Knutselprojekt: Jeugdsentiment tussendoortje

Mijn oudste broer is nogal “bewaarderig”, het verbaasde me dan ook niet echt toen hij een paar weken terug de allereerste twee horloges die hij ooit gedragen had teruggevonden bleek te hebben, en bij mij afleverde; de oudste was een klein Prominent jongenshorloge, het antieke bandje (vermoedelijk echt Dodo-leer) viel haast uit elkaar, en het horloge zag er nogal gehavend en vuil uit, en natuurlijk liep het niet meer: tuurlijk, geinig dingetje, doen we ff tussendoor, hoe moeilijk kan 't wezen!

Het uurwerkje kon geidentificeerd worden als een Jeambrun 23D, 10,5 lijns handopwindertje:

Tiretteveer was gebroken, dus nieuwe aangeschaft:

Uurwerkje gedemonteerd, schoongemaakt en gemonteerd; wijzerplaat en wijzertjes erop, en hups, fluitend de gepoetste kast in; ha, makkie… heeee, da’s vreemd: nou is 'ie ineens gestopt :S :S

Hmmmm, wellicht iets in de wijzertjes, d’raf met het wijzertrekkertje en verrek: nou loopt 'ie weer; wijzertjes bekeken, ook het nieuwe sekondewijzertje, mwaa, lijkt me toch niks mis mee; monteren maar weer: en ja hoor weer stoppen!
Om een lang verhaal (iets) korter te maken, met de wijzerplaat er weer af zie ik dat de minuten pijp tegen de platine aankomt, en dat het centrumrad behoorlijk wat op-en-neer speling heeft!
Aaaaaaaaaaarrrrrrgggggggg, moet weer het hele uurwerk uit elkaar.
En tsja, toen was het simpel gevonden: het onderste lager van het centrumrad is om de een of andere oorzaak ietsje naar beneden verschoven (valpartijtje??), waardoor het centrumrad veel “lucht” heeft gekregen, bij het opdrukken van de minutenpijp of wijzertjes drukt de minutenpijp op de platine en stopt het uurwerk:

Het lager wat zelfs een beetje boven de brug uitsteekt:

Bijstellen met een Horia lagersteenpersje:

Weer monteren en alles OK!
Moraal: ook al lijkt het een simpele klus, nooit aannemen dat alles OK is en de kontroles tussendoor strikt aanhouden!

Het klokje weer terug op z’n ouwe bandje,dat gaan we natuurlijk niet vernieuwen, het wordt nooit meer gedragen, het is puur sentiment, maar toch wel leuker nu het weer werkt!

Wat betreft dat tweede klokje, die Enicar, uhhmmm, die doe ik een ander keertje wel tussendoor… :wink:

Groet,

Wat me opvalt aan je reportages (ook die van Freddy trouwens); niet alleen leerzaam en leuk geschreven, maar er duikt iedere keer weer een nieuw gereedschapje op. Dit keer een “Horia lagersteenpersje” …

Wat moet een beginnende “prutser” eigenlijk hebben aan gereedschapjes? Of is dat al eens gevraagd?

Leuk tussendoortje Paul.

Arjay

Ik zit zelf ook nog wel eens te prutsen aan horloges, en heb inmiddels een soort standaard gereedschappenset
aan boord :slight_smile: incl. 't boek van Jendritzki , 't meeste spul aangeschaft op advies van Paul.
de verschillende gereedschappen lijken mij bijna oneindig, om over onderdelen maar helemaal te zwijgen.

Nou denk ik dat 't sleutelen nog wel te doen is, maar 't herkennen van wat nou 't probleem is bij defecte horloges,
tja,daar heb je dus wel heel veel kennis en inzicht voor nodig.
en dan moet je ook nog weten welk speciaal hulpstuk je daar nou weer voor nodig hebt,
en daar heb ik er dus nog geen één van.

dit is in ieder geval 't lijstje wat je zo wie zo moet hebben voor dat je een horloge openmaakt.

Schroevedraaierset in 10 maten met reservebitjes
10 pincetten in alle soorten en maten
wijzertrekker
diverse mesjes om standaard kasten te openen
set met kastopeners voor deksels met schroefdraad
houders om calibers in vast te zetten
olie in verschillende diktes
loep 10x vergroting
schoonmaakvloeistof
schaaltje met vakverdeling om de onderdelen gescheiden in op te slaan
veer veerpennetjes in diverse maten om horlogebandjes vast te zetten

ik zal best nog wel wat vergeten zijn, dit is wat ik zo kan zien liggen in mijn la.

Groet, André

Heel nuttig, dank je Andre! Ik beschouw het als een soort boodschappenlijstje :wink: Een aantal zaken heb ik al, maar een aantal ook niet.

Het boek van Jendritzki staat nu bovenaan de lijst bij mij.

Een wijzerafnemer wil ook wel snel hebben. Zag ze op de Rikketik.

Ik heb zelf nog een glasafnemer, zo´n “grijper”, en het werkt nog ook, maar niet bij alle glazen.

Een leuk verhaal, Paul! Bij het lezen hiervan had ik ook een tussendoortje, maar dat zit nu in mijn maag.:slight_smile:

Ik ben intussen ook heeeel nieuwsgierig naar je Valjoux 22 restauratie.

Groet, Mark

Aan dat lijstje heb ik zo uit m’n hoofd weinig toe te voegen, alleen oliegevertjes, penhout, rodico en zo’n “luchtblazertje” misschien?
Met dit spul zou je in principe aan een uurwerkje kunnen knutselen (even aannemende dat je 't reinigen met de hand doet).

Afhankelijk hoe (on)handig je bent zou je een wetsteen en zo’n rollertje om je schroevendraaiers te scherpen kunnen overwegen; ook vingerlingen (of vingercondooms), zodat je het schone uurwerkje niet met je blote vingers aanraakt kunnen misschien handig zijn bij de montage, maar dat hangt ook af van wat je jezelf aanleert.

Als je echt uurwerkjes gaat repareren heb je (veel) meer spulletjes nodig, maar daar kom je dan vanzelf achter, en ook hier geldt dat de een het met veel minder gereedschap afkan als een ander.

Groet,

Paul K, bedankt wederom!

Die rattrapante?? kan ff duren hoor, met de inhoud van m’n “projektendoos” daar kan ik jaaaaaaaaaaren mee vooruit :smiley: :smiley:

Groet,

Lunesa, oliegevertjes en penhout was ik inderdaad vergeten te melden,
en een set bestaande uit freesjes met houder om wijzerschachten van wijzers uit te boren, om ze goed passend
op de as te monteren :slight_smile:
en Paul is trouwens nu ook heeeel druk bezig met een projekt voor mij. (hoop ik :slight_smile: )
maar dat is wel Top secret.

Groet, andré

leuk klokje , maar nog leuker om te zien hoe je het voor elkaar krijgt (tu)

Ik heb ook nog veel van die knaapjes liggen die aan het wachten zijn voor een opmaakbeurt, gewoon als herinnering, niet om te gebruiken, maar ze netjes bij de rest kunnen rusten zonder te roesten.

Jeambrun is praktisch uitgeput van onderdelen, zeker de tiretteveren (ref.445), gaan makkelijk stuk.

Btw, mooie opknapbeurt (tu)