Ik heb een horloge op het oog dat reeds verschillende keren is aangeboden op Ebay, doch niet aan de gevraagde prijs verkocht geraakt.
Nu zie ik echter dat de verkoper het opgegeven heeft.
Is het veilig om de man te contacteren voor een verkoop buiten EBay, maar dan wel te betalen met Paypal ?
Is natuurlijk wel een gok, maar ik heb het weleens gedaan. Dat ging goed. Kijk even of hij nog meer artikelen in de verkoop heeft. Zo ja … gewoon doen. Let ook op zijn rating … groter of gelijk aan 99% dan kan je gerust zaken doen.
In principe is PayPal vrij veilig. Er zijn van beide kanten geintjes mogelijk (lege doos sturen of claimen dat het horloge nep is), maar als het een verkoper is met goede feedback hoef je je weinig zorgen te maken. Neem aan dat het niet om een Milsub van 100k gaat.
Wellicht nog een interessante onderhandelingstip: eBay vraagt +/- 9% verkoopkosten. Dit komt voor de ~3% PayPal kosten. Wellicht wat extra korting? Voor een G-Shock van €50 maakt het weinig uit, maar voor een horloge van €1000 is het toch €90.
Is het veilig om de man te contacteren voor een
verkoop buiten EBay, maar dan wel te betalen met
Paypal ?
Buiten de verkoopkanalen van PayPal om, kun je wel met PayPal betalen, maar geniet je niet van hun koperbescherming.
Wat je ook kunt doen is de koper te benaderen en zeggen dat je het jammer vind dat ie geen “beste voorstel” optie had, en vraagt of ie voor bedrag X akkoord gaat via een eBay “beste voorstel” deal.
Ik had in het verre verleden (weet niet of het nog bestaat) dat een verkoper een exclusieve eBay veiling voor me opzette voor een aantal aparte items, waardoor alleen ik ze kon kopen.
Op deze 2 manieren geniet je iig wel van de koperbescherming als je via PayPal betaalt.
alleen als je als gift overmaakt via PayPal heb je geen bescherming (tenzij je aangeeft dat je credit card gejat was, maar dan krijg je problemen). Als je de 3,4% of 3,8% betaald geniet je gewoon kopersbescherming.
alleen als je als gift overmaakt via PayPal heb je
geen bescherming (tenzij je aangeeft dat je credit
card gejat was, maar dan krijg je problemen). Als
je de 3,4% of 3,8% betaald geniet je gewoon
kopersbescherming.
Hey, die nieuwe regeling kende ik dan nog niet. Weet je het wel heel zeker, ik dacht namelijk dat het niet geldt voor prive transacties. En als je het buiten ebay om doet en de verkoper is geen bedrijf, dan valt dat volgens mij onder prive transactie.
“Ook privétransacties waarbij geld van persoon naar persoon wordt overgeschreven, of aankopen die persoonlijk worden opgehaald of afgeleverd, vallen niet onder PayPal Aankoopbescherming.”