Koop Amsterdam

Goedendag allen,

Ik ben op zoek naar wat meer informatie. Ik heb een horloge dat ooit van mijn Opa was. Het betreft een horloge van Koop Amsterdam. Verder staat er nog iets van 17 Rubis.

Het horloge dient een flinke opknapbeurt te krijgen, waar ik een goede horlogemaker voor zoek. En meer info over het merk Koop is zeer gewenst. En wat betekent 17 Rubis, ik kom de term Rubis veel vaker tegen.

Dank, Bart

Dag Bart,

De term Rubis gaat in op het aantal lagerstenen welke in het uurwerk zitten. In dit geval zitten er dus 17 lagerstenen (robijnen) in het uurwerk.

voor wat betreft het merk: plaats aub een foto zodat we je verder kunnen helpen

OK. even kijken of het werkt als ik hieronder een linkje plaats nara de foto.

http://www.flickr.com/photos/52854135@N00/8302919823/in/photostream

Yep, de link werkt.
Ik ken het merk niet, maar het is wel een mooie vintage.

Hier de fotoos:

Hallo,

Koop is geen horloge merk maar het is waarschijnlijk de naam van de juwelier en/of horlogemaker waar het uurwerkje gekocht is.Je kan namelijk je naam op de wijzerplaat laten drukken of door de fabrikant of zelfdoen met een speciaal drukmachientje (tampondruk voor de liefhebbers).Je moet het zien als een soort van reclame. IK werk in Beilen en kom regelmatig klokken tegen met een metalen schildje van de firma Kiestra in Groningen. Ook ben ik zakhorloge wijzerplaten tegen gekomen met die naam erop!!
Maar het is een fraai horloge uit die tijd.

Groeten en een goed 2013, Martin Meijer uurwerkmaker.

martinm Schreef:

Hallo,

Koop is geen horloge merk maar het is
waarschijnlijk de naam van de juwelier en/of
horlogemaker waar het uurwerkje gekocht is.Je kan
namelijk je naam op de wijzerplaat laten drukken
of door de fabrikant of zelfdoen met een speciaal
drukmachientje (tampondruk voor de liefhebbers).Je
moet het zien als een soort van reclame. IK werk
in Beilen en kom regelmatig klokken tegen met een
metalen schildje van de firma Kiestra in
Groningen. Ook ben ik zakhorloge wijzerplaten
tegen gekomen met die naam erop!!
Maar het is een fraai horloge uit die tijd.

Groeten en een goed 2013, Martin Meijer
uurwerkmaker.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb al geprobeerd om in Google met de argumenten ‘Koop’ en ‘juwelier’ iets te vinden, maar dat is niet te doen. Je krijgt alles over ‘kopen’ en ‘juwelier’ als resultaat. En dat is icm ‘Amsterdam’ ook meer als lief is…

Is er ergens een register met (voormalige) juweliers en hun vestigingsplaatsen?

Hallo Tom,

Ik heb gekeken in een vademecum van de Ned. juweliers vereniging uit 1979 en daar komt de naam Koop al niet meer voor. Misschien zijn er forumleden die een ouder exemplaar hebben, als dit tenminste gelezen wordt.

Prettige jaarwisseling, Martin Meijer.