Ben al lang aan het denken over 'n Rolex Oyster 116000 - de 36mm met 3-6-9 op blauwe wijzerplaat.
Ook vanwege de eeuwige twijfel tussen blauwe Oyster 36mm vs. Explorer 1 (waarbij de 39mm inmiddels wel de juiste wijzers heeft natuurlijk).
Deze dus:
Ben nu wat concreter aan het kijken, geen echte haast - het kan op zich nog wel eventjes - maar wel begrepen dat dit model Oyster er op termijn uit zou gaan. Het liefst wil ik toch een nieuwe, ook vanwege twijfels over gedoe met neppers etc.
‘Echte merkdealer’ ervaringen heb ik trouwens nog niet opgedaan, blijft toch een beetje drempelvrees ergens.
Heb wel al 't één-en-ander gepast bij de Gassan ‘balie’ op Schiphol, dus ik weet wat ik zo’n beetje mag verwachten ‘aan de pols’.
Inmiddels heb ik via Chrono24 een aardig beeld van prijzen en handelaren (in de eerste nabijheid toch vooral Duitsland). Toch zou ik 'm liefst wat dichter bij huis zoeken. De bekendere Nederlandse handelaren (o.a. de sponsoren van Rolexforum.nl) heb ik even doorgenomen, maar daar zat dit model helaas niet tussen.
Wellicht willen de kenners hier mij een beetje helpen (mag ook via PB) met tips, aanwijzingen, waarop te letten etc. Ook algemenere informatie (m.n. verschillen tussen Explorer 1 modeljaar 2016 en deze Oyster) blijft welkom - ik heb het meeste huiswerk al goed uitgeplozen, maar de recentste dingen over band, sluitingen en updates van 't uurwerk, dat blijft toch lastig.
Vind persoonlijk de 116000 een goede keuze. Mooie prijs voor wat je krijgt.
De sluiting van de Explorer vind ik dan wel weer fijner. Voelt wat meer solide aan en heeft easylink.
Al gekeken naar de 114300 (blauw)? Vind ik net wat sportiever, als dat is wat je zoekt natuurlijk.
Ja, de 114300 heb ik ook bekeken/gepast. Daar dan weer de twijfel blauw of grijs.
Klein voordeel is dat deze dan wel weer het licht upgraded 3132 kaliber gebruikt.
Maar het prijsverschil (zover ik kon beoordelen) vind ik dan weer wat groot. En de klassieke 3-6-9 look vind ik toch ook erg mooi.
Je kunt de sponsors van Rolexforum ook vragen of ze hem kunnen leveren…vaak hebben die gasten volgens mij wel aardige ingangen en netwerken om ergens aan te komen.
Mooie keuze en heerlijke maat met 36mm gecombineerd met de oyster bracelet. Je kunt bij Nederlandse handelaren ook prima een zoekopdracht uitzetten. Komt goed Veel succes!
Ik sta op het punt precies dit horloge te kopen! , 116000 met de royal blue plaat en de 3,6,9 ik vind hem geweldig mooi.
Nog even de laatste paar euro’s bij elkaar aan het schrapen… dan gaat hij er toch echt komen.
Stuur gerust een PB , ik heb hem gevonden op 2 verschillende sites voor een goede prijs (1 for you 1 for me )
Ik begon ook met bovenstaande model in mijn hoofd. Toen geen Rolex liefhebber, maar op zoek naar een fraaie blauwe wijzerplaat. Gepast bij S&C in Den Bosch (met korting want model toen al uit de collectie, meen eind '14)… prachtig… maar die bolle bezel zat mij niet lekker.
Wel zag ik een Duitser met bovenstaande horloge en de Mercedes-hands als modificatie: Wauw.
Dus mij gaan inlezen in Rolex, en fan geworden van enkele modellen.
De Explorer bleef hangen.
Getwijfeld een 1016 Explorer, of een nieuwere 36mm variant… en zo’n duur boekje gekocht over de Explorers.
Uiteindelijk de 114270 (36mm) Explorer 1 gekocht, en die na een jaar ingeruild voor de 39mm.
Dus bespaar jezelf de moeite (maar mis de pret) en ga gelijk naar die nieuwe Explorer 1
Wel mis ik nog steeds een fraaie blauwe wijzerplaat Rolex… en wil ik heeeeel graag een zilveren wijzerplaat Rolex (1018 of 1019, maar dan betaalbaar).
Heb de 116000 gehad en ook de 114300 en een 116622 omdat ik ook perse een Rolex met blauwe plaat wou en alle 3 hebben ze.snel het veld moeten ruimen. De 116000 vond ik uiteindelijk toch te klein als sportieve klok, wat het natuurlijk is. De 114300 had te weinig diepte op de plaat met alleen de 3, 6 en 9 index opgelegd. De 116622 is schitterend op n plaatje, maar om de pols was t m niet voor me met z’n gepolijste kast en mega kwetsbare.bezel. Als de 116000 er in 39 mm was, was het de perfecte Rolex met blauwe plaat. Als ie niet perse blauw moet zijn, dan zou ik voor een 214270 gaan, oud of nieuw model, whatever suits you. Als 't perse nodig blauwe moet zijn, zou ik ook eens naar een ander merk kijken, bv een Omega AT.
Bedankt voor alle reacties, zowel ‘publiek’ als via prive bericht ontvangen.
Goeie tips en ervaringsverhalen. Opvallend dat de 116000 toch vaker als een ‘tussenstation’ wordt genoemd.
Dat was toch bij mij toch niet zo de bedoeling.
Voor mij zijn er een paar redenen om vooralsnog op dit model uit te komen;
toevoegen van een Rolex aan de verzameling - hoewel ik dat een lastig punt blijf vinden qua ‘toegeven aan de marketing’ of ‘hype’, maar 't is toch een mooi merk met historie en ontegenzeggelijke kwaliteiten.
Dan kom ik in de categorie ‘instappers’ naast 'n Sub (niet echt mijn ding) toch gauw uit op de Oyster Perpetual, de Explorer 1 of de Datejust - full monty met silver of blauwe plaat, compleet met fluted bezel en op stalen Jubilee band - géén (geel) goud!
Overigens is voor mij zelf vintage niet echt een realistische optie - te veel gedoe.
blauwe plaat - heb momenteel vooral horloges met donkere plaat. Ik val trouwens wel op het klassieke model kast/band. Maar omdat ik al een GS in de verzameling heb, en niet zo’n fan van Omega (AT) modellen, ligt Rolex nogal voor de hand. IWC Ingenieur is een reserve kandidaat…
36 mm. Mijn pols omtrek is in de orde van 19 cm en dan vind ik 36mm prima - 39mm oogt dan (naar mijn smaak) met de nieuwere Rolex kasten al snel “massief”. De 39mm Explorer 1 vind ik sinds MY2016 gelukkig weer helemaal goed maar toch - stiekem vind ik 36mm eleganter.
sportievere en neutrale look die richting de klassieke Explorer 1 gaat. Maar dan nog goed nieuw(achtig) verkrijgbaar in 36mm. Deze afweging, sportiever/neutraal vs de ‘overduidelijke Rolex bling’, stuurt me meer richting 116000 dan 16200.
Blijft 'n erg lastige keuze toch.
Toch nog even over het formaat.
Ik vind (met smallere polsen) de 214270 vrij compact dragen. Vooral door de geringe hoogte. Hangt er van af hoe je 'm draagt maar als sportiever horloge vind ik de 36mm net te klein. Zijaanzicht van m’n 214270 op smallere polsen:
Haha, nou ga ik toch weer twijfelen zeg!
Deze (matige) foto’s zijn van Explorer 39mm 214270 en Oyster 39mm 114300 op mijn pols bij de dealer, eerder dit jaar.
Ik heb de 114300 en 214270 allebei en de Explorer zit toch wat vaker om de pols. Lekker voor elke dag.
De 114300 vind ik dan toch voor de nettere gelegenheden…