Knutselprojekt: Valjoux 7768 monodrukker chrono

Een paar plaatjes van het laatste projekt: een oud Valjoux 7768 uurwerkje, gemodificeerd zodat het met één drukker werkt, in een moderne 42mm RVS kast:

De reset drukker is dus uit de kast verwijderd en vervangen door een RVS plug, die met een o-ring in de kast is geperst.
De bediening van de drukker geeft dus chrono start/chrono stopt/chrono wordt naar nul gereset.

De achterkant, door de glasbodem zie je direct onder de kroon de onderdeeltjes zitten die gemodificeerd dienen te worden: de chrono schakelnok en de hevel.

De modificatie is redelijk simpel: een extra uitsparing wordt in de schakelnok gevijld, zodat de chrono reset naar nul na stopzetten:

verder moet er een klein beetje afgeslepen worden van de chrono-bedieningshevel.

Zo een gemodificeerde schakelnok werd door ETA zelf in het verleden geleverd aan fabrikanten als Hanhart (voor hun primus), maar is blijkbaar niet te bestellen (ik heb in elk geval het onderdeelnummer niet kunnen achterhalen); zelf anpassen is dus het devies.
In principe is elk uurwerk uit de Valjoux 77XX serie zo aan te passen, enigste voorbehoud is dat de urenteller verwijderd moet worden (die wordt zonder resetdrukker nooit op nul gesteld…)

Een groupshot van een paar monopulsante chrono’s tot slot:

Groet,
Paul

Megacool. Mooi horloge geworden!!!

Dat is een prachtige klok geworden. :}
Het uurwerkje past precies in de 7750 kast.
Groet, Chris.

Hele mooie horloges op die groupshot. En knap stukje huisvlijt (tu)

Prachtig resultaat zeg (tu)

mvg

Wat mooi, Paul!
Ook een prachtige combi met die band!
Bedankt voor het delen!

Mijn beste,

Chapeau!!
Een prachtig resultaat. Voorbeeldig in zijn soort met blijvend gezag!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat is erg mooi geworden(tu) Hier zet ik m’n hoed (als ik er één zou hebben) voor af!

Heb je die wijzerplaat ook zelf gemaakt?

Hoi Tom,
nee, de wijzerplaat was een gelukkige NOS vondst op Ebay, 34mm wijzerplaten vind je maar zelden voor dit kaliber; custom-made platen zijn trouwens meestal de bottleneck voor projekten, vaak heel erg bedroevende kwaliteit voor teveel geld, misschien maar eens zelf een wijzerplaat-drukmachine aanschaffen…

Iedereen bedankt voor de leuke reakties! (tu)

Groet,
Paul

Zeer mooi gedaan Paul.

Ik zou nooit op het idee gekomen zijn een onepucher te maken van een 7750.

Wat een briljant projekt!

Groet,
William

:~ weer een leuke verhaal en uitleg, gaaf Paul:#:)-D
Groet
Iwan