Knutselprojekt: Verrassende Angelus kaliber 210 Chrono

Lijdend voorwerp van dit knutselprojekt is een heel vroege en zeldzame enkeldrukker Angelus chronograaf, met een 14 lijns kaliber 210 uurwerk. Het zit in een “gold-filled” kastje met een scharnierend achterdeksel

De klachten waren dat het horloge zich moeilijk liet opwinden cq problemen met de opwindveer; als het uurwerk liep,dan liep het veel te snel; het uurwerk zat helemaal los in de kast; kortom: werk aan de winkel!

Op 't eerste gezicht ziet het uurwerk er redelijk “standaard” uit, de bruggen netjes voorzien van Geneva stripes, en de hele opbouw ziet er niet afwijkend uit ten opzichte van de meeste chronografen uit de periode.

Na de demontage van de bruggen echter een verrassing: de afwerking van de delen is echt minimaal; de platine is opgebouwd uit 3 “lagen” die op elkaar gehouden worden met schroeven.

De twee dikke delen hebben overduidelijk ooit aan elkaar gezeten voor de machinale bewerking, de verbinding is ertussenuit gebroken, en de randen zijn totaal niet afgewerkt.
Ook zijn er twee plaatsen zichtbaar waar gaten op de verkeerde plek geboord zijn, die weer gedicht zijn met een plug!

Dit vond ik nogal opmerkelijk, en helemaal niet wat ik zou verwachten van een kwaliteitsmerk als Angelus; als we echter bedenken dat dit de voorloper was van het (veel meer voorkomende) Angelus chronokaliber 215 en de daaruit ontwikkelde 217 kalenderchrono en het 3-wijzer-model kaliber 216, dan zou het best kunnen dat deze uurwerkjes niks meer waren als de “prototypes” voor de nieuw te ontwikkelen serie; dit zou verklaren waarom er geen aandacht geschonken werd aan de afwerking, en waarom men een 3-laags konstruktie heeft toegepast (wat de toleranties niet ten goede komt); in dat licht bezien zou dit een heel interessant en bijzonder kaliber kunnen zijn!

Bij de demontage werd al gauw duidelijk waarom het opwinden wat lastig ging: de palveer was zelfgemaakt uit draad wat 3x te dik was (vergelijk met de palveer links op 't fotootje)

Dezelfde knutselaar had waarschijnlijk de opwindveer met de hand in de trommel gefrommeld, want de veer stond helemaal konisch, in plaats van netjes vlak; de veer had ook helemaal geen spanning meer, dus werd vervangen door een modern onbreekbaar type.

Alle delen van het uurwerk werden gereinigd; het veel te snel lopen was natuurlijk weer olie op de spiraal, waardoor diverse windingen totaal verkleefd waren; makkelijk op te lossen door de komplete balans even in de Bergeon “one dip” schoon te dompelen.

Montage van het uurwerk ging voorspoedig, enkel het chrono-aandrijfwiel gaf wat problemen met de passing, en 't bleek ook erg lastig om de speling tussen het aandrijfrad en het tussenrad korrekt af te stellen.
Maar uiteindelijk is ook dat opgelost; de passing in de kast werd ook weer beter gemaakt, en de originele 3/4 schroef vervangen door een schroef met klemmetje, waarmee het uurwerk weer vast zat.
De kast zelf en de glasrand werd gepolijst en verguld, de chrono-sekondewijzer werd vervangen omdat de oude wijzer wat te kort was en tenslotte werd het wat bolle glaasje vervangen door een nieuwe met een wat lager profiel.

Er gaan wel wat uurtjes in zitten, maar het is altijd weer leuk als dan uiteindelijk zo’n oud uurwerk weer soepel opgewonden kan worden en als het weer vrolijk tikt en zelfs weer keurige rechte strepen op het afregeltoestel trekt!

Volgende patient…!!

Groet,

1 like

In één woord: Wauw!!!
Ik vind de metamorfose topics altijd het leukste om te lezen en te zien. Geweldig

valjoux 7750 Schreef:

In één woord: Wauw!!!
Ik vind de metamorfose topics altijd het leukste
om te lezen en te zien. Geweldig

Komt gewoon omdat wij allemaal dromen dat wij dat ook kunnen doen :stuck_out_tongue: :slight_smile:

Ziet er weer erg goed uit Paul!

Gefeliciteerd Paul, het is je weer gelukt. Bedankt voor deze post.

Gerwin

Prachtig resultaat Paul.
Geluk dat de wijzerplaat nog in redelijke staat is.

Die 3 lagen van de grondplatine is vragen om problemen. De ingrijping tussen groot middenwiel en tussenwiel kan bij de geringste speling van het middenwiel, al problemen geven door slechte ingrijping.

Paul, wederom echt helemaal geweldig hoor.

Dus Andre heeft er weer een nieuwe bij :wink:

Hmmm, ik knutsel nog wel eens wat, maar dit gaat me nog wat ver ::open_mouth:

Dat is een heel mooi klokje geworden !

Het resultaat mag er zijn, is voor jouw of voor jouw vaste Angelus klant ?

Hoe gaat het met dat rechte lijntje ? Is de amplitude ook al afgesteld ?

Petje af!

weer een geslaagd restauratie project van Paul K , iedere keer denk ik weer een aardig goed lopend klokje te hebben gekocht. Maar als Paul dan zo’n klokje uit mekaar haalt , blijkt toch dat ze een grote beurt hard nodig hebben.
en dat is deze keer ook weer gelukt. :)(tu)
schijnt trouwens dat Henrik ook voor het merk gevallen is, hij gaat er 's-nachts voor op pad en bij onbekende verkopers kijken naar deze Angelus horloges.:smiley:

Paul bedankt en Henrik succes,

Groet, André

Hoi Freddy,
ja, 't is een wonderlijke konstruktie, heb jij zo’n 3-lagen platine al eens eerder gezien??
je ziet ook dat er wat “lucht” tussen de twee onderste platen zit, hoe ze gedacht hadden om de juiste toleranties te halen is mij een raadsel; maar het uurwerk loopt nu verder wel OK.
Heb hierna nog een Angelus 216 geserviced, die is in grote lijnen identiek aan dit 210 uurwerk, maar die heeft dus gewoon een massieve uitgefreesde plaat. (ben natuurlijk wel weer vergeten om even een fotootje te maken van deze platine :frowning: )

Groet,

Hoi Lucien,
die amplitude check ik voorlopig wel visueel, hoe dat precies te berekenen is heb ik nog niet geprobeerd, ik was allang blij dat het uurwerk in de horizontale posities zo goed af te regelen was, zelfs met de chrono ingeschakeld :slight_smile:

geweldig resultaat…

Heel mooi geworden Paul! Je bent een vakman (maar dat wist ik al :))

En Andre, mocht je je al zorgen aan het maken zijn waarom ik na vanacht niets meer van me heb laten horen, de afspraak was vanmiddag! Ik lag niet ergens dood in de bosjes op een afgelegen parkeerplaats :smiley:

seamaster Schreef:

geweldig resultaat…
helemaal mee eens kreeg 'm vandaag terug.

André

What more can say… toppie Paul.

Wanneer is de opening van het Angelus museum???

Prachtig…
Knap gedaan, Paul…

gr,
Hans Mennink

Weer n mooi verhaal met veel duidelijke foto’s kan zo n magazine geplaatst worden.

En natuurlijk n knap stukje werk.

Museum is al geopend bij mij thuis,Hans :smiley:
maar alleen op afspraak en alleen voor Angelus bezitters :stuck_out_tongue:
doe us gek en schaf zo’n chronodato aan :stuck_out_tongue: , je kan 'm altijd weer verkopen voor plm de aanschafprijs :slight_smile:

groet, André

GEWELDIG Paul.
Wat een vakmanschap.
Andre froficiat met deze klok.
Ik ben wel geen Angelusbezitter maar ik zou toch wel eens een kijkje willen nemen in je museum;).
Groeten,
JohnSr

mooi hoor,
kon ik het maar.
respect voor de (dokter)
oscar