Ik zou graag een positieve review over Koen schrijven, maar dat zit er helaas niet in. Omdat iemand mij vertelde dat, als die iemand van zijn werkwijze had geweten, hij Koen niet als reparateur zou kiezen, wil ik jullie erop attenderen dat Koen, als student die druk is met zijn studie maar tegelijketijd nastreeft van horlogereparatie zijn beroep te willen maken, weinig tijd heeft om zich aan deze hobby te wijden en dat je horloge zodoende doorgaans een flinke tijd bij hem zal verblijven. Als dat je niet uitmaakt is er weinig aan de hand, maar als je dat wel iets uitmaakt en afspraken over begin/voortgang/afronding van de werkzaamheden niet worden nagekomen en er uiteindelijk nog iets vreemds gebeurt waardoor er twijfels aan de oprechtheid ontstaan, wil ik je daar met mijn relaas op attenderen.
Op zoek naar een betaalbare horlogemaker voor mijn vintage Mondia Orbitron automaat, die per dag ca. 45 minuten achterliep, kwam ik via dit forum in contact met Koen. Toen ik op 19 juli aangaf op zijn -zeer betaalbare- prijsopgave in te gaan, gaf hij aan dat hij in de vakantieperiode al druk bezet zou zijn en stelde hij voor dat ik het horloge na de vakantie zou versturen, zodat hij dan meteen aan kon beginnen en zodat ik het horloge dan ook minder lang kwijt zou zijn. Dat vond ik prima. Hij gaf aan dat hij vanaf 1 september weer thuis zou zijn d.w.z. vanaf dan kon hij meteen aan mijn horloge werken.
In de laatste week van augustus heb ik het horloge toegestuurd en op 30 augustus heb ik nagevraagd of het horloge ontvangen was, dat werd bevestigd. Vervolgens vernam ik niets tot 11 september, toen ik navroeg wat de vorderingen waren. Hij zei dat hij mij ondertussen wel PBâs had gestuurd, en het gek vond dat die niet aangekomen zouden zijn. Hij zei aan het einde van die week met de revisie te zullen beginnen. Toen heb ik, gezien de niet waargemaakte belofte om meteen per 1 september te beginnen, gevraagd om het horloge graag 21 september weer terug te ontvangen. Hij gaf aan dat haalbaar te achten, e.e.a. wel afhankelijk van eventueel te vervangen onderdelen. Ook moest het horloge dan nog afgeregeld worden, en aangezien hij op dat moment nog geen afregelapparaat had zou dat handmatig moeten gebeuren, gedurende enkele dagen. Vervolgens hoorde ik weer niets, dus maar weer nagevraagd, en vernomen dat hij druk was met school, reizen etc. en maar ongeveer 6 uur per week aan horloges kon werken. Op 24 september gaf hij aan dat het horloge gedemonteerd was, nog schoongemaakt zou worden en hij de veerton niet open kreeg. Op de 27e gaf hij aan dat het verder goed ging en hij de aankomende zondag had gereserveerd om het horloge af te werken en hij deze op de Rikketik (6 oktober) kon afleveren. Op 1 okober schreef hij âMontage is goed verlopen. Mooi uurwerk, degelijk gebouwd, staat is uitmuntend, vrijwel 0,0 sporen van slijtage en roest.â Op 3 oktober las ik âUurwerkje loopt nu weer binnen afregelbaar gebied, met aan afwijking van minder dan een minuut per dag. Daarnaast heeft het weer een krachtige tik(balans amplitude) dus hij stopt niet meer voordat de veer volledig afgewonden is. Alle problemen zijn weer verholpen, de wijzerplaat is weer 100% stofvrij, en het glas is weer krasvrijâ. Dus ging ik vol verwachting naar de Rikketik, waar Koen me vertelde dat het horloge 's ochtends plotseling was blijven staan d.w.z. niet meer liep⊠Toen was ik enorm verrast, temeer hij had aangegeven dat het horloge eigenlijk al in uitmuntende staat was en alle problemen waren opgelost. Zodoende ging ik twijfelen aan zijn oprechtheid. Hij zei dat hij dit probleem en alle vertragingen erg vervelend vond en prioriteit zou geven aan het snel oplossen ervan, dat hij waarschijnlijk al een oorzaak wist en daarvoor meteen op de Rikketik naar een onderdeel zou zoeken. Heb hem toen het horloge weer meegegeven maar na enkele dagen zonder bericht heb ik weer nagevraagd en vernam ik dat hij nog geen tijd had gehad om ernaar te kijken en er een vervelende prive-situatie was. Mij was echter opgevallen dat hij in die dagen wel verschillende horloges en onderdelen op het verkoopforum had geplaatst, en ik heb hem gezegd dat hij die tijd ook aan mijn horloge had kunnen besteden en geen andere uitweg zag dan mijn horloge weer terug te willen ontvangen. Gelukkig stelde hij slechts een kleine bijdrage te willen ontvangen voor de gedane werkzaamheden, en na betaling daarvan ontving ik het horloge retour -met een nieuw bandje (wel attent, ik had de Mondia destijds âhead onlyâ toegestuurd).
Had ik in juli maar niet zo op de centjes willen letten en mij meteen gerealiseerd dat goedkoop duurkoop is. Mijn Mondia heb ik ondertussen naar volle tevredenheid en supersnel door Jan Ubels laten repareren.
Vriendelijke groet,