Ik ken Stowa al heel lang en verbaas mij erover dat hier zo hoog over wordt opgegeven. Ik heb vroeger veel zaken gedaan met Walter Storz (daar komt dus de naam Stowa vandaan) en heb de Stowa horloges altijd in het laagste prijssegment in de collectie gehad. Zowel de kwaliteit van de kasten als die van de gebruikte uurwerken was en is voor zover ik dat kan beoordelen nooit bijzonder geweest.
Ik blijf het anders hele mooie horloges vinden en de Flieger staat ook nog steeds op mijn wishlist.
De kwaliteit is wat mij betreft gewoon wel heel goed hoor.
Maar voorlopig red me nog heel goed met mijn:
Ik ken Stowa al heel lang en verbaas mij erover
dat hier zo hoog over wordt opgegeven. Ik heb
vroeger veel zaken gedaan met Walter Storz (daar
komt dus de naam Stowa vandaan) en heb de Stowa
horloges altijd in het laagste prijssegment in de
collectie gehad. Zowel de kwaliteit van de kasten
als die van de gebruikte uurwerken was en is voor
zover ik dat kan beoordelen nooit bijzonder
geweest.
ik vond en vind de prijs kwaliteits verhouding altijd en nog erg netjes en zeker te vergelijken met horloges uit een hoger segment.
uurwerken zijn misschien niet bijzonder maar wel gewoon goed
kasten en afwerking waren bij de modellen die ik heb gehad (stuk of 6) ook altijd prima.
ik heb ook aardig wat veel duurdere horloges gehad van andere merken waar ik wel wat op aan te merken had mbt afwerking
modellen moeten je natuurlijk wel liggen en als je gevoelig bent voor de bekende merken herkenbaarheid ben je ook aan het verkeerde adres
Misschien is het wel zo dat als je lang hebt gewacht op een horloge, je het niet meer kwijt wilt. Mogelijk dat Stowa in het verleden (onder Storz) geen goede afgewerkt horloges leverde, maar sinds Jorg Schauer de zaak leidt, is dat volgens de recensie wel anders. Ik heb zelf een Antea KS en die is erg fraai.
Als je een Flieger of Marine wilt, kijk dan ook eens bij Roland Kemmner. Je kunt daar aangeven welke wijzerplaat je wilt, welk uurwerk (Eta automaat, Unitas of Seagull handwinder), welke kast (mat of gestraald) en wat voor band. Je bent dan meer dan de helft goedkoper dan bij Stowa en dat voor hetzelfde horloge. Zie ook http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,241496,241496#msg-241496 http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,241496,241496#msg-241496
Groet Roelof
En volgens mij worden ze weloverwogen gekocht. Het heeft een geheel eigen schare liefhebbers.
Door het vele bejubelen van Stowa op diverse forums , de wachtlijsten, en het feit dat ze niet op iedere straathoek “zo even te halen” zijn, krijgt het ( een soort van ) exclusiviteit.
Als je voor een Stowa Marine kiest ( bijv ), kies je voor puur minimalisme.
Hoger kom je dan uit bij Nomos, Aristo, Dugena…
Kwa “smaak” aangaande minimalisme bij andere merken, kijkt een Stowaliefhebber niet meer.
Stowa het toonbeeld van pure eenvoud/ betaalbare prijs / kwaliteit.
De fliegers bijna al “cult”. De Marine het boegbeeld van een ingetogen/smaakvol “no nonsense” horloge , wat altijd blijft trekken, ontdaan van alle opsmuk.
Aristo hoger inschalen dan het huidige Stowa? Dan heb je het niet begrepen. Huidige Stowa is inderdaad heel anders dan het oude. Jörg heeft feitelijk enkel de naam Stowa gekocht en baseert de huidige modellen losjes op de modellen uit het verleden, hetgeen natuurlijk handig is omdat historie van een merk een forse invloed heeft op de beleving door de klanten.
Ik heb een Seatime en 1/5 van de DZVL limited flieger (speciaal achterdeksel, uienkroon en handopwinder ETA). Gezien de prijs/kwaliteit verhouding hoeven deze mijn collectie in elk geval niet meer te verlaten.
Overigens gebruikt Jörg uitsluitend ETA uurwerken die soms exta worden verfraaid of gemodificeerd.