Knutselprojekt: Unitas "Bitsa" 6498

Mensen die aan oude motorfietsen knutselen kennen de term “Bitsa” misschien wel, dit is een naam voor een motor die uit allerlei onderdelen (“Bits” op z’n Engels) is samengebouwd.
Ik heb een Unitas 6498 horloge samengebouwd uit allerlei onderdelen die her en der gekocht zijn, ook een echte Bitsa dus…
Het moest een simpel en strak horloge worden, gewoon om alledaags te kunnen gebruiken; er is een 41mm RVS kast gebruikt met 2x saffierglas, ooit eens gewonnen op Ebay, zag later pas dat Revue Thommen 'm ook gebruikt :smiley:
Het uurwerk moet natuurlijk wel een beetje leuk eruit zien, dus is deze samengebouwd met rood-vergulde bruggen uit een doos die ik ooit eens op de Rikketik gekocht heb (hier vond ik ook de gemonteerde wijzers in); alle schroeven zijn zelf geblauwd (gewoon boven het gasfornuis in een plaatje messing):

Wel jammer dat er op deze oude modellen een kompas opzit die geen “punt” heeft, dus een zwanenhals kan er niet op :frowning: daar moet ik toch nog eens over nadenken.
De wijzerplaat is gemerkt met “Tramway” nooit van gehoord, maar daar had ik er ooit eens een paar van besteld in Amerika, en deze bleken precies in de kast te passen.
Uit al deze zooi werd dus dit klokkie samengebouwd:

Je hebt er natuurlijk wel wat gereedschap voor nodig, maar dan heb je ook een zelfbouw horloge om de pols :wink:

Groet,
Paul

Leuk “Bitsa” project, Paul.

Ik vind dat het eindresultaat er zeker mag zijn. Er zijn “merken” die veel minder mooie handwinders maken.

Misschien een leuk idee voor de Limited 2006 :smiley: Uurwerken heb je nog gezien, zie ik. Gereedschap is ook perfect uitgekozen voor dit werkje.

Waarom zit die blauwe streep op de balans ?

Ben min of meer aan zoiets bezig en had het al “Scrapheap” genoemd, naar het bekende TV programma. Mijn “Scrapheap / Bitsa” project zit in een Seiko duikers kast.

Lijkt me heel veel voldoening geven om met een mooi zelf geknutseld horloge rond te lopen. Ziet er mooi uit!

Ziet er goe uit!

Krijg ook wel zin om zoeiets te maken, beschik alleen niet over de kennis::o :frowning:
Hopelijk krijg ik, als ik het seminair bij Blancier heb gevolgd wat meer kenis om zelf ook wat te gaan knutselen.

In één woord…Prachtig

Ik ben echt jaloers op de knutselaars van het forum. De voldoening bij zelf maken lijkt me velen malen groter dan bij het zelf kopen…

Je hebt het weeral geflikt hé Paul.
Prachtig gedaan.

Is natuurlijk wel een makkie Paul,
met al dat goede speciaal horlogemaker gereedschap,vooral met zo’n hamer en waterpomptang en die speciale schroevendraaier is het volgens mij zo gepiept,

““Kellner”” was misschien toepasselijker geweest op de wijzerplaat.
knap staaltje vakwerk, pardon knutselwerk.

Groet, André

Je hebt goeie ogen Ed… uuuhhhmmm ik bedoel Lucien (don’t worry, your secret is save with me… :wink: )

Met de balans los zet ik een markering op het wiel met een CD-R marker op de plek waar het impulssteentje “C” in het plateau zit (weet niet of dit de juiste benaming is); met de balans gemonteerd kan je dan eenvoudig de balans “in the beat” zetten:

Horlogemakers hebben voor dit afstellen natuurlijk hun afregelapparaat.
Normaal gesproken valt deze stip niet zo op, maar hier op het glimmende balanswiel zie je 'm inderdaad wel heel erg!
Een kenmerk van een uurwerk dat niet “in the beat” staat is dat het niet vanzelf begint te tikken als je 'm opwind; dan moet je even heen en weer bewegen om 'm aan de gang te krijgen.

@Misha: als je de mogelijkheid hebt om zo’n seminar te doen zou ik zeggen: Zeker doen!!
Kennis van de werking van een uurwerk voegt een hoop toe aan de horlogehobby, en het is nog steeds heel erg leuk om een horloge zelf te kunnen servicen/repareren.
Ik zie dat je wat twijfels hebt over het gebruikte Molnija uurwerk: lijkt me niet echt nodig hoor, ik heb diverse oude Molnija’s (zak- en polshorloges vanaf de jaren 50), en de kwaliteit van deze kalibers is echt niet verkeerd hoor!
Op bijgaand plaatje 2 polshorloges met het oude 15 steens kaliber (voorganger van de 3602/3603 welke Blancier gebruikt)

Even om aan te geven dat ze niet echt prutsers zijn bij de Molnija fabrieken:
een chronograaf op basis van het 15 steens uurwerk:

Wellicht een idee voor een Blancier seminar voor gevorderde gevorderden? :smiley:

Groet,
Paul

Goed gereedschap is het halve werk :smiley: :smiley:
Groet,
Paul

Dat impulssteentje noemt men de elips van de plateau. De plateau is dus de basis waarin deze rubi is gemonteerd en als veiligheidsrol dient voor de vork van de anker.
Als ik een markering moet doen is het eindpunt van de spiraal (klos of piton of fixatieblokje waarmee de spiraal is vastgemaakt in de brug) aftekenen op het balanswiel. Voor de elips aan de onderkant aftekenen op het balanswiel.
Bij dit caliber heb je een mobiele pitonblok en kan dus makkelijk bijgesteld worden.

Paul,

Meesterlijk gedaan, werkelijk!
Ik heb nog niet aangedurft wat jij nu wel gedeeltelijk hebt gedaan.
Kan je er nog meer maken met de zaken die je hebt met uitzondering van de case natuurlijk?

Ik had zelf het ooit het idee om een hunter zakhorloge van ca 45mm (kroon bij 3 en seconde op de 9) om te bouwen naar een polshorloge.
Dit idee ontstond omdat ik wel eens op ebay omgebouwde iwc,longines,en omega’s zie, die voor fikse opgedreven bedragen wel te verstaan, verkocht worden.
Ik wil dus niet het volle pond betalen voor een huwelijk, en het hoeft ook geen iwc te zijn.
Die horloges komen meestal uit de oekraine etc.
Het schijnt dat het maken van die kasten geen probleem is maar wie kan dat/doen dat is de hamvraag?

Iig prachtig gedaan, het zou zo een Stowa / Nomos kunnen zijn hoor.

Hallo Mario,
ik denk dat jij zeker ook makkelijk zoiets aankunt, als ik zie wat jij met die oude zakhorloges doet!
Zakhorloge-uurwerken in nieuwe kasten zie ik ook regelmatig op Ebay, en ik vind ze heel erg interessant; de kasten schijnen te worden gemaakt in Polen en Duitsland; d’r adverteert ook iemand op de Duitse Ebay, die ze voor je uit zilver maakt, helemaal naar wens.
Dat kost echter allemaal nogal wat euro’s; en een handige knutselaar gaat daarom op zoek naar andere, goedkopere mogelijkheden:

:smiley: :smiley: :smiley:

Je moet zoeken naar Zwitserse uurwerken uit de jaren 20-30; het liefst 17 lijns (38,5mm, 45mm is echt te groot); deze passen namelijk in de grote kasten (43-45mm) van die goedkope Chinese horloges die ze op Ebay verkopen (wel kijken dat ze van RVS zijn).
De kalibers die ik erg mooi vind en tot nu toe heb verzameld zijn:
Bulova 17AE (=Venus 133), met 17 en 21 jewels;
Longines 17L (zie fotootje);
Longines 17.89 en 18.89; eigenlijk een beetje te oud, niet echt praktisch, maar ze zien eruit als een ouwe IWC-portugieser.
Diverse Gruen “Veri-thin” en “Semi-thin”;
Dit zijn allemaal wel Lepine-uurwerken, dus de wijzerplaat moet je wel opnieuw laten opmaken; en in sommige gevallen moet je de kast aanpassen aan de hoogte van de opwindas.
Zal toch eens zo’n horloge-projekt afmaken :smiley:
Groet,
Paul

http://cgi.ebay.de/VACHERON-CONSTANTIN-GROSSKALIBER-HERRENUHR-VON-1910_W0QQitemZ5079023437QQcategoryZ10677QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/ANTIKE-A-LANGE-SOHNE-HERRENUHR-VON-1896-REVISION_W0QQitemZ5079022273QQcategoryZ9245QQrdZ1QQcmdZViewItem

slik :frowning: dit bedoel ik dus, erg mooi.

Super paul!

Yaffle

Vooral die a Lange vind ik er mooi. Wat mag zoiets ongeveer kosten?

Mvg Dennis.

Dit vind ik nu echt een “verzamel-horloge” !

Dat is precies het gereedschap dat ik zou gebruiken en waarom het niks zou worden Erg mooi geworden Paul, misschien kun je een plaat laten maken waarop Paul K. staat, heb je echt een eigen horloge!

euh 4 a 5 mille.

wel mooi, maar als dat er voor betaald wordt vindt ik 't echt serieus veel geld hoor, ondanks dat er Lange of IWC op staat.
Uurwerkjes als onderstaande Longines kosten nog geen $100; kan me niet voorstellen dat een los uurwerkje van een IWC (met zo’n knopje voor vestellen) meer als 500 euro moet kosten:

Kasten handgemaakt uit massief zilver naar wens kosten vanaf 380 euro:

Dan nog een wijzerplaat voor ruwweg 250 euro.

Dan hou je toch nog behoorlijk wat geld over voor een uurwerkrevisie, en desnoods een persoonlijke gravuur van Benzinger!!
Groet,
Paul

Henrik Schreef:

Dat is precies het gereedschap dat ik zou
gebruiken en waarom het niks zou worden Erg mooi
geworden Paul, misschien kun je een plaat laten
maken waarop Paul K. staat, heb je echt een eigen
horloge!

Paul K. Net zoiets als Marcello C? :smiley:
Maar zonder dollen. Het is een fraai horloge.
De naam Tramway doet me een een hele oude LP (voor de jongeren: zwarte kunstof schijf met muziek erin gegroefd :wink: ) van een tamelijk onbekende Amerikaanse bluesgroep denken. Die bezat ik vele jaren terug. Hieruit blijkt dus dat ik in de categorie 55 plussers zit.:slight_smile: