie van oefening en gewenning, als je problemen met het zien van de onderdelen hebt, kun je ook onder een loeplamp werken, hiervoor zijn hele dure exemplaren te koop, maar ikzelf gebruik vaak een loeplamp van 12,50 euro bij Blokker :smiley: :smiley:

Groet,

Heel netjes weer. Ziet er super uit. Toppie. :smiley:

mooi werk !!! dit zijn voor mij de leukste onderwerpen op het forum. zelf knutsel ik ook graag maar heb iets eer tijd nodig dan een kwartiertje…
ik heb overigens een elma reinigingsmachine, zoeen met drie glazen potten en een verwarmingstonnetje, werkt voor mij prima.
groet, frank.

mooi klokje 38mm is ook nog eens een aanvaardbaar maatje , en weer lekker veel info (tu)

Mooi project… En knap gedaan. Dit is een horloge dat zeker veel polstijd verdient.

Je zegt dat de oude Omega kroontjes nog gewoon verkrijgbaar zijn? Waar kan ik die bestellen? Ik zoek nog een origineel kroontje voor mijn Ranchero.
gr,
Hans Mennink

Mooi resultaat van een mooi horloge Paul (tu). Deze modellen vallen bij mij ook in de smaak.

Bij deze calibers is dikwijls sleet van het middenrad (grande moyenne) langs de wijzerplaazijde , gat in de platine en ook op de brug van de veerton en de veerton zelf. Zo te lezen viel de staat van het uurwerk nog mee.
Moet men dikwijls voor oppassen, een goedkoop horloge kopen maar achteraf dure herstellingskosten.

Hans,
De Omega kroontjes zijn oa bij O.Frei te koop (waarschijnlijk ook wel bij anderen, weet ik zo niet) je kunt op de website zoeken aan de hand van het modelnummer (in deksel aangegeven) of met dit modelnummer de Bestfit code (8100/****) opzoeken in de Bestfit katalogus (PM me maar als je er niet uitkomt)

http://www.ofrei.com/page_147.html

Succes,

Hoi Frank,
een horlogemaker als Freddy zou deze klus waarschijnlijk in de lunchpauze tussendoor kunnen doen, en dan nog tijd overhouden voor zijn boterhammetjes, maar een knutselaar als ik komt binnen dat ruime kwartiertje alleen tot het demonteren en reinigen van het uurwerk, in totaal ben ik hier ietsje langer mee bezig :smiley: :smiley:

Groet,

Mooi werk Paul. Mooi om te zien wat je met inzet en doorzettingsvermogen kunt bereiken.

Ik heb aan de sprekers tot nu toe niets toe te voegen, ook ik vind dergelijke reportages boeiend en leerzaam.

Arjay

Wat het reinigen betreft, een Elma machiene is nog altijd het meest verkochte reinigingapparaat onder de horlogemakers en voor de beste prijs.
Wel een vierde bokaaltje bijplaatsen voor een extra spoeling, dus 2 x reinigen en 2x spoelen.
Reinigen duurt zo alleen al een 35 '.

Wat de duur van een herstelling betreft, ben momenteel aan een AS976 gewoon handopwindertje met zeer veel onderdelen in de lade en ben er toch al een paar uurtjes aan bezig alleen voor de goede gang van het uurwerk.
Nu zullen er misschien collega’s denken dat ik gek ben of dat zoiets de moeite niet meer is, maar éénmaal al gereinigt en nagezien en rsultaat is niet goed, moet je verder zoeken en werken en dan loopt de tijd snel voorbij.
Het hangt dus allemaal af van horloge tot horloge, kan mee- of tegenvallen. Het is een moeilijk vak, niets makkelijk aan. Behalve misschien een batterijtje plaatsen en dan nog …

Freddy Schreef:

Wat het reinigen betreft, een Elma machiene is nog
altijd het meest verkochte reinigingapparaat onder
de horlogemakers en voor de beste prijs.
Wel een vierde bokaaltje bijplaatsen voor een
extra spoeling, dus 2 x reinigen en 2x spoelen.
Reinigen duurt zo alleen al een 35 '.

Wat de duur van een herstelling betreft, ben
momenteel aan een AS976 gewoon handopwindertje met
zeer veel onderdelen in de lade en ben er toch al
een paar uurtjes aan bezig alleen voor de goede
gang van het uurwerk.
Nu zullen er misschien collega’s denken dat ik gek
ben of dat zoiets de moeite niet meer is, maar
éénmaal al gereinigt en nagezien en rsultaat is
niet goed, moet je verder zoeken en werken en dan
loopt de tijd snel voorbij.
Het hangt dus allemaal af van horloge tot horloge,
kan mee- of tegenvallen. Het is een moeilijk vak,
niets makkelijk aan. Behalve misschien een
batterijtje plaatsen en dan nog …

Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf.
Groetjes,
Freddy

Inderdaad Freddy,
een batterij had ik al moeite mee kreeg het schroevje niet terug van het klemmetje is zo miniscuul ding wat een gepiel.
Hoe doe jij dat eigenlijk want het schroevje is zo klein dat je hem niet met je vingers kan pakken.En een pincet bedekt het hele schroevje.Ik werd er gek van…

Peter, Misschien eerst eens met een oud GROOT zakvesthorloge beginnen te demonteren en daarna weer in elkaar zetten ?
als dat niet lukt, Tja…
heb ik toen ook gedaan op advies van Paul K.

groet, André

andre Schreef:

Peter, Misschien eerst eens met een oud GROOT
zakvesthorloge beginnen te demonteren en daarna
weer in elkaar zetten ?
als dat niet lukt, Tja…
heb ik toen ook gedaan op advies van Paul K.

groet, André

Ga ik proberen Andre ff een paar van die zakhorloges kopen.Op marktplaats staan ze soms al voor een paar tientjes p/st.
Is het mechanisme dan grotendeels identiek aan een normaal horloge?

Grotendeels wel Peter, zit meestal geen incabloc stootzekering in bijvoorbeeld, maar dat zijn maar details,
en meestal begrijp je dan ook goed waarom bepaalde dingen later toegevoegd zijn of veranderd in polshorloge calibers :slight_smile:
Amerikaanse Vestzak horloges hebben overigens geen Tirette schroefje , maar een drukknopje om de kroon en as uit het uurwerk te verwijderen.
het meest kwestbare onderdeel ook bij vestzakhorloges is overigens de balansveer , en als je die vervormd heb je dus een probleem !
Succes, André

Bedankt Paul,

Als ik er niet uit kom, dan PM ik je wel…

gr,
hans

Proficiat van een collega liefhebber!


Veel plezier ermee, maar dat gaat lukken.

Hans CP