Koen

Ik zou graag een positieve review over Koen schrijven, maar dat zit er helaas niet in. Omdat iemand mij vertelde dat, als die iemand van zijn werkwijze had geweten, hij Koen niet als reparateur zou kiezen, wil ik jullie erop attenderen dat Koen, als student die druk is met zijn studie maar tegelijketijd nastreeft van horlogereparatie zijn beroep te willen maken, weinig tijd heeft om zich aan deze hobby te wijden en dat je horloge zodoende doorgaans een flinke tijd bij hem zal verblijven. Als dat je niet uitmaakt is er weinig aan de hand, maar als je dat wel iets uitmaakt en afspraken over begin/voortgang/afronding van de werkzaamheden niet worden nagekomen en er uiteindelijk nog iets vreemds gebeurt waardoor er twijfels aan de oprechtheid ontstaan, wil ik je daar met mijn relaas op attenderen.

Op zoek naar een betaalbare horlogemaker voor mijn vintage Mondia Orbitron automaat, die per dag ca. 45 minuten achterliep, kwam ik via dit forum in contact met Koen. Toen ik op 19 juli aangaf op zijn -zeer betaalbare- prijsopgave in te gaan, gaf hij aan dat hij in de vakantieperiode al druk bezet zou zijn en stelde hij voor dat ik het horloge na de vakantie zou versturen, zodat hij dan meteen aan kon beginnen en zodat ik het horloge dan ook minder lang kwijt zou zijn. Dat vond ik prima. Hij gaf aan dat hij vanaf 1 september weer thuis zou zijn d.w.z. vanaf dan kon hij meteen aan mijn horloge werken.

In de laatste week van augustus heb ik het horloge toegestuurd en op 30 augustus heb ik nagevraagd of het horloge ontvangen was, dat werd bevestigd. Vervolgens vernam ik niets tot 11 september, toen ik navroeg wat de vorderingen waren. Hij zei dat hij mij ondertussen wel PB’s had gestuurd, en het gek vond dat die niet aangekomen zouden zijn. Hij zei aan het einde van die week met de revisie te zullen beginnen. Toen heb ik, gezien de niet waargemaakte belofte om meteen per 1 september te beginnen, gevraagd om het horloge graag 21 september weer terug te ontvangen. Hij gaf aan dat haalbaar te achten, e.e.a. wel afhankelijk van eventueel te vervangen onderdelen. Ook moest het horloge dan nog afgeregeld worden, en aangezien hij op dat moment nog geen afregelapparaat had zou dat handmatig moeten gebeuren, gedurende enkele dagen. Vervolgens hoorde ik weer niets, dus maar weer nagevraagd, en vernomen dat hij druk was met school, reizen etc. en maar ongeveer 6 uur per week aan horloges kon werken. Op 24 september gaf hij aan dat het horloge gedemonteerd was, nog schoongemaakt zou worden en hij de veerton niet open kreeg. Op de 27e gaf hij aan dat het verder goed ging en hij de aankomende zondag had gereserveerd om het horloge af te werken en hij deze op de Rikketik (6 oktober) kon afleveren. Op 1 okober schreef hij “Montage is goed verlopen. Mooi uurwerk, degelijk gebouwd, staat is uitmuntend, vrijwel 0,0 sporen van slijtage en roest.” Op 3 oktober las ik “Uurwerkje loopt nu weer binnen afregelbaar gebied, met aan afwijking van minder dan een minuut per dag. Daarnaast heeft het weer een krachtige tik(balans amplitude) dus hij stopt niet meer voordat de veer volledig afgewonden is. Alle problemen zijn weer verholpen, de wijzerplaat is weer 100% stofvrij, en het glas is weer krasvrij”. Dus ging ik vol verwachting naar de Rikketik, waar Koen me vertelde dat het horloge 's ochtends plotseling was blijven staan d.w.z. niet meer liep
 Toen was ik enorm verrast, temeer hij had aangegeven dat het horloge eigenlijk al in uitmuntende staat was en alle problemen waren opgelost. Zodoende ging ik twijfelen aan zijn oprechtheid. Hij zei dat hij dit probleem en alle vertragingen erg vervelend vond en prioriteit zou geven aan het snel oplossen ervan, dat hij waarschijnlijk al een oorzaak wist en daarvoor meteen op de Rikketik naar een onderdeel zou zoeken. Heb hem toen het horloge weer meegegeven maar na enkele dagen zonder bericht heb ik weer nagevraagd en vernam ik dat hij nog geen tijd had gehad om ernaar te kijken en er een vervelende prive-situatie was. Mij was echter opgevallen dat hij in die dagen wel verschillende horloges en onderdelen op het verkoopforum had geplaatst, en ik heb hem gezegd dat hij die tijd ook aan mijn horloge had kunnen besteden en geen andere uitweg zag dan mijn horloge weer terug te willen ontvangen. Gelukkig stelde hij slechts een kleine bijdrage te willen ontvangen voor de gedane werkzaamheden, en na betaling daarvan ontving ik het horloge retour -met een nieuw bandje (wel attent, ik had de Mondia destijds ‘head only’ toegestuurd).

Had ik in juli maar niet zo op de centjes willen letten en mij meteen gerealiseerd dat goedkoop duurkoop is. Mijn Mondia heb ik ondertussen naar volle tevredenheid en supersnel door Jan Ubels laten repareren.

Vriendelijke groet,

1 like

Wil graag een korte reactie geven op het bovenstaande verheel, omdat het niet geheel juist is.

Xavier heeft inderdaad gelijk dat deze opdracht te lang heeft geduurd.
Dit zal ik zeker niet ontkennen, want 2 maanden is te lang. In deze 2 maanden heeft Xavier mij 21 prive berichtjes gestuurd, meestal om de paar dagen met de vraag hoe het ervoor staat. Ik weet dat in het beantwoorden van al deze berichtjes met aardig lange reacties vrijwel net zoveel tijd is gaan zitten als in de revisie van zijn horloge.
Helaas heb ik niet aan zijn verwachtingen kunnen voldoen. Dit is altijd jammer, maar ik kijk ook naar mijn vele klanten die ik wel naar volle tevredenheid heb kunnen helpen. Uiteraard zal ik hen verzoeken hun ervaringen hier te delen.

Wat niet klopt, is dat ik er mijn beroep van wil maken. Ik studeer aan een HAS hogeschool en ga later advieswerk in de tuinbouwsector doen. Horloges zijn een hobby/passie die ik naast mijn studie en latere werk doe. Dit wilde ik graag even rechtzetten.

Vanaf nu werk ik structureel een volle dag in het weekend aan horloges voor klanten, dus situaties waarin een revisie dusdanig lang duurt zijn wat mij betreft verleden tijd zijn. Helaas komt dit te laat voor Xavier, helaas.

Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met Koen toch wel positiever zijn dan de jouwe , hij heeft voor mij en mijn vader reeds een paar opdrachten uitgevoerd en in behandeling.
Vantevoren zijn wij overeengekomen dat tijd geen rol speelt en dat hij de opdrachten uitvoert wanneer het hem uitkomt ,dit is voor mij acceptabel vanwege het zeer redelijke tarief en ik heb geen haast bij mijn reparaties.

De horloges die ik heb terug gekregen werken nog allemaal prima al heb ik ook enkele verkocht dus daar heb ik geen zicht meer op.

Ook ik heb positieve ervaringen met Koen. Alles loopt nog steeds netjes en zijn erg goed gerepareerd/schoongemaakt. Hij heeft zelfs kosteloos mijn opa’s zakhorloge onder handen genomen, waarvoor nog steeds mijn dank!

Van mij een (tu)!

Hallo Koen,

Bedankt voor je reactie. Ondertussen zie ik dat hier gelukkig ook een aantal goede reviews over jou zijn geplaatst, mijn ervaring is misschien een uitzondering geweest. Voor klanten waar je geen looptijd/afleverdatum (of in ieder geval indicatie daarvan) bespreekt/belooft heb je met jouw interessante prijsstelling een goede uitgangssituatie. Zoals beschreven twijfelde ik echter ook aan de eerlijkheid, aangezien het horloge volgens jou ‘toevallig’ stil bleef staan op de dag dat ik 'm geleverd zou krijgen d.w.z. nadat deze volgens jou (zie mijn quotes) voor de revisie al in uitmuntende staat was (‘vrijwel 0,0 slijtage’ en je hoefde geen onderdeel te vervangen) en na volledige revisie weer prima liep. En als de eerlijkheid wel goed zit, dan ligt dit last-minute euvel mijns inziens aan jouw kunde d.w.z. dat je hobbyist bent.

Wat de door mij aangehaalde intentie betreft om van horlogereparaties je beroep van te maken had je mij in de context van de facturatie geschreven: “heb nog geen officieel eigen bedrijf, zit wellicht wel in de planning binnen een paar jaar.”

Dat het aantal berichtjes dat ik je heb geschreven zo hoog is geworden ligt er natuurlijk aan dat je mij zelf niet op de hoogte hield zodat ik moest navragen wat de status was en je vervolgens vertragingen doorgaf a la ‘studie gaat voor’ of ‘nog geen tijd voor gehad’ of ‘staat op de planning voor volgend weekend’ terwijl je daarvoor had aangegeven het eerder zou doen, waar ik dan weer -geirriteerd, maar altijd in vriendelijke taal- op reageerde.

Hopelijk was mijn ervaring een uitzondering en volgen er alleen nog goede reviews!

Vriendelijke groet,

Hallo Xavier,
Nogmaals, ik bied bij deze mijn excuus dat het zo gelopen is.

Ik heb u het euvel beschreven, maar voor de volledigheid zal ik het hier nogmaals melden. De slipkoppeling tussen het gaandewerk en de minuterie aan de wijzerplaatzijde was te licht. Dit is niet eenvoudig zichtbaar bij controle van de onderdelen en wordt pas opgemerkt tijdens het proeflopen. Het horloge heeft enkele dagen netjes zeer netjes proefgelopen. De avond voor overdracht de wijzers verzet, en de volgende ochtend zag ik dat ze in dezelfde positie zijn blijven staan. Ik zou niet weten waarom zou liegen tegen een klant, in vind vertrouwen het belangrijkste wat er is tussen een klant en mij. Daarom sta ik er nog steeds achter dat ik heb aangegeven dat de onderdelen in zeer nette staat waren.

Tsja dat ik een hobbyist ben kan ik niet ontkennen, ik heb per slot van rekening geen diploma aan de muur hangen, alhoewel ik zelf ook geen enkele waarde zou hechten aan een papiertje wat ik zou krijgen voor een paar dagdelen les ik Schoonhoven. Dat ik niet kundig ben, dat zijn uw woorden. Als u dit standpunt in wil nemen, bent u daar vrij in. Daartegenover heeft mij niet de kans gegeven het euvel op te lossen, dus eigenlijk kunt u hier helemaal niet over oordelen. Ik weet wat ik kan en wat anderen kunnen en weet voor mezelf dat ik in werkzaamheden welke ik voor klanten doe volledig bekwaam ben.

Dat bedrijf wat er in de toekomst wellicht komt zou meer zijn om zaken wat formeler vast te leggen en de BTW die ik nu zelf over allerhande materialen betaal, door te kunnen rekenen aan klanten op de gebruikelijke manier. Maar goed, met het aantal opdrachten wat ik nu uitvoer is het voor mij niet echt interessant om een bedrijf te starten. Het blijft een bijzaak, anders was ik wel gestart met en studie tot uurwerkmaker.

Het vele aantal berichtjes met verzoek om een update vond ik zelf vrij veel. De meest klanten krijgen voor ik begin een prijsopgave en na afronding van de werkzaamheden een berichtje dat het klaar is. Daarnaast heb ik meestal alleen tussentijdse communicatie als er bijzonderheden zijn of er andere zaken aan de hand zijn. Dit is volgensmij geen vreemde manier van doen.

Ik ben er zeker van dat er nog vele positieve reactie gaan volgen!

Met vriendelijke groeten,
Koen

Beste Koen,

Bedankt voor de excuses, die ik graag aanvaard.

De reden waarom ik je de reparatie niet wilde laten afronden, is omdat je aangaf dat je dit met prioriteit zou doen terwijl je vervolgens na enkele dagen nog niets daaraan had gedaan, toen had ik geen hoop meer op een snelle en succesvolle afronding.

Uiteindelijk heb je de betaling en verzending keurig afgewikkeld, dat wil ik graag nog even vermelden, en je verder succes wensen met je werkzaamheden en met je studie.

Met vriendelijke groet,

Xavier

Deze drukke student, maakt één of twee dagen in de week vrij, om aan horloge te werken. Onlangs stuurde ik hem een rommelmarktvondst toe, die hij voor mij heeft geserviced.Het uurwerk werd gereinigd en voorzien van nieuwe oliën,de kast werd ultrasoon gereinigd, het plexiglas werd vervangen, en er werden keurig wat springbars mee retour geleverd. Heb je niet al te veel haast, met de herstelling van je horloge, dan is Koen een vakkundig adres!

Heb enkele horloges laten repareren en enkele alleen geserviced.
Alles word nagekeken en schoongemaakt,als er iets mankeert neemt hij
netjes contact op.
De kosten zijn laag(niet ieder horoge is honderden euro’s waard).
Haast heb ik niet.
Een horloge wat bij Koen ligt “vreet geen brood”.
Kortom een aanrader.

(tu) Vakkundig,legt alles goed uit,je komt niet voor verrassingen te staan.
Vraagt een bescheiden bedrag voor reparaties,en onderdelen.
Kortom,een goed reparatieadres voor je vintage of modern mechanisch horloge.
En hij woont maar 12 km bij mij vandaan,ook tof. :~

Door een erg drukke periode een een lange buitenlandse stage in het komende schooljaar, neem ik op dit moment geen opdrachten meer aan. Zodra ik weer opdrachten aanneem zal ik dit hier weer melden.

Dial swap laten uitvoeren door Koen. Naar volle tevredenheid :+1:t2:

2 likes

@koen heeft mij zeer goed te woord gestaan ondanks dat ik alleen een second opinion nodig had. Vakkundig heeft hij uitleg gegeven over mijn vraag.

Ik raad Koen aan en zal de volgende keer zeker gebruikmaken van zijn diensten!

2 likes

Recent van Koen een horloge terug in ontvangst mogen nemen na een volledige service beurt. Kan niets dan positiefs vertellen. Top communicatie en top werk voor een eerlijke prijs. Zonder twijfel een aanrader!

Koen is niet zo van de quartz horloge’s.
Maar voor mijn vrouw kan hij niet meer stuk.
2 Mondaine horloge’s voorzien van nieuwe Ronda quartz uurwerkjes, ultrasoon gereinigd etc. Model is uit de collectie, maar ze wil niets anders.
Koen, helemaal top dat je het wilde doen :ok_hand::+1::100:

2 likes

@koen, kon het niet meer veranderen in het bericht, :wink: :raising_hand_man:

1 like

Ik wil hier graag een hele positieve recensie over Koen schrijven. Je moet inderdaad geen haast hebben, maar dan krijg je ook wat. Koen heeft mijn vaders 50 jaar oude Seiko inwendig en uitwendig volledig opgeknapt en voor mij is het het wachten meer dan waard gebleken.Bij het ophalen ook tijd genoeg om onder het genot van een lekker kopje koffie alles wat er aan het horloge gebeurt is helemaal uit te leggen . En, het belangrijkste., Mijn vaders horloge is voor mij nu de mooiste NA die ik ooit gehad heb . Koen, bedankt.
Nog even een voor en na foto

3 likes

Nadat ik mijn speedmaster uit mijn handjes liet vallen heb ik meteen @koen geappt wat er allemaal mee fout kon zijn.
Hij bood aan om vandaag even langs te komen in de avond zodat hij hem kon bekijken.
Even alles bekeken en me gerustgesteld.

Top service Koen!

3 likes

Kan alleen herhalen wat ik hierboven al gezegd heb.
Ook voor wat betreft mijn Air king weer niet teleurgesteld in Koen.
Het heeft weer een hele tijd geduurd, maar dat weet je van te voren als je je horloge naar een jonge man toebrengt die ook nog een volledige baan en een relatie heeft.
Het horloge weggebracht met een gebroken veer en er meteen een volledige service bijbesteld.
Na een behoorlijke tijd klaar. Alleen de service is gerekend "de veer krijg je van me omdat het zo lang geduurd heeft "
Horloge volledig geserveerd, gereinigd. Loopt weer perfect, voor een meer dan schappelijke prijs.
Als je geen haast hebt, echt een aanrader.