Kopen in de Oekraïne en andere Oost-Europese landen

Horlogevrienden,

Na wat gestruin op Ebay valt het mij op dat er veel vintage en military klokjes (Dienstuhr!!! WWII!!!, SELTEN!!!) uit de Oekraïne en aanverwante landen (Bulgarije, Polen, Litouwen, Letland) afkomstig zijn.

Opvallend is dat ook als zeldzaam aangeprijste horloges (SELTEN!!!) toch een paar keer voorkomen. Is dit allemaal namaak? Of op zijn minst van bedenkelijke herkomst (wie mist er een paar?)

Pas héél goed op met dergelijke horloges! Direct links laten liggen is te kort door de bocht, maar men knutselt graag in dergelijke landen. Vaak zijn het zakuurwerken in nieuwe kasten, en de wijzerplaten worden gevormd door de creativiteit van de makers. Soms zie je dan Mig-straaljagers op WWII horloges ::o

Mocht je twijfelen aan iets, dan gewoon een link van de eBay advertentie plaatsen in dit topic.

Succes.

Ik hoor vaak mindere berichten over de zgn legerhorloges uit die landen . Vaak samengestelde horloges met allerlei niet originele delen.

Maar goed, je kan nooit zeggen dat het allemaal prut is natuurlijk maar enige voorzichtigheid is geboden.

Ik denk dat er véél voorzichtigheid geboden is. Je moet echt goed in de materie zitten om de echte er uit te pikken.
Ook de Sovjet horloges zijn vaak samengesteld, of ‘gewoon’ voorzien van fantasie wijzerplaten en worden vaak ten onrechte een militaire status gegeven.
Je ziet ook Russische horloges aangeboden worden die in WW2 door de Duitsers gebruikt zouden zijn. Nou, ze waren vijanden, dus dat is natuurlijk lariekoek.
Er zit echt veel kaf onder het koren, maar er zijn ook wel goede verkopers. Op WatchUSeek.com kan je wel één en ander over ze vinden op het Russische gedeelte.

Ik ben het helemaal met Tom eens. Ik zou dat nog eens onderstrepen:

NIET KOPEN! Tenzij je echt expert op dit gebied bent. Of als je Frankenstein-horloges verzamelt. En vooral niet in de fantasierijke teksten/sprookjes geloven.

Groet,

Alex

Niet doen, daar brand je je vingers aan. Heel veel wordt daar geknutseld, maar weinig is echt origineel. De prijzen die er soms voor betaald worden zijn absurd. Veel bieders op Ebay missen vaak de essentiële kennis.

Jürgen Schreef:

Niet doen, daar brand je je vingers aan. Heel veel
wordt daar geknutseld, maar weinig is echt
origineel. De prijzen die er soms voor betaald
worden zijn absurd. Veel bieders op Ebay missen
vaak de essentiële kennis.

Vlak de kopers ook niet uit. Anders was dit ‘aanbod’ er niet.