Kopen in VS via internet

Dag allen,

Ik heb een mooi vintage horloge op het oog via internet bij een bedrijf in de VS. Ze melden mij het volgende:

Shipping is about $38 including insurance by 5-7 day Express Mail Service or $78 by Federal Express 2 day service.
Payment for international orders is by bank wire transfer only.

Zijn deze voorwaarden die zij stellen standaard?

Het is de eerste keer dat ik op deze manier een horloge koop. Vandaar mijn vraag.

En ‘‘bank wire transfer’’ houdt toch ‘‘gewoon’’ overschrijven in?

En zouden jullie kiezen voor ‘‘shipping’’ of ‘‘FedEx 2 days service’’?

Bedankt alvast!

Groet,
Richard

Ik kom hele grote verschillen tegen in de verzendkosten. Wat dat betreft is er niets standaard.

Bank Wire Transfer is inderdaad een bankoverschrijving zoals wij die kennen. In Amerika is deze manier van betaling lang niet zo gewoon als hier. Er wordt daar veel met cheques verhandeld.

Ikzelf zou voor de eerste verzendoptie kiezen. Tenzij je het horloge perse snel in huis wilt hebben.

gr,
Hans Mennink

Bankwire is voor zover ik weet idd gwoon een bankoverschrijving. Is denk ik ook het veiligst omdat je binnen een bepaalde periode het horloge terug kan vorderen als het horloge niet is geleverd (ik weet niet waar je koopt, maar het is toch altijd fijn te wten dat de mogelijkheid van terugvordren bestaat).

Shipping is denk ik snel genoeeg, als ze het pakketje niet aanhouden bij de douane kan het hier binnen een week zijn (als betaling etc. btje vlot gaat). Ik zou zelf die extra euro’s er niet voor over hebben om het morgen of overmorgen al inhuis te hebben, of je moet heel erge haast hebben. :wink:

Hans en jaap Wim,

Dank je voor jullie reacties! (tu)

Laat er een lage waarde voor de douane op zetten… Je moet nl 19% invoerrechten betalen.

Ook als het vintage is, Rob?

Ik zou het gewoon doen, de douane checkt alles uit Amerika en ze doen behoorlijk zeikerig.

Zwager van me heeft een trompet gekocht, een oudje. Daar was dus 1600 us$ op gezet. Dus dat kostte hem nog even een kleine 320 euro extra. Zo naar de bodemloze geldput van vadertje staat

Het is onmogelijk om een overboeking (nationaal of internationaal) terug te draaien; storneren kan alleen als er via incasso is afgeboekt.
Een creditcard betaling kun je simpel terugdraaien, daarom vragen veel verkopers om een bankwire of money-order.

Groet,

klinkt altijd aardig, maar de douane accepteert niet alles hoor; een veels te laag bedrag of de opmerking dat het een “kado” (gift) is, helpt je vaak echt niet.
Een faktuur is eigenlijk verplicht, maar anders vragen ze om een betalingsbewijs (voordat ze het pakket vrijgeven)

Wat ze in rekening brengen is trouwens in de praktijk volkomen willekeurig, de keren dat ik ermee te maken heb gehad heb ik nog nooit logisch verband gevonden tussen aanschafprijs en heffing; voorbeeldje: een ander forumlid en ik kochten beide hetzelfde apparaat op Ebay, voor dezelfde prijs bij dezelfde verkoper; mijn douaneheffing is bijna 2x zo hoog als de zijne… snap je dat nou :frowning:

Nog eentje: ik kocht een nieuw lasapparaatje en de vriendelijke verkoper vermelde op de papieren en op de bijgesloten faktuur $35; helaas was de heffing 42 euro…
De douane geeft ook geen uitleg hoe ze aan de bedragen komen, en bezwaar kun je achteraf maken (heeft waarschijnlijk weing zin)

Groet,

Ze hebben een keer voor wat Tissots het internet afgestruind en me een heffing op basis van de consumentenprijzen opgelegd.
Gelukkig kon ik aantonen dat ik andere inkoopprijzen heb, anders was dat een erg duur geintje geworden.

Ik heb ernstige twijfels of je een bank transfer kunt terugvorderen zoals JW stelt. Bij Paypall en craditcard kan dit wel. Informeer eerst bij je bank!

Uit de diverse postings blijkt dat men ontevreden is over de geheven rechten door de douane. Om een aantal misverstanden uit de wereld te helpen het volgende;
De post- en koeriersbedrijven doen allen aangifte bij de douane en berekenen de te betalen rechten. Een aantal post- en koeriersbedrijven brengt hier ook kosten voor in rekening (ze maken tenslotte een aangifte voor je). Deze aangifte is gebaseerd op de gegevens die zij via de transportpapieren voorhanden hebben. Als de douane de zending openmaakt en tot de conclusie komt dat het andere goederen betreft en/of de waarde onjuist is, moet een nieuwe aangifte gemaakt worden (nog meer kosten) en bestaat de kans op een boete (en nog meer kosten).
De rechten zijn achtereenvolgens de douanerechten (bijna niets meer) en de BTW (19%). Al deze percentages zijn over het ingevoerde product én de verzendkosten!!
Zo kan het dus zijn dat er verkeerde bedragen worden berekend of grote verschillen ontstaan tussen zendingen.
Waar e.e.a. toe dient is een andere discussie maar die zal ik hier niet voeren.
Jur