Knutselprojekt: Verrassende Angelus kaliber 210 Chrono

Geachte Paul,

Jaren geleden heb ik op de Rikketikbeurs een Luiks uurwerk gekocht, waarvan Dr.P.Th.R.Mestrom, auteur van het boek ‘Limburgse klokken en hun makers’, veronderstelde dat het een uurwerk was met een Angelusslagwerk. Mijn voornemen is een artikel te schrijven over deze bijzondere uurwerken. Zou u tekst en foto’s (300dpi) beschikbaar willen stellen van het horloge met Angelus kaliber?

Met vriendelijke groeten,

Peter J. Plesman, hoofdredacteur Rikketikmagazine

Hallo Peter,

ik heb deze foto’s waarschijnlijk nog wel bewaard in een groter formaat, mag je best gebruiken, geen probleem. (stuur me maar een prive-bericht als je ze wilt hebben)

Het is echter wel zo dat een klok die het Angelus kan slaan heel erg weinig te maken heeft met dit horloge…
Bovenstaande chronograaf is gemaakt door de Zwitserse horloge en uurwerkfabriek “Stolz Freres SA, Le Locle”, die “Angelus” als merk voerde, en die onder die naam vanaf 1891 heel interessante horloges, reiswekkers en buroklokjes gefabriceerd heeft; vrijwel geen van hun eigen produkten hebben een slagwerk. (zakhorloges met het merk Angelus met een kwartier- of minuten slagwerk, de zg repeaters, waren voorzien van een LePhare uurwerkje)

Ik heb even gegoogled, en er heeft blijkbaar ook heel even een Angelus clock Company in Philadelphia bestaan, die maakte tafelklokken die wel 3x per dag het Angelus sloegen, deze fabriek was echter niet verbonden aan de Angelus fabriek in Zwitserland.

Groet,
Paul