Knutselprojekt: Löwenthal 1930 enkeldrukker chrono

Deze grote, oude enkeldrukker chronograaf was als een gokje op Ebay gekocht, de foto’s waren heel wazig, net zoals de summiere omschrijving.
Wel werd heel duidelijk gesteld “sale as-is”, dus geen enkele garantie…
Nou ja, mijn eerste idee was dat het een Landeron 2 of 3 was, deze kom je niet zo heel vaak tegen, dus gekocht op de gok dat ik 'm aan het lopen zou kunnen krijgen.

Na een paar weken kreeg ik het horloge binnen, en eerlijk is eerlijk: het ding zag er echt niet uit!
De schade kon opgenomen worden:

A: Kroon en opwindasje ontbreekt
B: Chrono-Drukker ontbreekt
C: Tirette schroef afgebroken
D: Minuten jumper afgebroken :frowning:
E: Chrono meeneemrad ontbreekt; astap gelukkig nog heel
F: Tand van centrumrad afgebroken :frowning:

Het goede nieuws was dat het uurwerk zelf redelijk kompleet en de balansas heel was en dat de wijzerplaat van emaille was! een beetje beschadigd, maar toch…
Met het horloge in de hand bleek bij nader onderzoek trouwens dat er duidelijke verschillen waren met een Landeron 2 of 3 :S
Na enig speurwerk kwam ik het kaliber eindelijk tegen in de “Georg Jacob” kaliberherkenner: het was een Löwenthal 15 1/2 lijns chrono; tsja zoek daar maar eens onderdeeltjes van!

Na een paar maanden in de “projektendoos” gelegen te hebben, besloot ik vorige week er toch maar aan te beginnen.
Het grootste probleem leek me het centrumrad, misschien zou ik die moeten laten namaken.
Het uurwerk werd helemaal uit elkaar gehaald, en het rad bestudeerd: laat ik toch eens kijken of er in de rommelbakjes wat te vinden is wat eventueel te gebruiken is: en waarempel, ik vond zowaar een rad met een tandwiel met dezelfde diameter, dezelfde tandvorm en hetzelfde aantal tanden!
Dat tandwiel op de as van de Lowenthal geklonken en bij het proberen in de platines liepen de twee tandwielparen perfekt op elkaar!
Moraal: Als je aan ouwe horloges werkt: Gooi nooit wat weg!

Zo’n ongelooflijke mazzel geeft direkt een impuls om door te gaan met zo’n projekt, dus alle delen gereinigd, en natuurlijk een nieuwe veer gemonteerd, degene die gemonteerd was leek echt nergens meer op!

De basis platine en trein in elkaar gezet, de balans erin en…Tikken!!!
Altijd een mooi moment bij de reparatie van zo’n uurwerk. :slight_smile:

Oh ja: ik had ook nog een redelijk passend schroefje voor de tirette gevonden, hiervoor moest ik wel wat wijzigen aan de grondplatine, maar dat was zo gebeurd.

Eerder was al (vooruitziende blik) een chrono meeneemrad van een Landeron 2 besteld, die bleek dezelfde diameter te hebben, alleen moest even het asgat groter geruimd worden.
Met dit wiel gemonteerd, bleek zowaar het hele chrono gedeelte naar behoren te funktioneren, weer een meevaller!

Een passend opwindasje kon ik zo niet vinden, dus werd er eentje die erbij in de buurt kwam qua afmetingen pasgemaakt (vierkant kleiner, en ingekort) niet heel erg netjes (ik heb nog geen horlogemakers-draaibank) maar hij doet 't wel;
op de foto het gewijzigde asje en het basisasje wat ik eigenlijk had moeten gebruiken: nu moest ik ook nog de draad verder optappen omdat die niet helemaal tot het eind doorliep op het asje welk ik gebruikt had!

Het geheel schoot al aardig op, dus ook maar een drukkertje uit messing gemaakt; wel wat werk: draaien, vijlen, schuren maar ja: als je het niet kan kopen…

De laatste loodjes (tot zover) waren het kroontje (kon enkel een goudkleurige vinden); een centrale sekondenwijzer pasmaken; en een nieuw glaasje monteren:

Het resultaat is, ondanks de slechte start, toch wel heel aardig geworden, nog wat kleinigheidjes en natuurlijk nog de minutenjumper die ontbreekt; inmiddels is er eentje besteld die erop lijkt, anders moeten we zelf weer wat gaan prutsen!

Groeten,
Paul

Mijn complimenten…Mooi verhaal, met een fraai resultaat. Als ik zulke verhalen lees wou ik dat ik zelf wat handiger met dit soort dingen was.

gr,
Hans Mennink

Bedankt Paul, dat wij dit ook mogen volgen. Bij mij leeft dezelfde wens als bij Hans wanneer ik dit soort stukjes lees.

Hou je ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen rondom deze klok?!

Gerwin

Beste Paul,

Ik ben aan het genieten man, super. Je hebt horlogemakersgeduld :D.
En een zeer goede kennis, wie wil die kan.

Een kleine opmerking ivm. die tiretteschroef. In plaats van de platine aan te passen, probeer ik de schroef aan te passen, om het zo origineel mogelijk te houden. Als je later een originele schroef vindt dan past die weer niet meer.

Ook de foto’s zijn super, bizonder met die inlassen van kleinere foto’s, zou ik ook nog moeten leren.

Wij zouden eens de koppen bij mekaar moeten steken, wat zou dat geven ???

Freddy

Prachtig Paul…ben er stil van…

Inderdaad, als je zo’n stukje leest wil je zelf ook gelijk gaan knutselen. Maar, ik ben bang dat ik nog veel moet oefenen om zoiets voor elkaar te krijgen.

Proficiat Paul !

Prachtig behaald resultaat, en bewonder je doorzettingsvermogen.

Ik zelf kom niet verder dan het verwisselen van een kroon, en doe dat dan nog verkeerd ook !

Ja, ik bewaar ook altijd alles (de moraal), echter bij mij beland de hele klok in rommelbak :slight_smile: Knap hoor dit.

mooi verhaal leuke foto’s heel leuk om iemand het echte knutsel werk te zien doen .
hoop op meer van deze projekten te zien hulde !

Een mooi stukje vakmanschap, Paul ! En een heel mooi resultaat (tu) Mooie en duidelijke foto’s.
Deze postings van o.a. jouw en Freddy zouden ergens opgeslagen moet worden. Vooral de technische info erbij is zeker nuttig voor ander hobbyïsten, including me !

Het idee van Freddy is geweldig !! Als jullie de hoofden bij elkaar steken kunnen jullie wellicht de Ltd 2005 ontwerpen en bouwen :D:D

Is de moeite zeker waard geweest zou ik zeggen! Bedankt voor je verhaal!

dankje Paul voor mooie verhaal en duidelijke foto’s, echt super!!

Fantastisch project, fantastische foto’s en fantastisch resultaat Paul!
Als Freddy en jij er samen voor gaan zitten, dan breekt volgens mij de horlogehel los!:smiley:

Als jullie de koppen bij elkaar steken ontstaat er waarschijnlijk spontane koude kernfusie en een wereldwijde meltdown van alle dat tikt. :smiley:

Mijn complimenten Paul!

Heeel fraai Paul, ben er stil van…

“…anders moeten we zelf weer wat gaan prutsen”… Van prutsen kan geen sprake zijn. Volgens mij weet je heel goed wat je aan het doen bent! Meer van dit soort posts zeg ik (tu). Bijzonder inspirerend om zelf ook aan de slag te gaan.

Prachtig werk Paul, mooi om te zien en goede uitleg.

Coen