Koninginnedag aanwinsten

hallo,

Ik heb vandaag 5 horloges gekocht:

1. Indus (quartz) met 7 juwelen! Op de kast staat “full titanium”. Heb de batterij vervangen en het loopt:-)
  2. Sandoz automatic (25 juwelen). Het loopt maar dagaanduiding zit vast.
  3. Rontic automatic (30 juwelen). Loopt maar iets zit los in horloge. Ik moet het openmaken.
  4. een horloges van onbekend merk, Er staat GC op en op de achterkant Wardar 10456. Het zegt me niets. Het loopt.
  5. Ancra opwinder (17 jewels). Het zit vast. Heb zojuist kruipolie er in gespoten:-)

Kent iemand het merk Rontic? op internet is er weinig over te vinden.

Vraag: ik wil die Rontic ontmantelen en wil de juwelen bewaren. Is daar een markt voor? of is het allemaal op maat gemaakt?

mvg,

Ivan
Ivan

Rontic schijnt een connectie met Ricoh te hebben? Verder leuke aanwinsten :slight_smile: Het uurwerk slopen voor de synthetische robijntjes heeft net zoveel zin als kruipolie in een uurwerk spuiten of een gedoogconstructie met de pvv. Niet doen dus.

Martijn,

Te laat:-( voor zowel de gedoog constructie met de PVV als voor de kruipolie.
Ik heb de Rontic opengemaakt en die ‘slinger’ die voor de automatische opwinding zorgt zit los. Horloge doet het verder goed maar moet handmatig opgewonden worden.
Die Ancre waar ik kruipolie in heb gespoten begint wel lost te komen.
Bedankt voor je input.

mvg,

Ivan

leuke aanwinsten. Ik ben alle markten hier in de buurt af geweest, maar niets kunnen scoren op horlogegebied.

De juwelen in een horloge zijn synthetische robijnen, welke speciaal voor een horloge worden gemaakt. Ze zijn ongeveer 2 cent per stuk waard. In oude zakhorloges of zeer dure horloges zitten de robijnen soms met enkele schroefjes op hun plaats. Deze zou je eruit kunnen halen, om in een ander uurwerk kunnen. Maar normaal zitten de robijntjes in de platine geperst, dus kan je ze er niet eens in een stuk uitkrijgen. Heb het wel eens met een incompleet defect werkje geprobeerd en ze verbrijzelden. laat dat, zeker gezien de geringe waarde maar uit je hoofd. :slight_smile:

Kruipolie heeft trouwens totaal geen zin. Zelf al zou je horlogeolie gebruiken, werkt het niet goed. Om een horloge te oliën moet je het eerst uit elkaar halen en vervolgens schoonmaken. Dan pas kan je het oliën.

groeten,
Koen

ik heb ook een rontic. maar helaas een slechte wijzerplaat. wellicht van twee 1 maken?

langejaap,

Je mag mijn Rontic hebben. Voor niets. Ik heb wat foto’s geupload naar mijn web-site: http://isaez.home.xs4all.nl/Rontic/
Als je het horloge wilt hebben stuur me dan je adres op.

mvg,

Ivan

bedankt voor je aanbod, helaas kan ik de foto`s niet openen op deze manier. kheb wel je albums bekeken maard daar staan ze niet tussen.

langejaap,

Probeer het aub nogmaals. Files zijn nu wel leesbaar.

mvg,

Ivan

Die Ancre waar ik kruipolie in heb gespoten begint
wel lost te komen.
Bedankt voor je input.

Alweer een handige tip van het forum!
Is ook veel sneller dan demonteren schoonmaken en smeren.

Ga ik ook maar eens proberen als een horloge vast zit.

Doe ik de volgende keer ook .

Eerst even schoonmaken uiteraard :

Yo , Manu .

Ook ik heb geen horlogeaanwinsten kunnen scoren. Wel erg veel CD’s en DVD’s waaronder het eerste seizoen van Madmen; daar zijn veel vintage horloges in te zien;)
Verder ben ik erg blij met een hagelnieuwe 10DVD-box van “Hier is … Adriaan van Dis”, met 100 gesprekken uit dat inmiddels legendarische boekenprogramma.

Hierbij wat plaatjes. De rontic, gesponsord door een vriendelijk mede forumlid(isaez) heeft een nieuw hart! ik had zelf een rontic die super liep, maar met een wijzerplaat die vlekken had en niet draagbaar was. Nu heb ik het uurwerk uit laatst genoemde onder de mooie lichte wijzerplaat van de nieuw verkregen Rontic geplaatst, evenals de wijzerset van mn eigen Rontic. Die waren net iets mooier en zeg nou zelf: de rode sec wijzer is toch HET detail!. Bedankt!. gr Jaap

Dat is mooi werk , veel plezier ermee .

Yo , Manu .