Kopen zonder papieren

Op internet kom ik regelmatig mooie horloges tegen die te koop staan. Echter staat er ook met enige regelmaat bij dat de eigenaar niet over de papieren e.d. beschikt. Het horloge ziet er over het algemeen mooi uit en lijkt niet op een fake.

Hoe denken jullie over kopen zonder papieren? Is het mogelijk om het horloge bij een dealer te laten testen op echtheid en geven ze daar ook een certificaat of iets dergelijks voor uit?

Alvast bedankt
Bart

De meest (bekende) merken die bij dealers vertegenwoordigd zijn kun je (na dit eerst gevraagd te hebben) op echtheid laten controleren. Certificaten worden dan doorgaans niet uitgegeven (of je moet in de beurs willen tasten).
Vraag je wel af, zeker bij ‘jonge horloges’ waarom iemand de papieren niet meer heeft. Voor oudere horloges is dit redelijk normaal, maar dan is keuring op echtheid nog belangrijker.

hans

Ja, een dealer zal je wel zekerheid kunnen geven. Maar dan heb je nog steeds niet de originele papieren, iets wat mij persoonlijk zal weerhouden om op zo’n horloge te bieden. :frowning:
Wat je beschrijft is dan ook precies mijn probleem met internet-aankopen van occasions bij onbekenden; je kunt onmogelijk voor het bieden bij een dealer langsgaan ter verificatie.

Modern en jong gebruikt alleen met papieren of er moet aantoonbaar zijn dat het klokje niet van roof afkomstig is (tu).

Vintage 1675 GMT?

Met papieren vanaf 6k, met service papieren vanaf 4250,- en los vanaf 3500,-

kies maar…

je kunt ook een taxatie laten doen dan heb je wel een degelijk papier om iets te verkopen of te kopen

ik heb horloge gekocht en verkocht zonder papieren nooit een probleem mee gehad .
maar bv een rolex sub of nieuwe type breitling zou ik nooit zonder kopen daar is veel te veel nep van in omloop

in dit geval is het weer anders.

wat wil je er mee ?
als je hem 100% zelf houd en de verkoper is betrouwbaar, dan vind ik het verschil in prijs best interessant

valt te zien waar je bied he, je kan altijd onderhandelen met de verkoper op controle door een merkdealer maar dan moet je nog oplettten!! Trouwens ik geloof niet dat er zoveel merkdealers zijn die ook meteen zien of een vintage uurwerk ook 100% origineel is en of alles klopt!
Als de verkoper daarmee niet akkoord is heel hard weglopen van die handel!!
Mij persoonlijk stoort het niet of er al dan geen papieren bijzijn omdat je dan normaal gezien ook minder betaald en dat weer compenseert in een latere verkoop.
Hoeveel Vintage rolexen zijn er niet zonder papieren die toch prijzen halen waarvan je gaat duizelen hoor!

Er zijn maar weinig merkdealers waar ik een vintage Omega of Rolex door zou willen laten beoordelen…

Ik heb me ooit rot gelachen toen ik samen met Hans CP op een evenement was waar ook grote Maastrichtse juweliers aanwezig waren. Een ervan dacht dat dit een CK2915 was…

Ik maak liever gebruik van de fora, daar zit de echte kennis op vintage gebied.

gr. Roel

Wanneer een relatief jong horloge wordt aangeboden zonder papieren zou er een belletje moeten gaan rinkelen voor wat betreft authenticiteit en legaliteit.

Voor een ouder (vintage) horloge is het eerder normaal dat er geen papieren bij zitten.

Over het horloge zelf zegt het allemaal niks, alleen over de vorige eigenaar(s).

Over het algemeen is het zo dat jongere horloges (>5 jaar) zonder papieren erg moeilijk in te ruilen of te verkopen zijn. Ik heb ooit eens inside-information gehad over hoe het kan dat jonge dure horloges geen papieren meer hebben, en aan die constructies werk ik als koper liever niet mee.

Het is toch een kleine moeite m papieren te bewaren je bent op je horloge toch ook zuinig.
Dus ik zou mijn twijfels hebben.

Papieren: fijn als je ze niet moet betalen…
Voor enkele high-end horloges heb ik die, maar niet voor allemaal.

17 en al een aantal high-end horloges!? Doe je goed hoor…!

Gr. Mark

Als je het horloge puur voor het dragen zou kopen, dan maakt het niet te veel uit. Als het van een zakelijke verkoper is, dan heb je met een Paypal en/of creditcard betaling nog een stukje dekking.
Als bij aankomst en controle niet echt blijft te zijn, kun je een claim plaatsen.

Voor de verzameling of het later doorverkopen zou een compleet setje wel zo fijn zijn.

44magnum Schreef:

Het is toch een kleine moeite m papieren te
bewaren je bent op je horloge toch ook zuinig.
Dus ik zou mijn twijfels hebben.

Ligt aan de verkoper, misschien is het geen liefhebber en kocht hij het niet voor een collectie, die hebben gene idee wat een complete set (doos+papieren) voor impact hebben op de prijs.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

En heeft het invloed op de verkoopprijs wanneer je het horloge weer wilt verkopen wanneer je wel een doos en papieren hebt maar geen aankoopbon?

Eigenlijk dezelfde vraag alleen dan omgedraaid. Dus het antwoord is: JA.

Verbinden dealers eigenlijk ook nog kosten aan het testen op echtheid en zo ja, aan hoeveel moet je dan denken?

ik vraag me alleen af hoe gemakkelijk het is om een factuur na te maken van een juwelier.
desnoods een fictieve naam.
verkoop je hem met rekening maar zonder horloge papieren.
stink je er nog in.

Stel je niet te veel voor van die claim. Het komt voor dat de verkoper dan stelt dat de ontvanger het echte horloge zelf verwisseld heeft voor een nepper. En daar sta je dan :slight_smile:

hans

Dealers van ‘grote’ merken doen dit doorgaans gratis maar maken dan niet de kast voor je open. Ze controleren het op uiterlijk en soms op nummer (wat bij Rolex aan de buitenkant onder de bandaanzet staat.

hans