Kopen van tweede hands automaat

Hallo mensen,
heb een tweedehands automaat op het oog, 7 jaar oud en volgens de eigenaar alleen gedragen bij speciale gelegenheden. Zijn er nadelen aan het kopen van een dergelijk klokje? Moet deze klok meteen naar de fabrikant voor een schoonmaak beurt of valt dat allemaal wel mee? Graag jullie tips over het kopen van een tweedehands automaat (merk Fortis).
Groet,
Marco

hoi Marco als het horloge al 7 jaar uod is ,en nog geen servicebeurt heeft gehadt is het verstandig om het eerst telaten doen ivm waterdichtheid en onderhoudt van het uurwerk olie en smering veel succes met het kopen gr hans;)

Loopt het horloge prima en ga je er niet mee het water in, dan zou ik er niets aan laten doen.

weinig dragen is niet per definitie een plus punt voor een tweedehands horloge, het kan ook negatief zijn…want olie droogt sneller in enz.

Bedankt voor de replies. Zijn er mensen die weten wat een servicebeurt kost voor een Fortis auromaat? Ik neem even aan dat de kosten niet zoveel zullen verschillen van merk tot merk (praat ik over de duurdere merken). Ga ik er ook even vanuit dat de klok niets mankeert en dat er alleen een normale servicebeurt uitgevoerd hoeft te worden. Dit in verband met wat ik maximaal wil gaan uitgeven voor deze klok …
Groet
Marco

Veel premium merken doen uiteraard een servicebeurt zoals het moet; alles wordt geserviced, dwz het hele horloge gaat uit elkaar, alle onderdelen worden zorgvuldig geïnspecteerd en indien nodig vervangen. De tonveer wordt altijd vervangen. De kast wordt nagekeken en opnieuw gepolijst. Indien nodig wordt het glas vervangen, maar ook pushers en de kroon. Tot slot gaan er altijd ook nieuwe dichtingen in.

Reken voor een gemiddelde servicebeurt voor een premium merk op een bedrag tussen de € 300 en € 550.

Weer wat geleerd over mechanische horloges, wist wel dat ze van tijd tot tijd aandacht nodig hadden van een techneut, maar van de veer wist ik niet … en van de prijs ook niet …
MVG
Marco

De veer zal niet het duurste zijn, dat is denk ik arbeidsloon en afschrijving van gereedschap etc…
Je kan natuurlijk ook een dealer bellen en even vragen wat zoiets zou kunnen gaan kosten.

Jürgen Schreef:

Loopt het horloge prima en ga je er niet mee het
water in, dan zou ik er niets aan laten doen.

Hmm, ben ik absoluut niet met je eens.
Is hetzelfde als met je auto…zolang die loopt > niks aan doen…(?)
We hebben het hier over onderhoud en dat kun je beter “preventief” doen, toch ?

De kosten van een onderhoudsbeurt moeten natuurlijk wel een beetje in verhouding staan tot de waarde van het horloge. Afhankelijk daarvan hoef je niet altijd per se naar een dealer. Er zijn ook vakbekwame onafhankelijke horlogemakers. Veel forumleden hebben daar goede ervaringen mee. In zo’n geval hoeft een beurtje niet veel meer dan 100 euro te kosten als er niets kapot is. Maar zoals ik al suggereerde, bij een heel kostbaar horloge probeer je de risico’s te beperken, en daar hangt een prijskaartje aan.

Ropa Schreef:

Jürgen Schreef:

Loopt het horloge prima en ga je er niet mee
het
water in, dan zou ik er niets aan laten doen.

Hmm, ben ik absoluut niet met je eens.
Is hetzelfde als met je auto…zolang die loopt

niks aan doen…(?)
We hebben het hier over onderhoud en dat kun je
beter “preventief” doen, toch ?

tja, wat probeer je voorkomen met preventief onderhoud:
-grotere schade? kan ik me zo gauw niks bij voorstellen
-stilstaan? tja, de betrouwbaarheid zal wel afnemen. als betrouwbaarheid van levensbelang is, of zeer lastig (je moet er mee naar vakantie, zuidpoolexpeditie etc. dan wil je die periode zeker NIET dat hij uitvalt) dan preventief.

dus preventief onderhoud mag je lekker zelf weten. wachten tot er iets stuk gaat/ olie vastkoekt lijkt me verreweg het goedkoopst, tegen de prijs van mogelijk ongemak.

(Stony doet geen preventief onderhoud op zijn gasketel, auto krijgt alleen strikt noodzakelijke olietjes en veiligheidschecks en kozijnen krijgen pas een lik verf als de dwarsroeden barsten vertonen. en zo hou ik geld over voor de mooie Seikootjes! :slight_smile: )

Ach, ik hou niet zo van seikootjes, dus kan ik net zo goed onderhoud plegen…

Ropa Schreef:

Ach, ik hou niet zo van seikootjes, dus kan ik net
zo goed onderhoud plegen…

tja, als ik me een paar Fortissen kon veroorloven liet ik die Seiko’s ook liggen :stuck_out_tongue:

als je 600 euro uitgeeft aan de klok en je laat er geen service beurt aan doen ( tussen 300 en 550 euro) dan kan je als hij je toch in de steek laat beter dan een andere kopen voor 600 euro heb je meteen ook weer wat anders. Gaat hij toch om de ene of da andere reden stuk dan zal het vervangen van dat kapotte onderdelen je geen arm kosten.
mijn gedacht he.

Er zijn veel bekwame horlogemakers die voor een redelijk bedrag onderhoud verrichten aan merkhorloges. Het werk richt zich dan voornamelijk op het uurwerk. Daarnaast is het ook belangrijk aandacht te hebben voor de eventuele waterdichtheid.
Ook is het van belang te weten dat de onderdelen voor merkhorloges niet aan iedere horlogemaker worden geleverd X( Het is dus vóóraf van belang te weten of de horlogemaker aan eventueel noodzakelijke onderdelen kan komen.

Als er naast het servicewerk ook sprake is van cosmetische onvolkomenheden, zou je kunnen overwegen om het horloge naar de AD te brengen voor een algehele checkup. Ik heb dat zelf ook eens gedaan met een Heurer Carrera en ik heb daar geen moment spijt van gehad. Het horloge kwam terug met een als nieuw opgemaakte kast (prachtig gepolijst/opnieuw geborsteld) en technisch weer perfect! Kostte mij toen € 250,00 maar was zeker de moeite waard(tu)

Gr Ron

Ik laat al mijn horloges servicen om de 7-10 jaar, zo blijven ze up and top running. Je moet alleen een goed adres zoeken en dan hoef je echt niet veel te betalen voor een beurt. Het laten vastlopen van een horloge is echt een slecht idee, houd bij de aanschaf van een tweedehands horloge rekening met de eventuele bijkomende kosten van een beurt en je koopt geen kat in de zak

Heb de gok toch gewaagd … ga volgende week mijn nieuwe aanwinst ophalen in Duitsland, je weet toch niet hoe de post met je pakje omgaat ! Een amper gedragen Fortis B-42 Pilot Professional GMT, 7 jaar oud met papieren en voor iets meer dan 1/3 van de nieuwprijs! Nu maar hopen dat er geen addertjes (of grotere slangen) onder het gras tevoorschijn komen!
Gtz
Marco

We wachten met je in spanning af:)

Op 6 maart ga ik de klok zelf ophalen (en dan ook pas betalen) in Duitsland, vertrouw de post toch niet helemaal en zo ver is het ook weer niet. Zal dan zo spoedig mogelijk een paar foto’s maken en posten.

Groet,
Marco

fortis, goede keuze

succes met aftellen